Norske Havyard vil allerede næste år have et AiP (Approval-in-Principle) på et brint-bunkersystem, målrettet store skibe. Det lover værfts- og skibsteknologigruppen i en pressemeddelelse.
Til en kommercialisering af systemet, der er kandidat til at blive det første, som kan anvendes på f.eks. store færger, passager- og krydstogtskibe, har Havyard ...
Havyard udvikler brintdrift på store skibe
Nordmænd forventer AiP på 3,2 MW brintbaseret fremdriftskoncept til store skibe allerede næste år
Her ses konceptet retrofittet ind i et af Havila Kystrutens nye skibe, der i forvejen er LNG/batteri-hybride. Med et brint-retrofik kan skibene potentielt gøres helt CO2-neutrale, hvis brinten vel at mærke er produceret efter Power-to-X-pricippet. Det vil sige fra overskudsproduceret vedvarende energi fra f.eks. vand- eller vindkraft. Illustration: Havyard
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer