23948sdkhjf

Hoyer ser slutbrugeren som driver for effektive elektromotorer

| Af redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Elektromotorer forbruger 66 pct. af den globale industrielle energi, og der er et stort potentiale for at nedbringe CO2-udledningen og samtidig for at spare penge

Slutbrugernes krav til mere bæredygtige og omkostningseffektive løsninger er på nuværende tidspunkt en stærk drivkraft bag behovet for mere energieffektive applikationer. Ofte går de længere og hurtigere end det, lovgivningen kræver, siger Maarten de Beun, der er segmentchef for Industrial Pumps hos Hoyer Motors.

– I flere af vores største segmenter, f.eks. HVAC og industrielle pumper, er der forskellige faktorer, der alle går mod en større energieffektivitet, såsom FN’s globale mål. I mange tilfælde overstiger slutbrugernes økonomiske og miljømæssige prioriteringer rent faktisk de lovmæssige krav og de udfordrer OEM-producenterne (producenter af originalt udstyr) til at følge med. Vi har f.eks. leveret flere store projekter med IE4-motorer.

Det skriver den danske elektromotorproducent, der har marineområdet som et af sine hovedmarkeder, i en pressemeddelelse.

Køb udgør lille andel

Fokus på energieffektivitet er også en af årsagerne til, at flere slutbrugere overvejer sammenhængen mellem indkøbspris og driftsomkostninger, når de investerer i nye applikationer, som f.eks. pumper, ventilation og hydraulik. Her spiller den valgte motoreffektivitet en væsentlig rolle.

– Baseret på en levetid på 10-15 år overstiger købsprisen for en elmotor i gennemsnit ikke engang 5 pct. af de samlede ejeromkostninger. Energiforbruget derimod udgør i gennemsnit 92 pct. af de samlede ejeromkostninger. Og i mange tilfælde er levetiden på motoren endda længere. Det understreger yderligere, at der er et solidt grundlag for at vælge mere energieffektive motorer, siger Maarten de Beun.

Hoyer har en række forskellige redskaber, der kan hjælpe kunderne med at opnå de ønskede målsætninger for energieffektivitet. IE2- og IE3-motorer fås som standard, mens asynkrone IE4-motorer fremstilles on-demand til projekter og kundetilpassede løsninger. Motorer med integreret VFD (frekvensstyring) kan forbedre den generelle effektivitet i applikationer med op til 50 pct. ved at levere mere præcis styring og lavere energiforbrug end et traditionelt system.

Otte mia. motorer

Ifølge Hoyer Motors arbejdes der nu på at lancere et program af IE4/IE5 permanent magnet motorer, da denne motortype er endnu mere effektiv for flere applikationer end asynkrone motorer med standard rotor.

Læs også: Hoyer udvider massivt i Kina

– Med vores eksisterende sortiment af IE2-, IE3- og IE4-motorer og vores ekspertise inden for VFD-løsninger, er vi godt rustet til at være en aktiv energipartner for vores kunder. Vi ønsker at støtte deres fremtidige mål for øget energibesparelse og reduktion af CO2-udledningen, slutter Maarten de Beun.

Elektromotorer forbruger en betydelig del af den samlede energiproduktion. derfor er de potentielle fordele ved højere energieffektivitet store.

Ifølge tal Hoyer Motors har indhentet forbruger cirka otte mia. motorer i EU næsten halvdelen af den europæiske produktion af el. Globalt set bliver to tredjedele af al industriel energi brugt af elektromotorer.

Hele UKs årlige forbrug

Ved at bruge mere energieffektive motorer kan det globale energiforbrug reduceres med ca. 300 TWh el om året i 2030. Det svarer cirka til det årlige forbrug af el i hele Storbritannien. Og modsat – uden omfattende effektiviseringer – forventes motorernes energiforbrug at stige til 13.360 TWh pr. år mod 2030, hvilket vil øge CO2-udledningen med 8,570 mio. ton pr. år.

En stærk drivkraft bag øget energieffektivitet er lokal lovgivning, der til stadighed stiller skarpere og skarpere krav til producenterne og leverandørerne af elektrisk udstyr. I EU har den seneste revision af økodesigndirektivet været gældende siden september 2019. I 2021 og 2023 udvides omfanget af direktivet yderligere.

Mere om: Hoyer Motors
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Online Avis Arkiv
Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

40 containere røg overbord fra APL-skib

Strandede fragtbreve forsinker containere

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

Panasonic eneloop pro vinder i test

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Send til en kollega

0.234