23948sdkhjf

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

En brand i batterirummet på den norske el-hybride fjordfærge ’Ytterøyningen’, der opstod torsdag ved 18-tiden, udviklede sig til en eksplosion fredag morgen.

Det skriver flere norske medier, heriblandt NRK.

https://www.soefart.dk/article/view/681250/indisk_rederi_henter_endnu_et_dansk_tankskib

Brandvæsen og politi blev alarmeret torsdag klokken 18:40. ’Ytterøyningen’ sejler på ruten Sydnes-Halsnøy omkring 70 km syd for Bergen, og færgen lå i lejet i Sydnes med 15 personer om bord, da branden opstod. To af personerne måtte efterfølgende tilses af en læge, da der var mistanke om røgforgiftning.

Branden kom ifølge de lokale brandmyndigheder under kontrol ved 21-tiden, hvorefter tre brandfolk forblev ved færgen natten over. Men ved 7-tiden fredag morgen kom der pludselig en kraftig eksplosion under dæk, angiveligt i færgens batterirum.

Store skader

Herefter blev der oprettet en 300 meters sikkerhedszone omkring færgen samtidigt med, at de lokale brandmyndigheder rekvirerede kemikalieksperter fra Bergen. Senere samme dag blev der målt høje gasværdier i batterirummet. Kl. 17:00 fredag var batterirummet luftet ud for gasser, hvorefter episoden ifølge de norske medier ikke har udviklet sig yderligere.

Læs også: Aalborg kigger mod nord inden køb af el-færge

’Ytterøyningen’ er hen over weekenden blev slæbt til et værft i Ølen, hvor skaderne vurderes at være omfattende. Bl.a. buler bildækket op, som følge af den høje varmeudvikling og eksplosionen under hoveddækket.

Norleds regionschef Inge André Utåker oplyser til NRK, at skaderne mindst vil beløbe sig til 20 mio. kr. og medføre et langt værftsophold. Skaderne under dæk er hovedsageligt sket i batteri- og tavlerum. Han oplyser desuden, at batteripakken om bord på hybridfærgen ikke havde været i brug i to uger, da der var ved at blive foretaget nogle justeringer.

Ombygget i 2018

I dag mandag er færgens forsikringsselskab, batteriproducenten Corvus samt både norske søfarts- og beredskabsmyndigheder om bord for at samle informationer til en kommende havariundersøgelse.

- Dette er ny teknologi, og når sådan noget sker, så er det klart, at det skal tiltrække sig stor interesse. Det er for tidligt at sige, om den her episode får konsekvenser for andre færger, men det er vigtigt at få en hurtig afklaring af, hvad der er sket, udtaler kommunikationsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, til NRK.

Op imod 60 færger ventes at anvende batteripakker i Norge frem mod 2021. ’Ytterøyningen’ blev leveret fra Fiskerstrand Verft i 2006. Færgen blev i 2018 ombygget til diesel/el-hybriddrift af Westcon-værftet i Ølen med en 1.989 KWh stor litium-baseret batteripakke fra Corvus Energy.

Læs også: ’Ellen’ blev en langsigtet investering for værftet

Mere om: batteribrand | el-færge
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 4

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale MAS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Kronprinsen forlader Mærsk

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Nyhedsbrev

8.487 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Online Avis Arkiv

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

Plus

Blue Future
Lina gik efter det maritime miljø på DTU

Grøn dagsorden, dataanalyse på kontoret, mange bolde i luften og masser af møder i projektgrupper præger dagligdagen for nyuddannet skibsingeniør hos DFDS

Hoyer udvider massivt i Kina

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Plus

Tyrkisk marked på ret kurs trods geopolitisk uro

DFDS mærker ikke en direkte effekt af, at kernemarkedet i Middelhavet befinder sig i en regional konflikt

Nye fartøjer får Marinehjemmeværnet hurtigere ud på opgaver

I går søndag 10. november blev Marinehjemmeværnets tre nye fartøjer navngivet og præsenteret for offentligheden i Nyborg. De nye fartøjers højere fart og mindre besætninger gør Marinehjemmeværnet bedre rustet til fremtiden

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Plus

Rømø-rute har i dag genindført to-færge-drift

Syltfähre har nu indsat den LNG-drevne tidligere norske fjordfærge ’Romoexpress’, hvormed Havneby–List efter 14 år atter har to færger i drift

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Monjasa udvider i Angola

Holstebro lokker med heliport til Thorsminde Havn

Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Spritnye skibsførere fra Simac

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Fjernundervisning

Sikkerhed i fokus på uddannelsesinstitutioner

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Hvad skal din båd til vinter?

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Floatglas – Materialet der anvendes overalt

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Korrosionsbestandigt sejhærdet kromstål med mange muligheder

Send til en kollega

0.209