Torm: Tilfredshed trods 3-cifret millionunderskud
Det er måske ikke alle topchefer, der kigger på et tre-cifret millionunderskud i regnskabet og stadig udtrykker tilfredshed med resultatet, men CEO i Torm, Jacob Meldgaard, smiler hørligt på spørgsmålet om, hvad han har at sige til sit forsvar for det store underskud.
- Jeg kan ikke styre markedet, så det kan jeg ikke gå i en forsvarsposition for. Fragtmarkederne generelt for transport af olie har været under pres gennem det meste af 2021, og i det lys skal årets resultat ses, siger han til Søfart.
Læs også: Torm: Øgede dagsrater mindsker underskud i Q4
Jacob Meldgaard peger i stedet på, hvordan Torm klarer sig i forhold til andre tilsvarende rederier med sammenlignelig flåde og kundegrundlag.
- Og der gør vi det rigtig godt i forhold til, hvad andre leverer af resultater. Vi har et tab på 41 mio USD (282 mio. kr, red) i år, men kigger vi på det relativt, så er det en rigtig stærk performance i forhold til de virksomheder, der har den samme aktivitet som os, uddyber han.
Jacob Meldgaard forklarer desuden, hvordan især oliemarkedet gennem 2021 har været præget af, at virksomhederne har tæret på lagrene af olie frem for at fylde dem op.
- Vi er tilfredse med, at på trods af de svære markedsvilkår, igen kan se, at vi på vores benchmarks gør det rigtig godt.
Alt under en kasket
I modsætning til en del andre rederier er Torm en samlet enhed, hvor mandskab og skibe er ejet under den samme struktur. Selskabet har valgt ikke at outsource fx mandskab eller skibe til eksterne leverandører, men har det hele samlet under en kasket, og det mener Jacob Meldgaard har været en afgørende forudsætning for, at selskabet bevarer skindet på næsen.
Læs også: Torms transport af raffinerede olieprodukter negativt påvirket af manglende råolie
- Vi har stor gavn af vores integrerede platform især i en periode som i 2021, hvor vi fx har haft covid-19, og lige nu er det krigen i Ukraine, men spoler vi tiden et år tilbage, så vil det være covid. Både de kommercielle og operationelle komplikationer omkring covid - hvordan vi håndterer vores søfolk ombord, sørger for logistikken omkring havnekald, så man ikke ender op i at skibe bliver fastlåst som følge af lokale restriktioner - har vi kunnet håndtere, fordi alle vores søfolk ansat direkte i Torm, og alle vores skibe er ejet under den samme struktur. Det gør, at vi har haft en fleksibilitet, hvor vi har kunnet træffe beslutninger meget hurtigt, givet at vi fra den ene dag til den anden skulle forholde os til nye restriktioner. Jeg kan se, at det har betydning for vores evne til at omstille os, at vi har en hurtig beslutningsproces og har fuld kontrol over vores forretning og drift. Det betyder, at vi har kunnet gøre det godt i et svært marked, forklarer han.
Jacob Meldgaard har ikke noget mål på, hvor meget den integrerede platform betyder for Torms forretning, men når han sammenligner Torm med andre rederier, kan han notere, at Torm kan hente dagsrater, der er et par tusinde dollars højere end konkurrenternes.
- Vi vil bare være de bedste, det er målet, siger han