23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tillid er Mærsks trumfkort efter "Hanjin-gate"

Maersk Line kan tjene stort på sit gode omdømme efter Hanjins kollaps, vurderer analytiker
FAKTA: Hanjin mod konkurs



Tirsdag d. 30. august afviste kreditorerne Hanjin-ledelsens restruktureringsplan. Dagen efter gik rederiet i betalingsstandsning. Rederiet mangler over 1 mia. dollars for at hold sig flydende.



Dermed var 97 store containerskibe kloden rundt overladt til sig selv – i den forstand, at den økonomiske opbakning var væk.



Det ledte til bizarre situationer, hvor havne eksempelvis nægtede at lade Hanjin-skibe anløbe, fordi man var i tvivl, om man ville få betaling herfor. Andre skibe blev beslaglagt etc.



Den endelige konkurs lader vente på sig, men ikke meget tyder på, at hovedkreditoren, Korean Development Bank, vil bakke Hanjin op med flere midler.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172