23948sdkhjf

Frygter brintgaseksplosion fra batteribrand på skib

Det norske batteridrevne turistbåd 'Brim', der blev søsat i 2019, brød torsdag i brand. 

'Brim' er bygget i genbrugsvenligt aluminium og er udstyret med batterier, der kan sikre sejlads i 10 timer, med en gennemsnitsfart på 10 knob.

- Vi frygter en brintgaseksplosion om bord. Der er også tungere og brandfarlige gasser, der sandsynligvis er frigivet i batterirummet. Hvis der opstår en gnist, kan der opstå en kraftig eksplosion. Det er sket før, så vi ved, at det kan være en udfordring, siger brandchef Per Olav Pettersen i Vestfold interkommunale brandvæsen til det norske medie tu.no.

Torsdag aften blev 'Brim' trukket til kajen uden for Tønsberg, og der blev etableret en sikkerhedszone på 300 meter, hvis giftig gas skulle sive ud af batterierne. 

Sidste gang et norsk skib havde lignende problemer var i 2019, da der brød ud i batterirummet på færgen 'Ytterøyningen'. I kølvandet på ilden opstod en kraftig eksplosion. 

Brandvæsenet frygter, at der også vil forekomme en eksplosion i 'Brim'.

Det er stadig ikke klart, hvad der skete, da der udviklede sig røg fra batterirummet i hybridskibet 'Brim'.

Forskellige batterier

Batteriproducenten Corvus har leveret batterierne til både 'Ytterøyningen' og 'Brim'. Daglig leder Geir Bjørkeli påpeger over for tu.no, at der er to forskellige typer batterier i de to skibe.

Begge typer batterier har encellet termisk løbsk isolering, hvilket betyder, at hver battericelle er isoleret, men 'Brim'-batterierne er luftkølede, mens 'Ytterøyningen'-batterierne blev vandkølet. 

- Med luftkøling fjerner vi muligheden for, at elektriciteten kan komme i kontakt med vand. Vi skiftede også til luftkøling på 'Ytterøyningen', da den blev genopbygget. Men både vandkøling og luftkøling er sikre, siger Bjørkeli.

Som i 11 Teslaer

Brandchefen siger, at de tager alle forholdsregler, og at de kun har besætninger til at udføre målinger fra tid til anden. Fredag ​​eftermiddag havde de stadig ikke været inde i batterirummet, men målinger viste, at temperaturen var faldet, siden skibet blev trukket til kajen.

Det er stadig ikke sikkert, om der var brand om bord, men der var røg fra batterirummet.

- Det er ikke klart for os, om der har været brand. Hvad der muligvis var en brand var, mens skibet var ude på fjorden. Et gasslukningssystem er udløst i de områder, hvor der har været brande, siger Pettersen.

Brandmænd har ringe erfaring med batteribrande.

- Der er batterier i dette rum svarende til 11 Teslas. Det er klart, at dette er noget nyt for os. Det er ikke noget, vi er vant til at håndtere, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078