23948sdkhjf

ME Production lander første servicekontrakt på scrubbere

To gange årligt skal scrubber-producenten besøge skibet

Væksten har været til at få øje på i den nordjyske scrubber-producent ME Production, hvor antallet er medarbejdere er gået fra 50 til 180 i løbet af de seneste 18 måneder.

Efter at der for alvor er kommet gang i salget af nye scrubbere, der gør det muligt for skibe at leve op til de nye IMO 2020-krav med traditionel HFO i tanken, begynder der nu også at danne sig et marked for at servicere røgrenserne. 

Det fortæller ME Productions service manager Kim Pedersen til Søfart, efter at det tyrkiske rederi Ulusoy Sealines som af de første kunder har tegnet servicekontrakt for sine skibe. 

- Omsætningen i eftersalg er generelt altid mindre end nysalg, men det er bestemt en del af værdikæden, og vores forventninger til eftermarkedet er selvsagt store, siger han. 

Fanger ting i opløbet

En servicekontrakt betyder i ME Productions tilfælde, at en tekniker to gange om året stiger ombord på skibet. Her er opgaven både at gå anlægget igennem, tjekke filtre, rense systemer og justere sensorer, så scrubberen bevarer sin funktion, eventuelle problemer bliver fanget i opløbet og risikoen for operationelle nedbrud bliver reduceret.

Læs også: Desmi-direktøren venter lidt med at blive milliardær: Salg udsat på ubestemt tid

Derudover skal scrubberproducentens udsendte træne skibets skiftende besætninger i, hvordan anlægget skal betjenes. 

- Scrubber-anlæg er jo nyt for alle, så der er mange, der skal lære at forstå det, både i forhold til sikkerhed og compliance. Og så undgår vi en masse misforståelser, når besætningsmedlemmerne kan stille spørgsmål til os, siger Kim Pedersen.

Han forklarer, at besætningen på skibene ofte er meget nysgerrig efter at lære den nye teknologi at kende. Derfor bliver der nogle gange foretaget småjusteringer af scrubberen, som ikke altid er hensigtsmæssige. 

- Så ser man nogle gange, at efterhånden glider anlægget ud af de optimale indstillinger. Så der er vi med til at sørge for, at anlægget beholder indstillingerne fra idriftsætningstidspunktet, siger Kim Pedersen. 

Foruden de to årlige besøg på skibene tilbyder ME Production også 24 timers hotline og fjernsupport.

Læs også: Advarsel mod at blæse på nye svovlregler

Artiklen er en del af temaet IMO 2020-svovlregler.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109