Bimco forudser yderligere nedtur for tørlastrederierne i år

Toldkrigen mellem særligt USA og Kina får shippingorganisationen Bimco til at sænke forventningerne til udsigterne for tørlast i 2025.
I sin seneste markedsanalyse af udsigterne for tørlastshipping vurderer Bimco, at efterspørgslen vil stagnere i 2025 og til næste år blot vil stige med 1-2 pct. Samtidig ventes udbuddet af skibe at stige med 1,5-2,5 pct. i år og 2-3 pct. til næste år.
Skønnene er endda baseret på, at Det Røde Hav forbliver "delvist utilgængeligt" for skibstrafikken i 2025 og videre ind i 2026.
Den afdæmpede prognose for tørlastshipping skyldes økonomisk usikkerhed i kølvandet på øgede, amerikanske toldsatser, som ifølge Bimco særligt rammer den kinesiske økonomi.
Ratefald på 36 pct. i år
I år er Baltic Dry-indekset, som følger fragtraterne på kul, korn og jernmalm, foreløbig faldet med 36 pct. i gennemsnit i forhold til samme periode sidste år.
Også de såkaldte forward freight agreements tyder på yderligere ratefald særligt for supramax-skibe, som er skibe i mellemklassen, der typisk bruges til fragt af bl.a. kul, korn og jernmalm.
Forward freight agreements er aftaler, som særligt tørlast- og produkttankrederier bruger til sikre sig mod fremtidige rateudsving eller til at spekulere i raternes fremtidige udvikling.
- De økonomiske udsigter er forværret, og usikkerheden er tiltaget siden vores seneste opdatering, skriver Bimcos chefanalytiker Niels Rasmussen i rapporten.
Bimco vurderer, at de gensidige tariffer mellem USA og Kina nu påvirker omkring tre pct. af den globale tørlastvolumen.
Toldkrig vil bremse væksten
Toldkrigen har også fået Den Internationale Valutafond (IMF) til at sænke sit skøn for væksten i verdensøkonomien. IMF venter for 2025 en global BNP-vækst på 2,8 pct. og 3 pct. i 2026.
Særligt den kinesiske økonomi var allerede inden toldkrigen under pres fra en dyb boligkrise og deflation. IMF vurderer derfor, at Kina ikke vil nå sit officielle vækstmål på 5 pct. vækst i BNP i år.
På råvaremarkederne står priserne på vigtige tørlastvarer som jernmalm, kul og korn til at falde i 2025, vurderer IMF. Kulprisen er i første kvartal af 2025 faldet med 21,3 pct. fra niveauet et år tilbage.
USA har senest annonceret ekstra havneafgifter på kinesisk-byggede og -opererede skibe, som ifølge Bimco næppe får nævneværdig effekt på markedet. For ikke-kinesisk byggede skibe vil kunne dække søtransporterne til USA, skriver shippingorganisationen i analysen.