23948sdkhjf

Byggeri af Femern-tunnel starter snart efter års venten

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Et flertal i Folketingen vil sætte byggeriet af tunnelen under Femern Bælt i gang fra næste år

Der har været utallige klager og tvivl om det økonomiske fundament, og forbindelsen har været årevis undervejs. Nu skulle det dog være sikkert, at man kan påbegynde byggeriet af tunnelen under Femern Bælt, der med sine 18 kilometer står til at blive verdens længste af sin slags.

Byggeriet starter fra næste år, har et politisk flertal besluttet i dag. Det betyder, at togpassagerer og bilister ventes at kunne spare rejsetid mellem Rødby og Puttgarden fra midten af 2029.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder tidsperspektivet et konservativt skøn, selvom projektet allerede er udskudt flere gange.

- Femern Bælt-forbindelsen vil skabe store og vigtige samfundsøkonomiske gevinster for Danmark og resten af Europa. Den betyder, at vi kan forkorte rejsetiden med en time i bil og op til to timer med tog mellem København og Hamburg. Det får afgørende betydning for de danskere, der rejser på den strækning. Vi kommer hurtigere frem, siger Benny Engelbrecht på et pressemøde.

Det vil forkorte rejsetiden, så den blot tager ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.

Læs også: Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Med beslutningen bliver projekter for 28 mia. kroner sat i gang. Den samlede pris anslås til at være knap 58 mia. kroner, og den bliver betalt af brugerne af forbindelsen på samme måde som Storebælt- og Øresundsforbindelsen finansieres.

Da renten er lav i øjeblikket, kan der ifølge politikerne optages mere fordelagtige lån, men det vides endnu ikke, hvad det betyder for den samlede pris. Ministeren oplyser dog, at tilbagebetalingen af danmarkshistoriens største anlægsprojekt vil tage 36 år.

På det dybeste sted kommer motorvejen i Femern-tunnelen til at ligge knap 39 meter under havets overflade.

Det var helt tilbage i 2011, at en sænketunnel blev valgt som den foretrukne løsning for Femern Bælt-forbindelsen. Der er tale om en kombineret bil- og togtunnel med to rør til tog og to dobbeltsporede rør til vejtrafik.

Læs også: Scandlines-topchef: Storebæltsbilister kommer til at betale prisen for vakkelvorn Femern-økonomi

Færgefartselskaberne Scandlines og Stena Line har klaget over ulovlig statsstøtte, men EU-Kommissionen har to gange givet grønt lys til projektet. Også miljøorganisationer har klaget over forbindelsen og anlagt sag i Tyskland, hvor udfaldet ikke kendes, da sagerne er berammet til september og oktober måned.

- Det kan godt være, at de retssager ved de tyske domstole betyder, at der er dele af projektet på den tyske side, som skal justeres. Det er et spørgsmål for de tyske myndigheder at håndtere det. Vi afventer, at de afsluttes, før man påbegynder anlægsarbejdet på den tyske side, siger transportministeren.

Anlægsarbejdet vil umiddelbart være klar til at fortsætte på tysk side medio 2022. Ejeren er den danske stat, og det statsejede Femern A/S er bygherre.

Læs også: Tysk rapport giver ny usikkerhed om Femern-økonomi

Mere om: Femern | Scandlines
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Norden åbner i Dubai og lukker i Mumbai

Danske Rederier håber på redning af færgerederiers højsæson

Aarhus Havn kontraherer ny slæbebåd i Tyrkiet

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Online Avis Arkiv
Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

E-Fuels og PtX
To af Danmarks største rederier bakker op om et nyt brintanlæg

Mærsk ser det som et første vigtigt skridt, men påpeger, at der skal meget mere til. Hos DFDS hilses industrialiseringen af E-fuels velkommen

Plus

E-Fuels og PtX
Vindmøllestrøm fra Østersøen kan blive til grøn skibsbunker i København

Stort brintproduktionsanlæg med direkte opkobling til energiø har Mærsk og DFDS som partnere, og skal konkretisere dele af regeringens klimaplan allerede fra 2023

Ny krydstogtterminal i København udskydes på ubestemt tid

Plus

Tragedien på Veststranden satte sig dybe spor på Fanø

BOGANMELDELSE: Otte unge søfolk måtte lade livet, da briggen ’Claus’ strandede på Fanø i 1897. Ny lokalhistorisk bogudgivelse følger nogle af de spor, tragedien satte i øsamfundet – ikke mindst hos familien Anthonisen

Plus 1

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Verdens største maritime messe udskudt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Garanti for rene komponenter

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Send til en kollega

0.163