23948sdkhjf

Danske Maritime: Kun hvert fjerde medlem er ikke ramt på omsætningen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Tre uger inde i nedlukningen sukker de maritime underleverandører stadig efter opgaver fra det stat og kommuner

I brancheorganisationen Danske Maritime har man nu foretaget endnu en rundspørge blandt medlemsvirksomhederne for at kaste lys over, hvor hårdt ramt branchen er.

Spørgeundersøgelsen ser både på omsætningen, antal medarbejdere og på hvilke hjælpeforanstaltninger, virksomhederne benytter sig af. Tre uger inde i nedlukningen viser effekten sig nu sort på hvidt, skriver organisationen i en pressemeddelelse. 

I forhold til omsætning har hver femte virksomhed mistet over halvdelen af sin omsætning. Andre 20 pct. har mistet mellem ti og 30 pct., og kun hver fjerde virksomhed klarer sig igennem krisen uden foreløbigt at være berørt.

Den tabte omsætning afspejler sig tydeligt i antallet af medarbejdere. Næsten halvdelen af virksomhederne har enten fyret eller hjemsendt medarbejdere, en femtedel regner med at måtte afskedige endnu flere, og mange er fortsat i tvivl.

Derfor er der brug for stor agtpågivenhed og mere action fra både Folketinget, kommunerne og EU-kommissionen, siger Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime.

Læs også: Rapport: Først efter 2021 vil USA's økonomi indhente det tabte

- Der bliver kæmpet benhårdt i den maritime industri lige nu, og tallene er alarmerende. Hjælpepakkerne har været en velkommen håndsrækning, men det er desværre ikke nok. Det offentlige skal også bruge sin egen store flåde af skibe til at skabe ordrer, og derudover skal der rent politisk knokles på for, at vores medarbejdere i industrien igen bliver i stand til at passe deres arbejde rundt i verden, siger hun i pressemeddelelsen. 

Helt lavpraktisk peger hun blandt andet på, at er brug for kunne corona-teste rejsende montører, da de ellers i flere lande ryger direkte i karantæne ved ankomst.

Kan tabe til Asien

Foruden tæt dialog med danske myndigheder arbejder Danske Maritime på tværs af de europæiske lande gennem SEA Europe, som netop har rettet henvendelse til kommissionen for at sikre den frie bevægelighed for medarbejdere, som arbejder internationalt eller på tværs af landegrænser i EU. Et behov, der ifølge Danske Maritime gælder for både danskere, der rejser ud, og udenlandske specialister som kommer hertil.

Af brancheorganisationens rundspørge fremgår det også, at omkring hver femte virksomhed har sendt ansatte hjem med lønkompensation, at mere end hver fjerde har valgt at udskyde moms og B-skat, og at knap hver femte søger hjælp til at få dækket faste omkostninger.

- Min bekymring for branchen er bestemt ikke blevet mindre, efter jeg fik de seneste tal i hånden. Vi taler her om højt specialiserede maritime virksomheder, som lige nu er nødt til at sende yderst kompetente medarbejdere hjem på sofaen, siger Jenny Braat og tilføjer, at tilstanden er problematisk på alle måder.

- Hvis vi får svækket branchen for meget, kan vi blive overhalet inden om af særligt asiatiske lande og miste markedsandele, som vi måske aldrig vinder tilbage. Det kan koste tusindvis af arbejdspladser og skal modarbejdes på alle tænkelige måder.

Læs også: Esbjerg-leverandør frygter slag fra to fronter

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Nyhedsbrev

8.589 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Online Avis Arkiv

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.219