23948sdkhjf

Trods tredobling: Container-rederier varsler yderligere ratestigninger

Selvom containerraterne på Asien-Europa nærmer sig det tredobbelte af niveauet et år tilbage kan rederierne se frem til mere

Ratefesten blandt containerrederierne er langt fra ovre, og festen ser tvært imod ud til at blive endnu større i takt med, at kampen om at få fragtet varer fra Asien og ud til forbrugere i primært Nordamerika og Europa bliver stadigt mere barsk. 

I spotmarkedet er priserne igennem de seneste uger gået fra høje til endnu højere. I fredags nåede Shanghai-indekset et niveau på 2048 point, og på en uge er spotraten for at få en tyvefodscontainer sejlet fra Asien til Nordeuropa steget med 447 dollar, så det nu koster 2091 dollar. Skal containeren i stedet til Middelhavet, er prisen nu 2219. 

Ifølge The Loadstar ligger spotraterne på de to ruter henholdsvis 170 pct. og 203 pct. over niveaet for 12 måneder siden, og der er sågar varslet nye ratestigninger for den kommende måned. 

De tårnhøje containerrater er et resultat af, at kapaciteten på containerskibene simpelthen ikke kan følge med efterspørgslen. Det bliver nu også afspejlet i de beløb, som containerrederier betaler for at chartre tonnage fra skibsejerne, og ifølge analytiker Lars Jensen er der set eksempler på, at containerrederier nu begynder at bruge MPP-skibe, hvor de ellers ville have anvendt containerskibe. 

- Nogle skibe er ude af drift, fordi besætningen er ramt af covid-19. Havne oplever trængsel på grund af den usædvanligt store mængde gods, hvilket fører til stilstand og forsinker skibene yderligere. Nogle steder er der også mangel på udstyr, for blot at nævne et par aktuelle kapacitetsproblemer, skriver Lars Jensen på Linkedin

Over for Søfart har han tidligere redegjort for, at der er tale om en flaskehals, og det holder han fast i. 

- Men på kort sigt bør afskibere fokusere på mere modstandsdygtighed i deres forsyningskæde, skriver Lars Jensen. 

Riften om pladser på containerskibe gør sig ikke kun gældende på hovedruterne ud af Asien, men også back haul. Ifølge The Loadstar har engelske afskibere gentagne gange oplevet, at containerrederier prioriterer at flytte tomme containere til Asien, så containerne kan konverteres til nye sejladser til de givtige spotrater. Mediet refererer til en unavngiven afskiber, der efter fire afgange fra Felixstowe har set sine seks fyrrefodscontainere efterladt på kajen. 

- Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal forklare det til vores kunde. Det er noget rigtig rod, siger han ifølge The Loadstar. 

CMA CGM har netop suspenderet alle bookinger fra Storbritannien til Asien indtil januar. 

Læs også: Premiere: Her er de nye Mærsk-skibe

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11