FAKTA: Hanjin mod konkurs
Tirsdag d. 30. august afviste kreditorerne Hanjin-ledelsens restruktureringsplan. Dagen efter gik rederiet i betalingsstandsning. Rederiet mangler over 1 mia. dollars for at hold sig flydende.
Dermed var 97 store containerskibe kloden rundt overladt til sig selv – i den forstand, at den økonomiske opbakning var væk.
Det ledte til bizarre situationer, hvor havne eksempelvis nægtede at lade Hanjin-skibe anløbe, fordi man var i tvivl, om man ville få betaling herfor. Andre skibe blev beslaglagt etc.
Den endelige konkurs lader vente på sig, men ikke meget tyder på, at hovedkreditoren, Korean Development Bank, vil bakke Hanjin op med flere midler.
Tirsdag d. 30. august afviste kreditorerne Hanjin-ledelsens restruktureringsplan. Dagen efter gik rederiet i betalingsstandsning. Rederiet mangler over 1 mia. dollars for at hold sig flydende.
Dermed var 97 store containerskibe kloden rundt overladt til sig selv – i den forstand, at den økonomiske opbakning var væk.
Det ledte til bizarre situationer, hvor havne eksempelvis nægtede at lade Hanjin-skibe anløbe, fordi man var i tvivl, om man ville få betaling herfor. Andre skibe blev beslaglagt etc.
Den endelige konkurs lader vente på sig, men ikke meget tyder på, at hovedkreditoren, Korean Development Bank, vil bakke Hanjin op med flere midler.