23948sdkhjf

Den næste maritime oliekatastrofe viser tegn på læk

44 år gammel FSO lastet med 157.000 ton råolie forfalder i Det Røde Hav

Efter at en stor miljøkatastrofe fra den nu slukkede maskinbrand på supertankeren 'New Diamond' er afværget, rettes det globale fokus i stigende grad mod et fartøj, som er i overhængende fare for at blive årsagen til den næste store miljøkatastrofe. 

Der er tale om den 45 år gamle FSO (floating oil storage and offloading) 'Safer'. Fartøjet blev bygget som tankskib i 1976, i 1987 blev den konverteret til FSU, og siden 1988 har den ligget ud for Yemen. 'Safer' kom under kontrol af oprørere, da borgerkrigen i Yemen brød ud i 2015, og det er tvivlsomt, om der er blevet udført vedligehold siden da. 

Der befinder sig 157.000 ton råolie ombord. Nu melder Saudi-Arabien om, at der er observeret oliefilm på havet 50 km vest for 'Safer', som trods afstanden kan vise sig at stamme fra den ramponerede FSO.

- En rørledning forbundet til fartøjer er under mistanke for at være blevet separeret fra de stabilisatorer, som holder den på havbunden, og nu flyder den på havets overflade, lyder det ifølge flere Reuters i et brev til FN's Sikkerhedsråd fra Saudi-Arabien.

Alvorlig trussel

Landets FN-ambassadør Abdallah Al-Mouallimi understreger, at FSO'en "har nået et kritisk stadie af nedbrydning, og at situationen er en alvorlig trussel for alle lande ved Det Røde Hav, i særdeleshed for Yemen og Saudi-Arabien. 

Ifølge Splash er der ingen pålidelige estimater af, hvor tykt skroget på 'Safer' er efter at have ligget stille i årevis i det saltholdige farvand.

- Men det er ikke usandsynligt, at den (skrogtykkelsen, red.) er nede på få millimeter visse steder, gemt under tilstedeværelsen af en generøs belægning af biologisk skorpe, skriver mediet i en analyse

Der har tidligere været vandindtrængning i 'Safer's maskinrum, men hullerne blev i sidste ende lappet af dykkere. 

Både FN's Sikkerhedsråd og generalsekretær Antonio Guterres har anmodet houthi-oprørne om tilladelse til at besigtige 'Safer'.

Den hidtil værste miljøkatastrofe fra et tankskib bliver af mange anset som værende den, der fulgte efter grundstødningen af råolietankskibet 'Exxon Valdez' tilbage i 1989. Dengang slap 37.000 ton råolie ud ved Alaskas kyst. 

Læs også: VIDEO: Sri Lanka erklærer kæmpe miljøkatastrofe for afværget

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141