23948sdkhjf

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Den brand og efterfølgende eksplosion, der torsdag og fredag i sidste uge satte den norsk hybridfærge ’Ytterøyningen’ ud af drift, kan vise sig at blive værdifuld viden for E-Ferry, der står bag den danske el-færge 'Ellen'. Det skriver Ingeniøren

Branden på den norske hybridfærge opstod i færgens batteripakke, og eksplosionen fandt først sted, efter at branden blev vurderet som værende slukket. 

I E-ferry fortæller projektleder Trine Heidemann, at alle er klar over, at der er en risiko for batteribrand, ligesom der er en risiko for brand ved dieseldrift. Derfor er der taget forbehold for alle tænkelige scenarier, og derfor er der meget lærdom at hente, når det så alligevel går galt.

- Udfordringen er, at der ikke har været en batteribrand på en færge endnu, og derfor har vi ingen erfaringer med, hvad der eventuelt kan ske. Der er som regel altid et eller andet, der dukker op, som der enten var nogle, der ikke havde tænkt på, eller noget der har opført sig anderledes end det skulle. Så det her bliver fantastisk værdifuldt, når vi finder ud af hvad det er, som er sket, siger Trine Heinemann til Ingeniøren. 

Vil finde årsag hurtigt

Som Søfart skrev i går, sejler ’Ytterøyningen’ på ruten Sydnes-Halsnøy omkring 70 km syd for Bergen. Færgen var ankommet til i lejet i Sydnes med 15 personer ombord, da politi og brandvæsen blev alarmeret kl. 18.40. To personer måtte efterfølgende tilses af en læge, da der var mistanke om røgforgiftning.

Læs også: Aalborg kigger mod nord inden køb af el-færge

Branden kom ifølge de lokale myndigheder under kontrol ved 21-tiden, hvorefter tre brandfolk forblev ved færgen natten over. Men ved 7-tiden fredag morgen kom der pludselig en kraftig eksplosion under dæk, angiveligt i færgens batterirum.

Batterierne på færgen havde ikke været i drift i over to uger, da branden opstod, skriver NRK på baggrund af oplysninger fra rederiet Norled. Det skyldes, at producenten af de vandkølede batterier, Corvus, var i gang med en ombygning.

Det ligger dog endnu ikke fast, hvordan branden opstod. Eftersom op mod 60 norske færger forventes at bruge batteripakker frem mod 2021, ligger det dog myndighederne tungt på sinde at finde årsagen hurtigst muligt.  

Har udsendt vejledninger

Det norske Sjøfartsdirektoratet har indtil videre udsendt nogle generelle og foreløbige sikkerhedsvejledninger.

Læs også: Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Ifølge Tu.no er de vigtigste punkter i vejledningerne blandt andet en opfordring til at lade batteriinstallationerne være tilkoblede hele tiden. Det skal sikre, at alarmer og fejlmeldinger når frem til broen.

Desuden bliver alle rederier, der har fartøjer med batteriinstallationer, opfordret til at gennemføre en ny risikovurdering af faren for gasudvikling i forbindelse med en brand eller hendelse i batteripakkerne. 

Dyr omgang

’Ytterøyningen’ blev leveret i 2009, og den blev ombygget til hybriddrift sidste år. Nu venter et længere ophold på værft, for skaderne er omfangsrige. 

Ifølge Inge Andre Utåker, der er regionschef i rederiet Norled, ser skrogets sider intakte ud. Det forventes dog, at der er skader på de vertikale skotter bag det område, hvorm eksplosionen fandt sted. 

Læs også: Danske designmøbler ombord på ’Ellen’

- Røg- og kemikaliedykkere har haft meget begrænset tid ombord på grund af gasfare, men vi regner med, at batterirummet og tavlerummet er helt udbrændt. Begge ligger lige under bildækket, og fylder hele færgens bredde omtrent midtskibs. Trykket fra eksplosionen var så stort, at dækket buler op på det område – allermest buler det over tavlerummet, siger Inge Andre Utåker til Tu.no. 

Over for NRK vurderer Utåker, at det kommer til at tage "flere måneder" og koste op mod 20 mio. norske kroner at udbedre skaderne. Det svarer til 15 mio. danske kroner.

I Danmark har de lokale beredskaber nær 'Ellen's rute ikke skum, der er særligt egnet til at slukke en batteribrand. Derfor er el-færgen 'Ellen' udstyret, så den skulle være i stand til at slukke en brand selv. Det skal blandt andet ske form af automatisk slukningsudstyr, der lægger skum rundt om batterimodulerne. 

Læs også: ’Ellen’ blev en langsigtet investering for værftet

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 4

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale MAS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Kronprinsen forlader Mærsk

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nyhedsbrev

8.487 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Online Avis Arkiv

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Plus

Blue Future
Lina gik efter det maritime miljø på DTU

Grøn dagsorden, dataanalyse på kontoret, mange bolde i luften og masser af møder i projektgrupper præger dagligdagen for nyuddannet skibsingeniør hos DFDS

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Hoyer udvider massivt i Kina

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Plus

Tyrkisk marked på ret kurs trods geopolitisk uro

DFDS mærker ikke en direkte effekt af, at kernemarkedet i Middelhavet befinder sig i en regional konflikt

Plus

Rømø-rute har i dag genindført to-færge-drift

Syltfähre har nu indsat den LNG-drevne tidligere norske fjordfærge ’Romoexpress’, hvormed Havneby–List efter 14 år atter har to færger i drift

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Nye fartøjer får Marinehjemmeværnet hurtigere ud på opgaver

I går søndag 10. november blev Marinehjemmeværnets tre nye fartøjer navngivet og præsenteret for offentligheden i Nyborg. De nye fartøjers højere fart og mindre besætninger gør Marinehjemmeværnet bedre rustet til fremtiden

Spritnye skibsførere fra Simac

Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Holstebro lokker med heliport til Thorsminde Havn

Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Monjasa udvider i Angola

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Fjernundervisning

Sikkerhed i fokus på uddannelsesinstitutioner

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Hvad skal din båd til vinter?

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Floatglas – Materialet der anvendes overalt

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Korrosionsbestandigt sejhærdet kromstål med mange muligheder

Brugte værktøjsmaskiner - kraner & udstyr købes kontant

Send til en kollega

0.22