23948sdkhjf

DFDS vil bruge droner til at styrke krævende navigation

I et nyt projekt i Shippinglab vil Upteko, DFDS og Wärtsilä Lyngsø Marine samarbejde om en droneløsning til navigation

Når et skib i fremtiden navigerer i særligt krævende farvande eller havneområder, vil navigatøren have et ekstra redskab i værktøjskassen i form af en drone, der kan levere mere præcis data om skibets position og bevægelser.

Sådan lyder det fra Upteko, DFDS og Wärtsilä Lyngsø Marine – trekløveret bag et nyt projekt i regi af Shippinglab.

Idéen er at installere en drone med fast base på skibet. Efter behov kan mandskabet på broen sende dronen i luften for at give navigatøren et mere præcist overblik over skibet og omgivelserne. Samtidig vil dronen også kunne assistere ved autonome løsninger som for eksempel auto-docking, hvor en af udfordringerne er, at navigationssystemerne undertiden bliver forstyrret.

Derfor er målet med projektet, at skibets position skal kunne suppleres med en geo-reference via dronen.

Skib bliver mere uafhængigt 

Det er Upteko, som udvikler dronen. Upteko har arbejdet med droneteknologi i andre brancher, men koncentrerer sig nu om den maritime branche. Her har man indledt et samarbejde med DFDS og har over tid opdaget en række udfordringer til vands, hvor droneteknologi vil kunne bidrage positivt. Det fortæller Mads Jørgensen, som er medstifter og direktør hos Upteko, i en pressemeddelelse.

For skibet vil det være en klar fordel, at man medbringer sin egen drone, så man uafhængigt af anden teknik kan vurdere forholdene fra fugleperspektiv, når disse er særligt udfordrende, siger han.

Læs også: Sådan fandt Upteko vej til skibsfarten

På længere sigt er intentionen, at dronen kan bruges ved for eksempel redningsaktioner, miljøkatastrofer med oliespild, eller når der er brug for at holde ekstra udkig efter isbjerge, pirater eller særligt mange fritidssejlere.

- Dronen skal fungere som et ekstra besætningsmedlem, hvis data styrker sikkerhed og overblik på flest mulige måder, siger Mads Jørgensen.

Skal snakke sammen med skibet

Hvis det skal det lykkes, kræver det en god og stabil interaktion med skibets eksisterende systemer. I projektet vil Wärtsilä Lyngsø Marine derfor arbejde med at integrere Uptekos system i det Smartdock-system, som benyttes af blandt andet DFDS.

Som led i projektet skal der også installeres en ladestation, og selve dronen bliver en af de større typer, så den kan bære tilstrækkeligt megen teknologi.

Efter planen vil DFDS teste den første af slagsen til foråret. I rederiet fortæller projektleder Mads Bentzen Billesø, at DFDS ser stort potentiale i brugen af ny teknologi.

-  Projektet har kombineret viden fra to stærke danske brancher – søfart og droner/robotter – og det har været et utrolig spændende og lærerigt udviklingsforløb. Vi ser meget frem til at teste systemet og de forskellige dronetjenester ombord, siger Mads Bentzen Billesø i pressemeddelelsen.

Læs også: Shipping Lab udvider med profil fra MAN

Beslægtet med autonomi

I Shippinglab vurderer man, at projektet passer godt ind i den eksisterende portefølje inden for autonom skibsfart. Her bliver der blandt andet arbejdet med at detektere landfaste konstruktioner og objekter til søs med kamerateknologi og flere typer af radarmålinger.

Shippinglabs formand Kjeld Dittmann forventer, at droneprojektet på væsentlige punkter vil bidrage til en mere robust bestemmelse af skibets position og dets omgivelser til gavn for sikkerheden.

- Projektets resultat vil supplere og gavne produkter og løsninger, som allerede er på markedet, men måske mere interessant bidrage med brikker til løsning af de udfordringer, som er erkendt ved en højere grad af autonomi, herunder overvågning og kontrol af fartøjet fra land, siger han.

Projektet er finansieret af Den Danske Maritime Fond.

Læs også: Bøje gør grøn strøm langt grønnere offshore

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125