23948sdkhjf

Maritime leverandører kigger langt efter ordrer

For fjerde gang, siden covid-19 ramte landet, har Danske Maritime spurgt sine medlemmer, hvordan de klarer sig igennem en af de værste kriser i dette århundrede.

Spørgeundersøgelsen ser denne gang på den aktuelle ordrebeholdning, forventningerne til resten af året, hvad virksomhederne ønsker sig for at kunne klare sig bedst muligt igennem krisen, og på den stigende protektionisme på det globale marked.

Besvarelserne viser, at rundt i landet er en del virksomheder ved at komme mere op i gear igen. Flertallet af Danske Maritimes medlemsvirksomheder lever dog af eksport, og når de ser i krystalkuglen, er det tydeligt, at pandemien langtfra er overstået. Det er stadig yderst problematisk at komme rundt i verden for at opdyrke nye markeder, sælge, levere, servicere eller reparere produkter, og hele det globale marked bærer præg af forsigtighed og træghed, som kan aflæses i tallene.

Den nye spørgeundersøgelse viser, at:

  • Over 40 pct. forventer at være negativt påvirket af krisen i op til et år, og knap 30 pct. mener, at det vil vare endnu længere.
  • Over halvdelen har kun ordrer til de næste max. tre måneder.
  • I forhold til april, hvor coronaen toppede i Danmark, oplever knap halvdelen, at deres aktivitet er faldet yderligere siden da.
  • Hver fjerde forventer et markant dårligere 2. halvår i år end sidste år på samme tid.
  • To ud af tre peger stadig på den frie bevægelighed som det mest akutte behov – og mange efterspørger bedre finansieringsmuligheder ifm. eksport samt puljer til grøn omstilling.
  • Hver femte oplever stigende protektionisme i Europa og USA, og hver fjerde i Asien.

Ifølge Danske Maritime går bekymringen på tværs af både større og mindre virksomheder.

Læs også: Brancheforening gransker ordre til værft i Fåborg

- Den maritime industri går på sommerferie i coronaens skygge, siger Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime, i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Sagt meget entydigt, så bliver Folketinget nødt til at lytte, når vi påpeger, at virksomhederne har markant dårligere rammevilkår end deres udenlandske konkurrenter, og at det kan koste vigtige danske arbejdspladser, som ikke kommer retur, hvis først vi mister dem.

Vil have bedre vilkår

Netop i denne uge har Danmark bidraget økonomisk til en ny europæisk fond, hvis formål er at støtte særligt små og mellemstore virksomheder. I forvejen er der indgået aftaler om bedre lånemuligheder, og den nye fond kan yde garantier, som kan dække eventuelle tab og andre omkostninger ifm. projekter, som modtager finansiering gennem garantifonden.

Men lån løser ikke virksomhedernes mest presserende problemer, fastslår Jenny Braat. Hun påpeger, at eksportbrancher som den maritime har brug for selvstændige danske løsninger og bedre muligheder for at drive deres erhverv.

Læs også: Baggrunden: Langvarig nabokonflikt på spil ved Lindø

- I Danmark bliver de specialister, som vi gerne vil sende rundt i verden, beskattet væsentligt højere end i vores nabolande, ligesom det i Danmark er væsentligt dyrere at optage lån til fx at få bygget et nyt fartøj, siger Jenny Braat og fortsætter:

- Det hæmmer vores konkurrencevilkår, som lige nu også lider under fortsatte lukkede grænser i blandt andet Kina og øget protektionisme rundt i verden. Så det er en alvorlig situation, som hverken danske eller europæiske politikere er færdige med at løse.

Kan begynde med egen flåde

Danske Maritime har tidligere slået på tromme for, at politikerne kan bruge det offentliges egen flåde til at understøtte den maritime industri herhjemme. Mange af de 150 offentligt ejede skibe er af ældre dato, så når man fra politisk side taler om grøn omstilling, er der god grund til at se nærmere på, hvad det offentlige selv råder over, mener Jenny Braat. 

- For eksempel burde nogle af de gamle færger udskiftes med nye miljøvenlige skibe, mens andre burde opgraderes, siger hun og påpeger, at den danske maritime industri er en af verdens bedste til grøn omstilling, at den første 100 pct. eldrevne færge er bygget i Danmark, og at vi har diverse danske producenter af retrofitting til reduktion af forureningen fra skibe.

- Så hvis man skruer op for de politiske ambitioner – sådan for alvor – så kan vi både gøre noget godt for klima og miljø og samtidig skabe vigtig aktivitet i branchen. Som tallene viser, haster det, vi har brug for politisk handlekraft både i kommunerne, i Folketinget og i EU, siger Jenny Braat.

Læs også: Danske Maritime afviser kritik af Fayard: "Parkér et andet sted"

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.125