23948sdkhjf

Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

ITF-inspektør beskriver forhold ombord på russisk fragtskib som "rystende", efter at Søfartsstyrelsen finder 37 fejl og mangler

Ikke mindre end 37 fejl og mangler fandt Søfartsstyrelsen frem til, da den i sidste uge foretog en havnestatskontrol af det russiske fragtskib 'Aressa'. 

Det skriver CO-Søfart

Hovedpunkterne på den lange liste spænder fra manglende udbetaling af løn, uhygieniske opholdsarealer og alvorlige sikkerhedsmæssige mangler som for eksempel defekt brandslukningsudstyr og to år gamle søkort. 

- Vi har søfarende ombord, der ikke har fået løn, og der er absolut rod i lønregnskaberne med tvivl om, hvad de har fået, og om de har fået løn. Dertil kommer, at der er møgbeskidt, der er ingen varme, og provianten – der er mangelfuld – lever ikke op til kravet om en sund og varieret kost, siger Søfartsstyrelsens synschef Martin John ifølge CO-Søfart.

Der er 11 besætningsmedlemmer på 1978-byggede 'Aressa', der stadig ligger ved Prøvestenen i København. Der er tale om ni russere og to hviderussere, og eftersom der er brud på Maritime Labour Convention (MLC) blev ITF Danmark orienteret. Derfor var ITF-inspektør Morten Bach ombord for at tilbyde sin assistance, blandt andet i forhold til den manglende udbetaling af løn. 

Læs også: Batterirapport kan bane vejen for fremtidens skibe

- Men jeg blev kort og godt smidt i land af skibets russiske kaptajn, der under ingen omstændigheder behøvede hjælp, siger Morten Bach ifølge CO-Søfart og fortsætter:

- Det var mit klare indtryk, at besætningen er undertrykt og bange for konsekvenserne ved at kontakte for eksempel os. Og det, jeg nåede at se af skibets tilstand, er bedst beskrevet med et enkelt ord: Rystende.

Det er tredje gang inden for et år, at 'Aressa' bliver tilbageholdt. I november 2018 blev det kun frigivet af de russiske myndigheder i Azov under betingelse af, at det sejlede til værft for reperation af defekte redningsbåde og udstyr til brandslukning. Næste tilbageholdelse skete i januar i Goole, Storbrittanien, hvor havnestatsinspektører fandt 24 fejl og mangler ved skibet, der fik lov at sejle videre halvanden måned senere efter fremvisning af en dokumenteret aftale med et værft om ophold. 

Hos Søfartsstyrelsen er besætningen umiddelbart den største prioritet. Ifølge Martin John kan der bliver tale om en længevarende tilbageholdelse, hvor rederiet måske ender med at lade besætningen i stikken. 

Læs også: Lodser: Det kan blive farligt

- Det ser vi desværre af og til. Og her har vi allerede gode samarbejdsrelationer på plads til at tage hånd om det, hvis det skulle ske, siger Martin John til CO-Sea.

'Aressa' har en kapacitet på 2.649 t.dv., sejler under Cameroun-flag og bliver drevet af rederiet Baltrechflot Ltd. fra Skt. Petersborg i Rusland. 

Læs også: Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Positionsbillede

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Plus

Nu sejler containerskibe næsten tomme fra Kina

Imens containere har svært ved at nå frem til afskibning fra de kinesiske havne, kan der vente høje rater til rederierne på den anden side af virusudbruddet

Plus

Droner skal gøre Nordvest­passagen sikker

Den globale opvarmning gør det muligt at sejle smutvejen nord om Canada. Nu skal droner hjælpe med at gøre sejlruten sikker

Plus 1

Skibet som gik i stykker

Sea War Museum Jutland har opklaret et forlis, som skete i Nordsøen i 1954

Nyhedsbrev

8.549 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Lodser i USA i krads kritik af forhold efter dødsfald ved Mærsk-skib

Efter et dødsfald fra 'Maersk Kensington' går 1200 lodser i USA nu sammen om at få rederier til at afskaffe såkaldte trapdoors, der ikke lever op til reglerne

Online Avis Arkiv
Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Plus

’Gerda Toft’s forlis – efterspillet

Det dybt tragiske barndomsminde fra julen, hvor onklen gik ned med ’Gerda Toft’

Så meget tjener Mærsk-cheferne

10 kidnappet fra græsk tankskib

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Atomdrevet hangarskib kommer til Aarhus

Det bliver et tilløbsstykke af de større, når det fransk hangarskib Charles de Gaulle kommer til Aarhus i marts

Mærsk: Corona-virus gør 2020 svært at forudsige

Fremtiden er særligt svær at spå om netop nu, lyder det fra Mærsk efter et 2019 med god fremgang i driftresultatet

Sydbank: Mærsks regnskab er svagt

To krydstogtpassagerer døde af corona-virus

'Max' får landstrøm i Rønne

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Rederikoncernen udvider nu på landjorden i USA med køb af logistikselskabet Performance Team

1

Samtlige søfolk fra kokain-skib ved Kalundborg er nu fængslet

Isbjerge og iskaffe set gennem linsen

Vinderbilledet i den nordiske fotokonkurrence for søfarende blev et motiv uden søfarende eller skibe

Plus

Ærgerlig Mærsk-topchef: ”Vi har installeret 30 scrubbere, og det er en drøngod forretning”

CEO Søren Skou forventer rekordlave tilbagebetalingstider på nye scrubbere

Plus

Wärtsiläs nye danske direktør på partnerjagt: "Vi skal tage et kvantespring"

Morten Brandborg vil som ny topchef for den finske marine­gigants danske aktiviteter fokusere benhårdt på at indgå partnerskaber. Målet er at udvikle løsninger, som kan sætte turbo på skibsfartens grønne omstilling

Container gemte på 1,5 millioner ulovlige cigaretter

Værftsdirektør advarer om mangel på udenlandsk arbejdskraft

Kul til vandpiber bag containerbrand på 'Yantian Express'

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Summit Electronics forhandler MTS

Copenhagen Pump leverer centrifugalpumper i høj kvalitet

Tjek vores nye katalog!

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Har du et login til fyns-kran.dk?

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Dobbelt så stærk, dobbelte lameller for dobbelt styrke

Levering fra TESS Esbjerg: 8" Pumpeslanger på 61 meter

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Trådløs gasdetektion - KLINGER Danmark

Opdatering af nye regler for rent drikkevand om bord

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Vi har nyt katalog på gaden!

Send til en kollega

0.19