Efter 37 år: Nu får Mærsk-containerne ny farve
Det samme look siden 1988 - dét kalder på forandring.
I hvert fald for Mærsk, der netop har færdiggjort en omfattende make over af - i første omgang - 85.000 af rederiets containere. Senere følger den øvrige millionstore containerpark trop.
Mærsk-containernes nuværende lysegrå farve med sort tekst er nu udskiftet med den ikoniske Mærsk-blå, der skal lyse op i rederiets transporter til vands, til lands og i luften.
Make overen er kun den tredje af sin slags siden 1975, hvor rederiet lancerede containertransporten i storskala. Mærsks første containerskib stævnede godt nok ud i 1956, men det var altså først knap 20 år efter, at Mærsk introducerede Panama-Linjen som det første store sejlende container-koncept:
Den 5. september 1975, stævnede 'Adrian Mærsk' ud af Port Elizabeth på den amerikanske østkyst lastet med 385 containere i det første look: grå container med den syvtakkede stjerne og hvid skrift.
Tidslinje for (tør) containere:
- 1974: Mærsk-container med grå farve og hvid tekst introduceres
- 1988: Nuværende grå container med sort tekst introduceres
- 2025: Blåt udseende for containere introduceres
Foto: Mærsk
I 1988 skiftede containerne farve til dem, vi kender i dag: Grå baggrund med sort tekst, og med 37 år på bagen er tiden nu moden til et mere markant skifte og en iøjnefaldende farve.
- Som vores mest synlige brandaktiv, vil vores grå containere nu stolt bære Maersk-blå, som allerede er kendetegnet for vores ikoniske skibe, fly, kraner, lastbiler, varebiler og logistikfaciliteter, lyder det fra Sam Poulter, Global Head of Branding & Content ved Maersk.
Fakta: Containere i Mærsk
- Levetiden er 18 år i snit
- Der går 90 kg maling til én container
- I første omgang har Mærsk bestilt 85.000 blå containere, som produceres i disse måneder
- Maersk-blå står ikke kun for vores brand og arv, men også for tillid. Og vores containere repræsenterer tilliden fra vores kunder, som har betroet deres varer til Maersk, tilføjer han.