Omsætning stagnerer på de danske havne
HAVNE: Danmarks Statistik melder om opbremsning i omsætningen på de danske havne. En lille fremgang i 2015 er nu afløst af afmatning.
”Det er tankevækkende og bør give anledning til, at havnene er særligt opmærksomme på, at større investeringer i havneudvidelser og kajanlæg ikke kan basere sig på stigende godsmængder generelt. Derfor ser vi også, at havnene i disse år gennemfører investeringer, som retter sig mod mange andre områder end netop godsområdet,” siger direktøren for Danske Havne. ”Der opbygges nye klynger og forretningsområder, og det bidrager alt sammen til en mindre risiko og eksponering over for et godsområde, der har så svært ved at vokse,” siger Bjørn B. Christiansen via en pressemeddelelse fra organisationen.
Mere gods ad søvejen og større konkurrencekraft er løsningen
Hvordan skal stilstanden vendes? I Vækstteam for Det Blå Danmark, nedsat af erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, er der netop fokus på at få mere gods ad søvejen. Det nationale fokus følger i slipstrømmen på EU’s målsætning om, at 30 procent mere gods skal ad søvejen eller på bane inden 2030.
Det er en gammel sag, men måske de svigtende godsmængder kan få flere til at give vejnettet en tiltrængt hjælpende hånd og få sat skub i overflytningen fra vej til sø. Der er trængsel på vejnettet, og overskudskapacitet i havene og på søvejene.
Kilde: Danmarks Statistik. SKIB72: Godsomsætning på større danske havne efter havn, retning og godsart på kvartals-niveau. Angivet i 1.000 tons.
ANM: Data er beregnet som en rullende sum af de seneste fire kvartaler på baggrund af kvartalsdata for de store havne opregnet til godomsætning for alle havne.
Kilde: Danske Havne