23948sdkhjf

Aarhus Havn har reduceret CO2-udledningen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Danmarks største erhvervshavn rykkede i en grønnere retning i 2019. I løbet af året reducerede Aarhus Havn sit CO2-bidrag med 15 pct. i forhold til 2018, og samtidig bidrog virksomheden til den grønne omstilling både i forhold til virksomhederne på havnen, til skibene og til regeringens klimapartnerskab.

Det oplyser havnen i en pressemeddelelse.

I en netop offentliggjort bæredygtighedsrapport har Aarhus Havn for første gang nogensinde opgjort sit CO2-bidrag. Af rapporten fremgår det, at virksomheden har reduceret sit CO2-bidrag med 15 pct. til 1248 ton CO2 i 2019. De største reduktioner er sket på bugserbådenes brændstof, på dieselbiler, der er udskiftet til el/benzin og på fyringsolie.

- Vi har sat os ambitiøse mål om CO2-neutralitet i 2030 og om at blive den mest bæredygtige havn i Østersø-området. Men i 2019 har vi også arbejdet med bæredygtighed på en lang række områder, der ikke påvirker vores eget CO2-bidrag, siger kundechef Nicolai Krøyer i pressemeddelelsen.

Giver rabat til grønne skibe

Som et eksempel peger han på, at Aarhus Havn som den første havn i Danmark har besluttet at give rabat til skibe, der kan dokumentere deres bæredygtighedsniveau i forhold til Enviromental Shipping Index.

Læs også: Krydstogternes rekordsæson aflyst af corona

- Hvis skibene reducerer deres udledninger af CO2, NOx og SOX og opnår minimum 30 point i forhold til indekset, giver vi rabat på deres anløb her i Aarhus, siger Nicolai Krøyer.

I løbet af 2019 har Aarhus Havn også indgået en aftale med Molslinjen om en fælles investering i et landstrømsanlæg til rederiets færger, som således kan modtage landstrøm fra efteråret 2020, når Molslinjen flytter ud på den nye færgeterminal i Østhavnen.

I løbet af året har havnen formaliseret det samarbejde, som nu omfatter en række virksomheder på havneområdet.

- Vi vil gerne motivere til samarbejde – fx har vi igangsat et samarbejde om at se på muligheder for at producere grøn energi i fællesskab på havnen, ligesom nogle virksomheder har et behov for nedkøling, hvilket skaber overskudsvarme, som andre virksomheder kan udnytte, siger Nicolai Krøyer og understreger, at mulighederne for samarbejde er mange, og at løsningerne ofte er bedre og mere bæredygtige, når man samarbejder om at finde dem.  

Læs også: Aarhus Havn tjente mere og udledte mindre i 2019

Del af partnerskab

Desuden blev Aarhus Havn i 2019 en del af regeringens klimapartnerskab Det Blå Danmark. Her arbejder man for at sikre den nødvendige energiinfrastruktur på de danske erhvervshavne, indtil fremtidens mere miljøvenlige brændstoffer til skibene bliver implementeret, ligesom man arbejder for, at havnen får etableret fremtidens endnu ukendte energiinfrastruktur. Endelig gør man en indsats for at få justeret love og regler, der forhindrer havnene i at etablere eller drive bæredygtig energiinfrastruktur.  

Aarhus Havn blev også i 2019 en del af ”Getting to Zero Coalition”, som består af mere end 90 virksomheder inden for det maritime område, energisektoren, infrastrukturområdet og finanssektoren.

- Visionen for det partnerskab er udvikling af et emissionsfrit skib, som skal kunne tages i kommerciel anvendelse seneste i 2030. Det er et yderst spændende projekt, som vi forventer os meget af, siger Nicolai Krøyer.

Læs også: Branchens kurs mod en mere klimavenlig skibsfart

Mere om: aarhus havn | klima
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Online Avis Arkiv

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

40 containere røg overbord fra APL-skib

Strandede fragtbreve forsinker containere

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

Panasonic eneloop pro vinder i test

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Send til en kollega

0.188