23948sdkhjf

Ny propel skærer 11 pct. af Gedser-færgernes energiforbrug

Scandlines har netop sat nye propelblade på Gedser-færgerne og har dermed optimeret skibene til den aktuelle, grønnere driftsprofil

Som led i Scandlines grønne målsætning er farten på overfarten Gedser-Rostock sænket fra 20 knob til 16 knob. Beslutningen har dog betydet, at færgerne ikke længere yder optimalt i forhold til det oprindelige design, der er baseret på en hastighed på 20 knob. 

Scandlines køber støjsvage, grønne thrustere

Derfor har Scandlines valgt at udskifte centerpropellen med en lidt mindre udgave med fem blade. Den nye propel har en diameter på 4,2 meter, mens den oprindelige propel havde en diameter på 4,6 meter. 

Udskiftningen betyder ifølge Scandlines en forbedret virkningsgrad og færre vibrationer. Det skulle også medføre mindre risiko for bundskader.

Scandlines øger sikkerheden med nummerpladegenkendelse

Med den nye propel bliver overfartstiden to timer samtidig med, at Scandlines skærer 11 procent af fremdrivningsenergien og CO2-udledningen.

Fakta: Nye blade på centerpropellen på Scandlines Gedser-Rostock-hybridfærger

  • Diameter: 4,2 meter (tidl 4,6)
  • Antal blade: 5
  • Vægt: Hvert blad vejer 1.223 kg
  • Besparelse på fremdrivningsenergi: 11 procent
  • CO2-reducering: 11 procent

Kilde: Scandlines

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078