23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Anlægsboss: "Gid havnechefer var lidt mere modige"

Jørn Asmussen fra CG Jensen efterlyser en samarbejdsform med havnene, hvor de sammen kan kaste ideer op i luften, inden planerne og budgetterne er lagt i faste rammer








Mange års erfaring











Men det er jo ikke gratis?







Sparringspartner



Kom med et eksempel!







Hvorfor?







Hvordan mere konkret? Nye måder at banke spunsvægge?







Hvilken forskel gør det?



Den erfarne havneentreprenør Jørn Asmussen fra CG Jensen efterlyser et større mod hos nogle havnechefer på danske industrihavne til at prøve nye måder at samarbejde på. - Nogle havne arbejder meget traditionelt. Når de skal bygge, tager de fat i en rådgiver. Så byder han opgaven ud, og så kommer vi som entreprenører på banen. Jeg har i mange år ønsket mig, at havnen havde mod til at tænke mere anderledes. Det kan være, at de forventer en udvidelse om en årrække, så kunne det være fint, hvis de allerede der tænker; måske skulle jeg tage fat i entreprenøren nu og tage en snak om, hvordan vi gør det, siger han. CG Jensen har mange års erfaring i at arbejde sammen med private developere, som opkøber områder omkring havnen og bygger boliger efter at have regnet frem og tilbage på, hvad der bedst kan betale sig. - Jeg elsker at arbejde med alle havnecheferne, de er fantastiske at arbejde sammen med. Her ved man, et ord er et ord. Men havnene kunne godt tænke mere ligesom developere, der måske tænker ti år ud i fremtiden og tester en masse ting af sammen med os, og beder os om priser i et væk for at finde ud af, hvad den eller den ide eller løsning kan koste, siger han. - Ingenting er gratis, men det kunne jo være, at vi på længere sigt kunne få et bedre produkt, siger han. - Der, hvor vi især kunne være sparringspartnere, er i tænkefasen, altså der, hvor havnen går og overvejer en udvidelse og så småt udfærdiger planer. Vi vil som entreprenør gerne være med til at rådgive omkring den praktiske del. Selve projekteringen skal efter min mening alligevel altid ligge hos rådgiverne. Men i stedet for at tænke færdigt og så gå til en rådgiver og lade ham sætte planerne på skrift, kunne det være interessant, hvis de i stedet gik til en entreprenør og spurgte, hvad kan I om det her, siger han. - Fordi vi jo nogle gange har andre tanker på baggrund af vores erfaringer om, hvordan vi kan bruge vores grej. I stedet for, at det hele er lagt fast fra starten, så kunne jeg godt se entreprenøren komme på banen meget tidligere i forløbet som en sparringspartner, siger han. - Nej, nok mere op i helikopteren. Hvis en bygherre vil have en havneudvidelse, efterspørger han typisk en god vanddybde og plads til, at nogen kan komme ind og losse et eller andet. Hvis vi i stedet kunne få lov til at spørge ind til, hvad nu hvis havnen senere skal i gang med et andet marked? Hvad nu hvis ham, der anløber med råstoffer såsom sand, pludselig ikke er der mere, hvad skal havnen så bruge arealet og kranen til? Hvad med fra starten måske at bygge et ordentligt bagland, så havnen kan begynde at tage opgaver ind, som kræver oplagring? Det er den slags spørgsmål, vil gerne vil ind i stille allerede i idefasen, siger han. - De indspark kan vi komme med, fordi vi er rundt i mange havne og ser en masse, og vi kan udfordre med andre måder at gøre tingene på. Måske er det ikke nødvendigt med en dyr kaj i første omgang. Måske nok med en stensætning, som er forberedt til senere at blive en kaj, og så videre, siger Jørn Asmussen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094