23948sdkhjf

Tysk rapport giver ny usikkerhed om Femern-økonomi

Scandlines kommer til at tage en stor del af de indtægter, der ligger til grund for de økonomiske beregninger af økonomien bag Femern-tunnelen.

Det skriver Finans på baggrund af en rapport fra konsulenthuset PWC, der er bestilt af transportmyndighederne i den nordtyske delstat Schleswig-Holstein.

Rapporten peger på, at Scandlines' fortsatte drift efter åbningen af tunnelen vil betyde, at tunnelselskabet går glip af omtrent 880 mio. kroner i årlige indtægter. Det svarer til en fjerdedel af budgettet. 

- Det rykker i afgørende grad ved vurderingen af, om projektet overhovedet hænger økonomisk sammen. På baggrund af den tyske prognose er der en væsentlig risiko for, at de danske skatteborgere bliver nødt til at træde til og betale for at redde projektets økonomi, siger professor i transportøkonomi på Københavns Universitet Mogens Fosgerau til Finans.

Over for Finans vil Femern A/S ikke forholde sig til rapportens konklusioner, og transportminister Ole Birk Olesen ønsker ikke at kommentere sagen. 

I en pressemeddelse kommenterer Scandlines CEO Søren Poulsgaard Jensen på rapportens konklusioner:

- Vi er glade for, at de tyske godkendelsesmyndigheder ikke blot tager de dansk bestilte rapporter for gode varer men derimod har valgt at få udarbejdet en uvildig rapport, siger han i meddelelsen og fortsætter:

- Vi har nu i ti år gjort opmærksom på, at vi sejler videre, og forventer at få en ganske fornuftig forretning ud af at fokusere på det prisfølsomme fragtsegment samt på grænsehandel. Rapporten bekræfter os kun i denne overbevisning. Forhåbentlig betyder den uvildige rapport, at man fra danske side i højere grad anerkender, at vi sejler videre, og at det for at sikre fair konkurrencevilkår blandt andet er vigtigt, at vores kunder får en ordentlig vejadgang til havnen i Puttgarden.

Ifølge Scandlines konkluderer PWC-rapporten, at rederiet i 2030 vil transportere 40 pct. af de samlede fragtenheder og 30 pct. af alle personbiler, der ønsker at krydse Femern Bælt. Hvad angår personbiler, er det primært grænsehandelstrafikken, som Scandlines vil fastholde.

Ifølge den seneste prognose forventer Femern A/S, at tunnelen er klar til indvielse i 2028.

Læs også: Scandlines klager over tysk OK til Femern-tunnel

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109