23948sdkhjf

Hver femte sømand går med selvmordstanker

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Vestlige søfolk er godt repræsenterede i nyt studie, som kaster et dunkelt lys over den mentale tilstand til søs

Det er sjovest at være hjemme. Frem mod påmønstring falder glæden ved livet gradvist, og den rammer bunden den sidste dag til lands. Ombord på skibet bliver det langsomt sjovere at være til igen, men humøret ryger helt i kælderen, hvis tørnen bliver forlænget. Uanset hvad er den sidste dag inden afmønstring den dag til søs, hvor livsglæden er størst. 

Sådan forløber den gennemsnitlige kurve over søfolks humør ifølge et nyt studie, som er blevet til i et samarbejde mellem ITF og Yale University. Bag konklusionerne ligger komplette besvarelser fra næsten 1600 søfolk fordelt over forskellige skibstyper, funktioner, flag og nationaliteter, der har udfyldt et spørgeskema i slutningen af 2018 eller starten af 2019.

Det mest opsigtsvækkende ved studiet er dog ikke overblikket over, hvornår det er bedst og værst at være sømand. Det er, at hver femte respondent i undersøgelsen i løbet af de foregående 14 dage enten havde tænkt, at det var bedre at være død, eller havde overvejet at påføre sig selv en form for skade. 

Dertil kommer, at 25 pct. besvarelserne antyder, at det pågældende besætningsmedlem har en depression, og at 17 pct. lider af angst. Til sammenligning har seks pct. af den tyske befolkning en depression, imens det samme gælder fem pct. af medarbejderne i olie- og gasindustrien. 

- Selvom det er småt med sammenlignelige data antyder analysen, at søfolk har højere forekomster af depression end andre arbejdsgrupper. Det understreger behovet for passende mentale sundhedspolitikker og ledelsesstrategier i denne isolerede, sårbare og globalt essentielle arbejdsstyrke, skriver studiets forfattere. 

Læs også: Danmark tillader nødvisa for strandede søfolk

Motion gør forskel

Besvarelserne bag studiet kommer primært fra fillipinske søfolk, der tegner sig for 40 pct. af respondenterne. Den næststørste gruppe er dog vesteuropæere (27 pct.), østeuropæere (10 pct.) og nordamerikanere (9 pct.), imens asiatere – primært indere – med fem pct. er underrepræsenterede i undersøgelsen. 

88 pct. er mænd, og de fleste er mellem 26 år og 45 år gamle. De fleste (24 pct.) arbejder i vagter med fire timers arbejde og otte timer fri, imens resten fordeler sig jævnt over andre mulige ordninger.

Overordnet set er der en tydelig sammenhæng mellem motion og den søfarendes mentale og fysiske helbred. Derfor lyder en anbefaling i studiet, at søfolk skal opfordres til at dyrke motion regelmæssigt, og at det bør sikres, at søfolkene har mulighed for tilstrækkelig uafbrudt søvn for at undgå træthed og deraf følgende depression. 

Kan give ulykker

Læs også: Ny hotline skal hjælpe krænkede søfarende

Det fremgår ikke af studiet, om der er forskel på forekomsten af depressioner og selvmordstanker blandt de forskellige nationaliteter. Studiet konkluderer dog, at vold ombord og trusler om vold er den største udslagsgiver i forhold til både depression, angst og selvmordstanker.

Imellem de forskellige nationaliteter af søfarende er der også markant forskel på, om søfolkene har oplevet vold og trusler om vold i løbet af de seneste to år. Her svarer 11 pct. af fillipinerne, ni pct. af østeuropæerne og ni pct. af asiaterne ja. Det er fire gange så hyppigt, som blandt de vesteuropæiske søfolk.

Studiet peger dog også på andre årsager til mistrivsel. Det gælder blandt andet manglende uddannelse, manglende indflydelse på arbejdsopgaverne og et arbejdsmiljø uden omsorg. 

Endelig antyder studiet, at der foruden de åbenlyse humane årsager til at forbedre det mentale arbejdsmiljø på skibene også kan være kontante fordele. I hvert fald er en af konklusionerne, at der er en direkte sammenhæng mellem depression, angst og selvmordstanker blandt søfolk og så risikoen for sygdom eller arbejdsulykker ombord på skibene. 

Læs også: Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl

Mere om: Sundhed | søfolk | trivsel
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Galleri: Her er skrot-skibet, der ikke skulle have været skrottet

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

E-Fuels og PtX
Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Ni kidnappet fra BW-fartøj ved Nigeria

Gratis færger skaber lange køer flere steder i landet

Øboer må blive på fastlandet, fordi færger er fyldt op af turister, skriver TV2 Øst

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Nyhedsbrev

8.590 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Maritime leverandører kigger langt efter ordrer

Online Avis Arkiv
Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Ærøfærgerne blæst bagover af gratis bookinger

Damen-værft ramt af corona-udbrud

Grenaa Havn i ny udvidelse

DFDS lukker rejsebureau i Litauen

Lempet seksdages regel kommer danske rederier tilgode

J. Lauritzen bliver delt op i to og finder nye topchefer

Mads P. Zacho bliver ikke en del af ledelsen i de to nye selvstændige rederier, Lauritzen Kosan og Lauritzen Bulkers

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Nu er overfarten med cykel gratis på 53 danske færgeruter

Torben Østergaard-Nielsen ville gerne undvære olien

Værftet i Fåborg vinder prestigeordre

Miljøskibene Sif og Frigg skal være driftsklare om et halvt år

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

24 år gammelt krydstogtskib solgt til skrot i Italien

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Spidex kobling

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

Lemvigh-Müller kåret som Eliteleverandør for andet år i træk

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Formstøbte gummikomponenter i topkvalitet

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Tag imod input udefra

Carsten Holm A/S er der for dig hele sommeren

Sommerferien nærmer sig!

Carl Stahl A/S ønsker alle en god sommer

Lagersalg - gør en god handel

AM modular magnetventil blok fra KH-Technic ApS

Ændrede åbningstider i sommeren...

ISO 9001 Inspirationsseminar

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Forbo: Ny organisation har øget bæredygtighed

Er du leverandør til Banedanmark?

Send til en kollega

0.187