23948sdkhjf

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Den brand og efterfølgende eksplosion, der torsdag og fredag i sidste uge satte den norsk hybridfærge ’Ytterøyningen’ ud af drift, kan vise sig at blive værdifuld viden for E-Ferry, der står bag den danske el-færge 'Ellen'. Det skriver Ingeniøren

Branden på den norske hybridfærge opstod i færgens batteripakke, og eksplosionen fandt først sted, efter at branden blev vurderet som værende slukket. 

I E-ferry fortæller projektleder Trine Heidemann, at alle er klar over, at der er en risiko for batteribrand, ligesom der er en risiko for brand ved dieseldrift. Derfor er der taget forbehold for alle tænkelige scenarier, og derfor er der meget lærdom at hente, når det så alligevel går galt.

- Udfordringen er, at der ikke har været en batteribrand på en færge endnu, og derfor har vi ingen erfaringer med, hvad der eventuelt kan ske. Der er som regel altid et eller andet, der dukker op, som der enten var nogle, der ikke havde tænkt på, eller noget der har opført sig anderledes end det skulle. Så det her bliver fantastisk værdifuldt, når vi finder ud af hvad det er, som er sket, siger Trine Heinemann til Ingeniøren. 

Vil finde årsag hurtigt

Som Søfart skrev i går, sejler ’Ytterøyningen’ på ruten Sydnes-Halsnøy omkring 70 km syd for Bergen. Færgen var ankommet til i lejet i Sydnes med 15 personer ombord, da politi og brandvæsen blev alarmeret kl. 18.40. To personer måtte efterfølgende tilses af en læge, da der var mistanke om røgforgiftning.

Læs også: Elfærgen Ellen når vigtigt mål

Branden kom ifølge de lokale myndigheder under kontrol ved 21-tiden, hvorefter tre brandfolk forblev ved færgen natten over. Men ved 7-tiden fredag morgen kom der pludselig en kraftig eksplosion under dæk, angiveligt i færgens batterirum.

Batterierne på færgen havde ikke været i drift i over to uger, da branden opstod, skriver NRK på baggrund af oplysninger fra rederiet Norled. Det skyldes, at producenten af de vandkølede batterier, Corvus, var i gang med en ombygning.

Det ligger dog endnu ikke fast, hvordan branden opstod. Eftersom op mod 60 norske færger forventes at bruge batteripakker frem mod 2021, ligger det dog myndighederne tungt på sinde at finde årsagen hurtigst muligt.  

Har udsendt vejledninger

Det norske Sjøfartsdirektoratet har indtil videre udsendt nogle generelle og foreløbige sikkerhedsvejledninger.

Læs også: Aalborg kigger mod nord inden køb af el-færge

Ifølge Tu.no er de vigtigste punkter i vejledningerne blandt andet en opfordring til at lade batteriinstallationerne være tilkoblede hele tiden. Det skal sikre, at alarmer og fejlmeldinger når frem til broen.

Desuden bliver alle rederier, der har fartøjer med batteriinstallationer, opfordret til at gennemføre en ny risikovurdering af faren for gasudvikling i forbindelse med en brand eller hendelse i batteripakkerne. 

Dyr omgang

’Ytterøyningen’ blev leveret i 2009, og den blev ombygget til hybriddrift sidste år. Nu venter et længere ophold på værft, for skaderne er omfangsrige. 

Ifølge Inge Andre Utåker, der er regionschef i rederiet Norled, ser skrogets sider intakte ud. Det forventes dog, at der er skader på de vertikale skotter bag det område, hvorm eksplosionen fandt sted. 

Læs også: Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

- Røg- og kemikaliedykkere har haft meget begrænset tid ombord på grund af gasfare, men vi regner med, at batterirummet og tavlerummet er helt udbrændt. Begge ligger lige under bildækket, og fylder hele færgens bredde omtrent midtskibs. Trykket fra eksplosionen var så stort, at dækket buler op på det område – allermest buler det over tavlerummet, siger Inge Andre Utåker til Tu.no. 

Over for NRK vurderer Utåker, at det kommer til at tage "flere måneder" og koste op mod 20 mio. norske kroner at udbedre skaderne. Det svarer til 15 mio. danske kroner.

I Danmark har de lokale beredskaber nær 'Ellen's rute ikke skum, der er særligt egnet til at slukke en batteribrand. Derfor er el-færgen 'Ellen' udstyret, så den skulle være i stand til at slukke en brand selv. Det skal blandt andet ske form af automatisk slukningsudstyr, der lægger skum rundt om batterimodulerne. 

Læs også: ’Ellen’ blev en langsigtet investering for værftet

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Lodser klager efter dobbelt grundstødning

1

DFDS opretter forbindelse fra Frederikshavn til Oslo

Stena Line har netop nedlagt ruten, men fra 25. juni tager DFDS over og tilbyder passagerer at komme til Oslo fra Frederikshavn

Sydfynsk iværksætter-tilbud bliver landsdækkende

Plus

Danske rederier i fuld gang med maritim genåbning

De danske rederier har været hårdt ramt af coronakrisen. Men nu er rederierne igen begyndt at åbne for flere ruter. Læs og få overblikket her

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

’Ellen’ hædret med Danish Design Award

Online Avis Arkiv

Container-kaptajn risikerer millionbøde efter tabte containere

Australske myndigheder ser med stor alvor på, at et antal containere røg overbord fra 'APL England'

Hundested-Rørvig sejler millioner hjem igen

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

Plus

Så hurtigt betaler merprisen for el-færgen ‘Ellen’ sig hjem

Går et færgerederi hele vejen ligesom Ærøfærgerne, så kan merudgiften til en fuldstændig CO2-neutral færge være tjent hjem på højst otte år

Klimarådet anbefaler at droppe oliejagt i Nordsøen

Plus

Værftsdirektør fortryder intet

Bygningen af ’Ellen’ var langt fra uden problemer for Søby Værft, men direktøren har stor tiltro til projektets timing og potentiale

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Aarhus Havn kontraherer ny slæbebåd i Tyrkiet

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Danske Rederier håber på redning af færgerederiers højsæson

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Norden åbner i Dubai og lukker i Mumbai

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Dialogspil mod chikane og mobning i søfart

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

HySense® QL 326 - test af pumper

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.187