23948sdkhjf

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

| Af Ida Kaarøe | Tip redaktionen om en historie

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Trods corona-pandemien er Stena Line stadig midt i en modernisering af sin flåde. Det forventes, at de to færger, der nu er ved at blive bygget, bliver leveret i 2022. De er de sidste to ud af fem færger i den såkaldte 'E-Flexer-serie', som bliver bygget ved CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina og som Stena Line har bestilt af Stena RoRo.  Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

De første to færdigbyggede færger er allerede i drift på Det Irske Hav i foråret, og den tredje færge gennemgår de sidste byggetrin og skal efter planen sættes i drift på Belfast-Liverpool-ruten i starten af 2021. 

De to nye, større færger, hvis byggeri er i gang, bliver 240 meter lange med en lastkapacitet på 3.600 længdemeter, hvor de første tre er 214 meter lange og har en lastkapacitet på 3.100 længdemeter. I alt får de større færger også 50 pct. flere kahytter og senge, 30 pct. øget passagerkapacitet og 15 pct. mere lastkapacitet. 

- På trods af en hård tid under COVID-19-pandemien har vi vist, hvor vigtig Stena Line er for at forbinde Europas gods- og passagertransport. Vi tror på fortsat vækst og efterspørgsel på alle vores markeder, og med de nye færger vil vi være godt rustet til fremtiden,” siger Stena Lines administrerende direktør, Niclas Mårtensson.  

En mere moderne flåde

De fem færger i E-Flexer-modellen er en af verdens mest moderne og effektive RoPax-fartøjer og er i overensstemmelse med Stena Lines ambition om at være "førende inden for bæredygtig søfart", fremgår det af meddelelsen. Desuden er de designet og bygget i samarbejde med søsterfirmaet Stena RoRo.

Kendetegnet ved de fem færger i 'E-Flexer-modellen' er: En effektiv gennemførsel af på- og aflæsning på to plan på én gang, op til 30 pct. mere energieffektiv end eksisterende færger i flåden på grund af optimeret design af skrog, propeller, bulb og ror, alle fem fartøjer leveres gasklar, hvilket gør det muligt at konvertere til methanol eller LNG-drift på et senere tidspunkt, de to længere fartøjer forberedes på at blive tilsluttet landstrøm under havneophold og elektricitetsforbindelsen gør det muligt at konvertere til plug-in hybrid/elhybrid i fremtiden og så fremgår det også af meddelelsen, at Stena Lines kendetegn er "tydelig at se i valget af interiør, og designet er let og luftigt med flere store panoramavinduer", fremgår det af meddelelsen.

Det er endnu ikke offentliggjort, hvilke ruter, som de to nye, store 'E-Flexer'-færger eller de to forlængende færger, 'Stena Lagan' og 'Stena Mersey', kommer til at besejle.

Mere om: stena line
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Atomdrevet russisk ubåd passerede Storebælt torsdag

En russisk ubåd fra Oscar-klassen, der har kapacitet til atomvåben, befinder sig fredag i Østersøen

Plus

Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Passagertal i danske færger fordoblet

Sommergæster er vilde med gratis færger

Stabil udvikling på Kolding Havn i første halvår

Med syv pct. større godsmængde i første halvår lægger Kolding Havn godt fra land i 2020. Det er vækst i byggebranchen og fortsat levering til landbruget, som især bidrager til resultatet

Nyhedsbrev

8.593 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Online Avis Arkiv
Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Gigantfærge sat i produktion

Byggeriet af Molslinjens største hurtigfærge nogensinde er nu begyndt hos Austal Philippines

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Plus

Brancheforening gransker ordre til værft i Fåborg

Danske Maritime vil have sikkerhed for, at det vindende værft har de nødvendige miljøtilladelser i orden, inden kontrakten på miljøskibene Sif og Frigg underskrives

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Dan-Bunkerings indtjening holder niveau trods fald i omsætning

Dan-Bunkerings omsætning faldt i regnskabsåret 2019/2020. Dog fastholdt selskabet indtjeningen, viser nyt regnskab

Helsingør Havn brugte over 2,3 mio. kr. på mulig krydstogtkaj

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Østerby Havn mangler tusindvis af svenske gæster

På Læsø lider Østerby Havn under corona-krisen. For de mange svenske lystbådsgæster må stadig ikke komme til havnen

Styrelse giver grønt lys til afslutning af Nord Stream

Energistyrelsen giver selskab bag russisk gasledning til Tyskland lov til at anvende fartøjer med ankre

Affald fra skibe skal nu sorteres i Aarhus Havn

90 procent af skibenes affald i Aarhus skal sorteres i 2030

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Sommerferie – men vi holder åbent

Busch Vakuumteknik Ønsker god sommerferie

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Send til en kollega

0.156