23948sdkhjf

Rekordoverskud i Køge

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den kommunalt ejede Køge Havn har i de senere år præsenteret store millionoverskud, og 2019 er ingen undtagelse.

På bundlinjen for sidste år står godt 12,5 millioner kroner i overskud, hvilket er havnens bedste resultat nogensinde. Omsætningen har nu rundet de 36 millioner kroner, og der passerede cirka to millioner ton gods gennem havnen.

- Vores forretning er ret diversificeret. Vi har både gynger og karruseller, sier havnedirektør Thomas Kampmann.

- Går det ikke godt i det ene forretningsområde, går det måske godt på det andet. Vi er heldigvis ikke hårdt bundet op på et enkelt område som for eksempel krydstogt eller containere. Vi har lidt af det hele.

Transportmagasinet: I har da Bornholmstrafikken? Den fylder vel en hel del, ik’?

Læs også: Nye havnekajer på en halv kilometer i Køge

- Jo, den flytter sig selvfølgelig også lidt op og ned; men den er i virkeligheden ret stabil. Der er 40.000 mennesker på Bornholm nplus turister, som skal have daglige forsyninger. De ekstraindtægter, vi ville have fået i forbindelse med Folkemødet, får vi ikke i år; men det kan vi godt håndtere.

- Vores største force er vores placering tæt ved København og de gode motorvejsforbindelser til hele hovedstadsområdet.

Corona-krisen

Transportmagasinet: Hvordan håndterer I corona-krisen?

- Det administrative personale har været hjemme og arbejde i det omfang, det kunne lade sig gøre. Nu er vi ved at være tilbage på kontoret alle sammen igen, fortæller Thomas Kampmann.

- Vi sidder på hvert vores kontor. Der er ingen, der sidder sammen. De, der sad sammen før, er flyttet ud i andre kontorer, så de ikke sidder sammen.

Læs også: Nu kan Køge Havn tage imod 200 meter lange skibe

- Dér, hvor vi er mest sårbare, er vores kranførere. Vi har fem kranførere, og dem kan vi ikke undvære. Udover at betjene havnens tre kraner, kører de vores fejemaskiner, traktorer mm. De spiser ikke sammen, men sidder i deres afsprittede førerhuse. De bader og klæder om en af gangen.

- Jeg tror ikke, at smittefaren er særlig stor for os indbyrdes her på arbejdet; men vi bevæger os alle sammen rundt ude i det offentlige rum. Vi har familier – og det er her, vi alle skal være påpasselige.

Mere gods i sigte

I år kan Køge Havn endelig begynde at tage de nye havnearealer i brug. Det betyder, at havnedirektøren forventer at godsmængderne nu vil stige.

- Det vil begynde lige så langsomt at slå igennem her fra 2020. Det kommer til at gå stille og roligt. Vores nye arealer skal lige indrettes, og kunderne skal flytte ind.

- De gør de bare ikke lige nu. Vi kan godt mærke, at ingen er rigtig klar til at påtage sig store investeringer i denne tid med corona-krise. Det er naturligt nok.

- Selv om vi kommer til at stige i godsmængderne, men det vil nok ikke kunne ses på bundlinjen. Vi har stadig store investeringer, vi skal igennem. Vi har brug for hver eneste krone til at investere i fremtiden. Derfor tror jeg, at vi de kommende år vil se, at overskuddet holder sig på omkring 9-10 millioner kroner årligt, siger Thomas Kampmann.

Køge Havns transportcenter, Skandinavisk Transport Center ved motorvejsafkørsel 31, går også rigtig godt. De sidste 700.000 kvadratmeter er solgt og byggemodnet. Her venter man også, at virksomhederne begynder at bygge og flytter herud.

Mere om: Køge Havn
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Online Avis Arkiv
Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

40 containere røg overbord fra APL-skib

Strandede fragtbreve forsinker containere

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

Panasonic eneloop pro vinder i test

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Send til en kollega

0.172