Det stærkt problemramte havneudvidelsesprojekt, Ny Vesthavn, kommer til at trække en del finansielle veksler på Kalundborg Havn.
Før havneudvidelsen strålede havnens regnskab med en soliditetsgrad på 99 pct. I dag ligger den omkring 51 pct. som følge af den massive investering i havneudvidelse.
Det oplyser havnedirektør Bent Rasmussen. Han skynder sig dog at understrege, at det fortsat er en soliditetsgrad, som de fleste virksomheder i Danmark ville skæve misundeligt til.
- Heldigvis er Kalundborg Havn vældig godt rustet. Det er faktisk første gang, at vi gældsætter os. Så finansielt set har vi fuldstændig styr på det, så vi kan godt klare det her. Vi kommer ikke dertil, hvor vi skal stå med hatten i hånden, forklarer Bent Rasmussen.
I øjeblikket ligger sagen der, hvor havnen har bedt Voldgiftsnævnet for Bygge & Anlæg om at etablere en syn- og skønssag. Her skrider arbejdet planmæssigt, om end langsomt, fremad.
Men Kalundborg Havn er ikke desto mindre på egen regning gået i gang med at reetablere Ny Vesthavn, således, at anlægget kan komme i drift i begyndelsen af 2021 og havnen følgelig kan komme i gang med at afslutte forhandlingerne med de virksomheder, som er interesseret i at etablere sig på arealerne så hurtigt som muligt.
Bliver dyrt
Hvad kommer alt dette til at koste?
- Den samlede reparationsregning kan vi ikke overskue på nuværende tidspunkt. Det koster en stor pose penge at udskifte disse ankre. Men vi er kun lige gået i gang, og har ikke det fulde overblik. Vejret kan blive dårligt og bl.a. derfor kan det fordyre processen. Forsikringen dækker nogle af udgifterne, men det dækker kun en del af beløbet. Resten dækker vi selv, indtil sagen er afsluttet.
Hvordan foregår udbedringen helt konkret?
- Vi har indgået en udbedringsaftale. Den går på, at vi tager fat i samtlige 371 ankerstænger for at se, om de kan holde. Vi ved at 27 er knækket. Vi tester resten. Vi har iværksat, at der bores nye jordankre ind fra søsiden ind udefra og ned i de dybe lag, så de afløser de knækkede. Det sker fra en jackup-rig. Dykkerne har været i gang med at gennemføre trækprøver for at se, hvor mange ankre der skal skiftes.
Langsommelig proces
Når alle ankre er blevet genenmgået, altså når det er blevet bevist, at kæderne kan klare den kraft, som de skal kunne holde til, begynder arbejdet med at skifte de defekte ankre ud med nye, der bores ind udefra.
- Det er en dyr og langsommelig operation, forklarer Bent Rasmussen.
Hvordan opdagede I problemerne i første omgang?
- I overfladen findes der nogle huller, som er beregnet til at føre kabler igennem. Når vi kiggede ned, kunne vi desværre se, at der ikke var noget sand i hullerne. Der må ikke være hulrum i disse huller, og det viste sig, at sandet var forsvundet. Men hvorhen? Der må ikke mangle sand. Men sandet var væk. Det kunne kun komme væk et sted, nemlig ud gennem spunsvæggen, som var helt ny. Derfor blev der sendt dykkere i vandet, der kunne konstatere at flere ankerstænger der er ført igennem spunsen var knækket. Her blev vi klar over, at den var helt gal. Vi måtte tage hele anlægget ud af drift. Med 27 knækkede ankre kan du ikke overfladebelaste anlægget uden, at du laver yderligere skader. Og ved forsikring skal du begrænse skaderne. Så vi har været ude af drift lige siden. Det har været forfærdeligt, men vi har ikke haft andet valg end at klø på. Vi vil i gang. Vi skal videre.
Ansvar skal placeres
Har nogen taget ansvar for skaderne?
- Nej. Men syns- og skønsmændene har leveret nogle bud: Der er både montagefejl og projektfejl ifølge skønsmændene. Det skal løses nu. Ikke noget peger på, at der er nogle forhold for havnen, som kan være ansvarspådragende. Vi har været nødt til at sætte nogle penge i processen for at lave denne udbedringsaftale, og vi har naturligvis mistet en masse omsætning. Alle mulige forespørgsler fra mulige kunder er gået i sig selv igen, fordi de færreste naturligvis vil binde sig til noget, som er omgærdet af usikkerhed.
Hvornår var det værst?
- På et tidspunkt frygtede vi, at ankerstængerne ville blive ved med at knække, så hele kajanlægget ville ende med at styrte sammen. Så galt gik det heldigvis ikke. Men her var sagen mest kritisk. I sådan situation kan man godt tale om, at helvede bryder løs. Der bliver holdt en masse møder med advokater, forsikringsselskaber og samarbejdspartnere, hvor man sidder omkring bordet og forsøger at finde en løsning. Det er opslidende og bestemt ikke morsomt.