23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det svirrer med rygter om flere metanol-ordrer til Mærsks containerskibsflåde

Rygterne svirrer om en stor Mærsk-ordre på metanoldrevne containerskibe. Ifølge Tradewinds kilder er den danske containergigant nu i dialog med sydkoreanske Hyundai Heavy Industries om en ordre på mellem seks og 12 neo-panamax’ere, altså omkring 15.000 TEU store dualfuel containerskibe, der skal kunne drives på metanol eller VLSFO.

Læs også: Mærsk vælger sydkoreansk værft til verdens første CO2-neutrale containerskib

Kilder til Tradewinds estimerer, at dualfual/metanol-drevne containerskibe i 15.00 TEU-klassen vil koste omkring 30 pct. mere at bygge end konventionelle containerskibe i den samme størrelse. Angiveligt i størrelsesordenen 182 mio. dollars per skib. Ifølge mediet er der ikke tale om en snarlig ordre hos Hyundai Heavy Industries.

Tilbage i februar i år meddelte Mærsk, at rederiet vil være klar med verdens første potentielt CO2-neutrale containerskib allerede fra 2023. Nærmere bestemt et metanol-drevet 2.000 TEU stort containerfeederskib.

Har nu ordret hos Mipo

Det var formentlig opløbet til en kontrahering af ovennævnte projekt, der juni i år førte til rygter i markedet om, at Mærsk havde indgået et letter-of-intent med Hyundai Mipo Dockyard om bygningen af tre 3.500 TEU store metanol-drevne containerfeederskibe samt et antal optioner. Et rygte, Mærsk dengang ikke kunne bekræfte overfor Søfart.

Læs også: Mærsk afviser rygter om snarlig kontrahering af metanoldrevne containerskibe hos Hyundai Mipo

1. juli gik Mærsk så ud med nyheden om, at rederiet havde kontraheret det bebudede metanol-drevne containerfeeder skib hos netop Hyundai Mipo Dockyard til levering i 2023. TEU-kapaciteten i den endelige specifikation er blevet hævet med 100 til 2.100.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094