23948sdkhjf

Det svirrer med rygter om flere metanol-ordrer til Mærsks containerskibsflåde

Rygterne svirrer om en stor Mærsk-ordre på metanoldrevne containerskibe. Ifølge Tradewinds kilder er den danske containergigant nu i dialog med sydkoreanske Hyundai Heavy Industries om en ordre på mellem seks og 12 neo-panamax’ere, altså omkring 15.000 TEU store dualfuel containerskibe, der skal kunne drives på metanol eller VLSFO.

Læs også: Mærsk vælger sydkoreansk værft til verdens første CO2-neutrale containerskib

Kilder til Tradewinds estimerer, at dualfual/metanol-drevne containerskibe i 15.00 TEU-klassen vil koste omkring 30 pct. mere at bygge end konventionelle containerskibe i den samme størrelse. Angiveligt i størrelsesordenen 182 mio. dollars per skib. Ifølge mediet er der ikke tale om en snarlig ordre hos Hyundai Heavy Industries.

Tilbage i februar i år meddelte Mærsk, at rederiet vil være klar med verdens første potentielt CO2-neutrale containerskib allerede fra 2023. Nærmere bestemt et metanol-drevet 2.000 TEU stort containerfeederskib.

Har nu ordret hos Mipo

Det var formentlig opløbet til en kontrahering af ovennævnte projekt, der juni i år førte til rygter i markedet om, at Mærsk havde indgået et letter-of-intent med Hyundai Mipo Dockyard om bygningen af tre 3.500 TEU store metanol-drevne containerfeederskibe samt et antal optioner. Et rygte, Mærsk dengang ikke kunne bekræfte overfor Søfart.

Læs også: Mærsk afviser rygter om snarlig kontrahering af metanoldrevne containerskibe hos Hyundai Mipo

1. juli gik Mærsk så ud med nyheden om, at rederiet havde kontraheret det bebudede metanol-drevne containerfeeder skib hos netop Hyundai Mipo Dockyard til levering i 2023. TEU-kapaciteten i den endelige specifikation er blevet hævet med 100 til 2.100.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156