23948sdkhjf

Det blev en dansker - Mærsk har fundet brændstofproducent til banebrydende containerskib

Reintegrate skal fra 2023 årligt producere 10.000 ton e-metanol til verdens første CO2-neutrale containerskib

A.P. Møller – Mærsk har nu fundet den leverandør, der skal producere CO2-neutralt metanol til rederiets kommende metanol-drevne containerfeeder, der bliver verdens første CO2-neutrale containerskib.

Samarbejdspartneren bliver Aalborg-virksomheden Reintegrate, der er en del af den danske energivirksomhed European Energy. 

Det oplyser A.P. Møller – Mærsk i dag i en pressemeddelelse.

Reintegrate og European Energy vil etablere en ny produktionsfacilitet i Danmark med en årlig kapacitet på 10.000 ton CO2-neutralt metanol, hvilket svarer til det årlige forbrug på det kommende CO2-neutrale skib. Mærsk vil indgå i et samarbejde med Reintegrate og European Energy omkring udviklingen af anlægget.

Et blueprint for fremtiden

- Den her type af partnerskab kan blive en blueprint for, hvordan man kan skalere produktionen af grønt brændstof gennem samarbejde med partnere på tværs af branchens økosystem, og det vil give os værdifulde erfaringer på vores rejse for at de-carbonisere vores kunders forsyningskæder, siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO i Fleet & Strategic Brands hos Mærsk.

- At skaffe fremtidens brændstoffer er en betydelig udfordring, og vi skal være i stand til at skalere produktionen i tide. Aftalen med European Energy og Reintegrate bringer os på rette vej til at leve op til vores ambition om at have verdens første containerskib, opereret med kulstofneutral metanol på vandet i 2023, forsætter hun. 

Produktionsfaciliteten kommer til at anvende vedvarende energi og såkaldt biogenic CO2. Det vil sige CO2, der ar udledt fra forbrænding eller kompostering af organisk materiale. 
Det er planen, at anlægget skal starte produktion i 2023, hvor også Mærsk forventer at være klar med det metanoldrevne containerfeederskib.

Placering endnu ikke på plads

Reintegrate startede med at producere grønt metanol på i et testlaboratorium i Aalborg. Det store produktionsanlæg, der skal etableres i samarbejde med Mærsk, bliver Reintegrates tredje anlæg, da selskabet i øjeblikket er ved at etablere et metanol-anlæg i Skive, som skal være klart næste år.

- Vi er stolte over at være en del af den første store e-metanol-produktion i Danmark. Mens vedvarende energi bliver mere og mere almindelig i energimixet på elektricitetsområdet, er dette et af de første trin i mod, at den tunge transport skal bruge 100 pct. vedvarende energi. Aftalen markerer derfor en milepæl i rejsen mod grøn omstilling i skibsfarten, siger Knud Erik Andersen, CEO i European Energy.

I følge European Energy skal energien, der er nødvendig til power-to-metanol-produktionen, leveres af et solcelleanlæg i Kassø i Sønderjylland, men parterne har endnu ikke lagt sig fast på, hvor i landet det fælles produktionsanlæg skal placeres.

Mærsk annoncerede tilbage i februar i år, at rederiet ville være det første i verden med et CO2-neutralt containerskib. I juni i år kontraherede Mærsk så et 2.100 TEU stort menatoldrevet skib hos Hyundai Mipo Dockyards i Sydkorea til levering i 2023.

Det banebrydende skib, som bygges til dansk flag, vil blive indsat i Mærsk nordeuropæiske feeder-netværk med Den Botniske Bugt som den nordligste punkt.

Artiklen er en del af temaet E-Fuels og PtX .

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.125