23948sdkhjf

Esbjerg-rederi øger flåde fra fem til 12 fartøjer på en måned

Vild vækst i vind får rederiet til også at bestille to fartøjer, som ventes færdige fra et kinesisk værft i slutningen af året

Offshore-rederiet MHO-Co, der er stiftet Mik Henriksen, er i vild vækst på grund af vindmøllebranchen.

Rederiet, som har base i Esbjerg, har netop købt tre mandskabsfartøjer og overtaget administration af yderligere fire, så den samlede flåde er vokset fra fem til 12 fartøjer - og det er sket på blot på en måned

Dertil kommer to nybygninger, som ventes færdige på et kinesisk værft i slutningen af året, som Søfart tidligere har skrevet.

- Vi arbejder i en meget dynamisk branche, hvor vi er vant til at reagere hurtigt på nye muligheder, og derfor kan vi nu tage et meget solidt vækstspring. Timingen passer os rigtigt godt, for vi kan se, at de næste fem-seks bliver virkelig travle, siger Mik Henriksen, der er direktør i MHO-Co, i en pressemeddelelse.

Overtager skibe, han selv har bygget

To af de tre køb er CTV-katamaraner (Crew Transfer Vessel), som Mik Henriksen selv har designet og bygget som sine allerførste nybygninger, der blev færdige i 2014 i Australien. 

Dengang var de verdens første CTV'ere designet til 24 passagerer, og længden på 28,5 meter satte helt nye standarder for branchen. Det gjaldt også komforten, der som noget helt nyt dengang bød på gasdæmpede stole og 270 graders udsyn fra salonen, som forebygger søsyge, påpeger rederiet.

- Det gør mig ekstra glad, at de to fartøjer nu kommer 'hjem' igen. De var ti år forud for deres tid,
så det er nærmest ligesom at få nye, og deres optimerede skroglinjer samt høje fart med lavt brændstofforbrug er parametre, som er endnu mere efterspurgte i dag, siger Mik Henriksen.

Da de var hans allerførste fartøjer, er de navngivet 'MHO 1' og 'MHO 2'. 

Det sidste køb er et hurtiggående vagtskib, der kan sejle over 25 knob.

Overtager desuden fire CTV'er

Desuden overtager rederiet administrationen af fire CTV-trimaraner af SWATH-typen (Small Waterplane Area Twin Hull, rettet efter læserhenvendelse) i samarbejde med WSC Esbjerg, der ejer fartøjerne. 

De er især stærke i installationsfasen grundet en rigtig god performance i dårligt vejr, påpeger rederiet, og de er alle navngivet efter Middelhavsvinde 'Calima', 'Bora', 'Levante' og 'Terral'.

De første aftaler for alle syv nye fartøjer er i hus. Kunderne er ejere af de store havmølleparker samt serviceleverandører og underleverandører, herunder producenterne af de store vindmøller, skriver rederiet.

Flytter og hyrer

MHO-Co's hovedkvarter er netop er flyttet til nyt domicil på Havdigevej i Esbjerg med plads til at samle personale og lagerfaciliteter. 

Der er også kommet nye folk til. Brian Schlosser er ansat som commercial manager sammen med Andrew Fenn, begge med mere end 20 års erfaring fra området. Desuden er Allan Ormstrup, der har sejlet som kaptajn for rederiet i fire år, gået i land som super intendent og supporter.

Esbjerg-rederi bestiller næste generation af super-hybride CTV’ere

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157