23948sdkhjf

Suez Kanal er i grunden bare en gravet grøft i ørkenen...

Shipping-veteranen Niels Storinggaard giver sin beskrivelse af Suez Kanalen, som han gennem en mangeårig karriere hos forskellige rederier og mæglere har ledt utallige skibe igennem

Egyptens største indtægtskilde er Suez Kanalen som har indtægter for cirka 6 milliard kroner per måned.

Suez Kanal er i grunden bare en gravet grøft i ørkenen, men er væsentlig dyrere at passere end Panama Kanalen, til trods for at den sidste har langt større udgifter i form af vedligehold af sluser o.s.v. 

Suez Kanalen forkorter sejlruten mellem Europa og Asien med omkring 3.800 sømil hvilket med 13 knob for et tankskib svarer til 12 dage, og for et containerskib med 20 knob svarer til cirka 8 døgn.

Grundet olien fra Den Arabiske Gulf til Europa, er tankskibe en stor kunde i kanalen, og et større tankskib koster omkring USD 3-400.000 for en passage nordgående i lastet tilstand.

Containerskibe udgør den anden store kunde, idet containerruten mellem Asien og Europa er langt den største rute i verden. 

Når et rederi skal have et skib igennem Suez Kanalen, skal der for de fleste rederier betales forud, før et skib kan passere.

Betalingen og booking af passage af kanalen foregår ofte igennem en agent som har specialiceret sig i sådanne kanalpassager.

Der passerer omkring 90 skibe gennem kanalen om dagen. Den 164 kilometer lange kanalen blev i 2015 udvidet til at omfatte et andet spor på 35 kilometer parallelt med den gamle, hvilket har øget kapaciteten væsentligt, og reducerer sejltiden fra 18 til 11 timer.

Før udvidelsen skulle konvojerne passere hinanden i Great Bitter Lake i midten af kanalen, eller ved at den ene konvoj fortøjede langs kanten af kanalen.

I Suez Kanalen er der naturligvis lodstvang, men hvor kaptajnen stadig har ansvar for passagen. Det modsatte er tilfældet i Panama Kanalen, hvor lodsen har ansvaret for passagen.

Selv om den korteste vej for en rejse er igennem Suez Kanalen, er det ikke altid det kan betale sig at bruge kanalen.

Dette vil især være aktuelt i tilfælde af lave bunkerpriser samt et lavt fragtmarked, hvor et skib som f.eks. foretager en rejse fra USA’s østkyst til Indien eller Sydøstasien giver et bedre dagligt resultat ved at sejle syd om Afrika trods den længere sejlads.

Der skal for passage af kanalen også regnes med en vis ventetid i Port Said eller Suez for at komme igennem med en konvoj – en ventetid som typisk er omkring et døgn.

Det største containerskib som har passeret kanalen er ’MSC Gulsun’ som med en kapacitet på 23.756 TEU (Twenty Equivalent Units) har en dybgang på 16 meter.

Maksimalt tilladte dybgang er 20,1 meter, hvilket svarer til en fuldt lastet VLCC på omkring 200.000 tdw. ULCC’er kan således ikke passere Suez Kanalen fuldt lastet.  

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094