Dansk firma bag isklassificeret Con-Ro-kæmpe
Det kinesiske værft CIMC Raffles har netop leveret det 242 meter lange Con-ro ‘Botnia Enabler’ til det svenske rederi Wallenius Sol. Ifølge rederiet er ‘Botnia Enabler’ verdens største isklassificerede, multifuel Con-Ro-skib.
- Vi er meget glade og stolte over at kunne føje ‘Botnia Enabler’ til vores flåde. Det er ingen hemmelighed, at vi har døjet med forsinkelser, så at se skibet forlade havnen på sin jomfrurejse er en fantastisk følelse, siger administrerende direktør i Wallenius Sol, Ragnar Johansson, i forbindelse med begivenheden.
Det er det danske skibsdesignfirma Knud E. Hansen, der står bag det banebrydende design, der blandt andet betyder, at skibet har den højeste isklassificering fra de finske og svenske myndigheder.
Læs også: Dansk designet isbryder ankommer til Antarktis
Som betegnelsen antyder er skibet både et Ro-Ro-skib, der også kan medtage et betydeligt antal containere.
Allerede på rejsen fra Kina til Østersøen vil ‘Botnia Enabler’ have last med, så første anløb i Europa er i Antwerpen. Skibet vil i Europa betjene ruten Zeebrugge, Antwerp, Kokkola, Skellefteå, Oulu, Kemi og Travemünde.
Senere på året får ‘Botnia Enabler’ følgeskab af søsterskibet ‘Baltic Enabler’. Ifølge rederiet vil de to fartøjer betyde en væsentlig kapacitetsforøgelse på ruten for både containere og Ro/Ro.
De to skibe kan begge sejle på både LNG, LBG, diesel og syntetisk diesel.
Botnia Enabler
- Isklassificering: 1A Super
- Type : ConRo
- LOA: 242 meter
- Bredde: 35,2 meter
- Dødvægt: 27.000 tonnes
- Lastkapacitet: 5.800 lanemeter
- Topfart: 20 knots
- Brændstoffer: Multi fuel (LNG, LBG, diesel og syntetisk diesel)
Wallenius Sol