23948sdkhjf

Går til ministeriet: Nedlagt miljøkontrol giver sejren til 'the bad guys'

Danmark bør gå foran, når det gælder miljøkontrol til søs, mener både Danske Maritime og Dansk Miljøteknologi, der begge agter at gå til ministeriet

- Vi synes, det er rigtig ærgerligt, at man reducerer kontrollen af udslip.

Sådan lyder det helt klare svar fra administrerende direktør i Danske Maritime, Jenny N. Braat, om det, at  miljøkontrollen af udstødningsgas til søs ophører ved årsskiftet.

Den såkaldte 'sniffer', der kontrollerer luften ved Storebæltsbroen er fjernet, og helikopterovervågningen bliver sløjfet fra årsskiftet, i det bevillingen slutter, og man ikke har vedtaget en fornyelse.

Det mener Danske Maritime er en helt forkert kurs.

- Det her trækker i den helt forkerte retning, siger Jenny N. Braat.

Hun uddyber:

- Vi mener, Danmark bør være foregangsland, og vi har i forvejen teknologier, der kan bruges til den overvågning, så derfor mener vi også, at vi bør sørge for at håndhæve reglerne, siger hun til Søfart.

Når det gælder miljøteknologi, er der sjældent et økonomisk incitament for rederierne i at investere i det. Derfor er man nødt til at sikre, at de her regler bliver håndhævet Jenny N. Braat, direktør, Danske Maritime

Hun bakkes op af Dansk Miljøteknologis bestyrelsesformand, Kirsten Brosbøl:

- I Danmark har vi teknologien til det, som vi selv har udviklet, og det er ærgerligt at vi ikke skal anvende det længere, for det har vist sig at være effektivt, siger Kirsten Brosbøl.

Frister til snyd

Danske Rederier har tidligere påpeget, at ophør med kontrollen frister rederierne til at snyde. Det er administrerende direktør i Danske Maritime enig i.

- Når det gælder miljøteknologi, er der sjældent et økonomisk incitament for rederierne i at investere i det. Derfor er man nødt til at sikre, at de her regler bliver håndhævet, siger Jenny N. Braat og uddyber:

- Hvis det ikke kan betale sig for virksomhederne at investere i miljøteknologi, og det koster ekstra, så er der incitamenter til at snyde, og det vil betyde, at man lader ’the bad guys’ vinde, lyder det.

Hos Dansk Miljøteknologi påpeger man desuden den aktuelle situation som grund til at fortsætte miljøkontrollen.

- Det betyder, at det er svært at håndhæve reglerne og det er lettere at snyde, og det i en tid hvor brændstof stiger, hvor der kan være idé i at sejle med billigt brændstof. Derfor er det ekstra vigtigt nu med overvågning, lyder det fra Kirsten Brosbøl, formand i Dansk Miljøteknologi.

Men er det ikke rederiernes eget ansvar at overholde loven?

- Jeg har stor tiltro til, at de danske rederier har samvittighed nok til at overholde miljøkravene, men vi er altså også en del af en stor global industri, hvor andre lande måske ikke gør det samme, siger Jenny N. Braat.

Bør gå foran

Derfor understreger direktøren også, at man løbende samarbejder med andre lande om at udstikke en fælles retning.

- Der bør være større ensretning af reglerne på det her område, og der bør vi sørge for, at vi i det mindste i Danmark går foran, og det er kontrollen med til. Vi er førende inden for miljøteknologi, og vi har ressourcerne til det, så hvis vi ikke engang kan gå foran, så kan vi heller ikke forvente, at man globalt set vil gøre det samme, siger Jenny N. Braat.

 Det bakker Kirsten Brosbøl fra Dansk Miljøteknologi op om.

- Der er både en sundhedsmæssig og en miljømæssig risiko forbundet med, at man ikke kontrollerer længere. Men så er der også det perspektiv, at vi har et internationalt ansvar i at gå foran for andre lande, siger hun.

Begge organisationer opfordrer den kommende regering til at slå bak.

- Vi arbejder for en håndhævelse af de her regler, og det vil vi også arbejde for at en ny regering også vil gøre. Derfor har vi også kontaktet Miljøministeriet og opfordret til, at man lader kontrollen fortsætte, siger Jenny N. Braat, administrerende direktør hos Danske Maritime.

- Vi vil kraftigt anbefale, at den nye regering viderefører den bevilling, der er, siger Kirsten Brosbøl fra Dansk Miljøteknologi.

Læs mere her: 

Danmark nedlægger kontrollen med skibenes forurening til søs

Danmarks helikopter-overvågning af de maritime motorveje fangede flere syndere i 2022

Politikere og myndigheder i markant kursskifte i synet på skibsfartens svovludledning

Galleri: Piloten manøvrerer helikopternæsen dybt ned i skibets røgfane

Kommenter artiklen (2)
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Så har Næstved Havn fundet sin ny havnedirektør
Hovhov, skibe skal da ikke i CO2-kvotehandel før lastbiler
Lov om jernbaner redder julen i USA - men fagforeninger er vrede
Kindkys og whisky-spyt på skoleskib: Chef var fuld og husker ikke episoderne
NGO får medvind mod rederiers fragt af plastaffald ud af Europa
Adstadigt var tempoet, da gigant-nacelle skulle ned til havnen
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.141