23948sdkhjf

Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

ITF-inspektør beskriver forhold ombord på russisk fragtskib som "rystende", efter at Søfartsstyrelsen finder 37 fejl og mangler

Ikke mindre end 37 fejl og mangler fandt Søfartsstyrelsen frem til, da den i sidste uge foretog en havnestatskontrol af det russiske fragtskib 'Aressa'. 

Det skriver CO-Søfart

Hovedpunkterne på den lange liste spænder fra manglende udbetaling af løn, uhygieniske opholdsarealer og alvorlige sikkerhedsmæssige mangler som for eksempel defekt brandslukningsudstyr og to år gamle søkort. 

- Vi har søfarende ombord, der ikke har fået løn, og der er absolut rod i lønregnskaberne med tvivl om, hvad de har fået, og om de har fået løn. Dertil kommer, at der er møgbeskidt, der er ingen varme, og provianten – der er mangelfuld – lever ikke op til kravet om en sund og varieret kost, siger Søfartsstyrelsens synschef Martin John ifølge CO-Søfart.

Der er 11 besætningsmedlemmer på 1978-byggede 'Aressa', der stadig ligger ved Prøvestenen i København. Der er tale om ni russere og to hviderussere, og eftersom der er brud på Maritime Labour Convention (MLC) blev ITF Danmark orienteret. Derfor var ITF-inspektør Morten Bach ombord for at tilbyde sin assistance, blandt andet i forhold til den manglende udbetaling af løn. 

Læs også: EL kræver illegale søfolk på finansloven

- Men jeg blev kort og godt smidt i land af skibets russiske kaptajn, der under ingen omstændigheder behøvede hjælp, siger Morten Bach ifølge CO-Søfart og fortsætter:

- Det var mit klare indtryk, at besætningen er undertrykt og bange for konsekvenserne ved at kontakte for eksempel os. Og det, jeg nåede at se af skibets tilstand, er bedst beskrevet med et enkelt ord: Rystende.

Det er tredje gang inden for et år, at 'Aressa' bliver tilbageholdt. I november 2018 blev det kun frigivet af de russiske myndigheder i Azov under betingelse af, at det sejlede til værft for reperation af defekte redningsbåde og udstyr til brandslukning. Næste tilbageholdelse skete i januar i Goole, Storbrittanien, hvor havnestatsinspektører fandt 24 fejl og mangler ved skibet, der fik lov at sejle videre halvanden måned senere efter fremvisning af en dokumenteret aftale med et værft om ophold. 

Hos Søfartsstyrelsen er besætningen umiddelbart den største prioritet. Ifølge Martin John kan der bliver tale om en længevarende tilbageholdelse, hvor rederiet måske ender med at lade besætningen i stikken. 

Læs også: Søfolk kan smide papirerne ud

- Det ser vi desværre af og til. Og her har vi allerede gode samarbejdsrelationer på plads til at tage hånd om det, hvis det skulle ske, siger Martin John til CO-Sea.

'Aressa' har en kapacitet på 2.649 t.dv., sejler under Cameroun-flag og bliver drevet af rederiet Baltrechflot Ltd. fra Skt. Petersborg i Rusland. 

Læs også: Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Nyhedsbrev

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Online Avis Arkiv

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

PORTRÆT / GALLERI: Efter næsten 50 år i en myriade af funktioner i Lauritzen-koncernen har Bent Østergaard takket af - og fortsætter i øvrigt med at arbejde for Lauritzen

Plus

Ny bog går bag om 195 navngivne Krigssejlere

Den dramatiske historie om 195 maskinfolk, der døde i krig, fortalt i ny bog, som bogstaveligt går bag om en mindetavle

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Dansk skibsdesigner skal være vagthund i tysk megaprojekt

Tysk delstat og bank hyrer OMT til at holde øje med bygningen af to af verdens største krydstogtskibe

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Nu fanger Maersk-partner plastik i Stillehavet

En ny prototype fra The Ocean Cleanup kan nu ved egen hjælp indsamle plastikaffald i Stillehavets store ø af affald.

Medie: Missiler sætter iransk tankskib i brand

Plus 2

’Nordstjernen’ besøgte Hobro og Mariager Fjord

GALLERI: Smukt gammelt Hurtigrute-skib på Tour de Port i den danske provins

Plus

Direktør: "Jeg vil blive glad, hvis jeg kan sælge et par anlæg"

APMT slår terminaler i Aarhus og Gøteborg sammen

Fremover vil containerterminalerne i Gøteborg og Aarhus blive ledet af den samme direktør

Plus

Powercon masseansætter til norsk kæmpeordre

Ingeniørvirksomheden i Hadsund har udvidet produktionen og ansat flere folk for at kunne levere det hidtil største landstrømsanlæg til krydstogtskibe nogensinde

Plus

"Der skal bruges 17 forskellige skibstyper til en havvindmøllepark"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Palfinger Marine: Det bedste fra to verdener

Kender du det der Linke-din?

Nyt søvandsfilter - levetidsforlænget med mindst 10 år

Tranemo Workwear

NOS A/S Forhandler BVA donkrafte

Salgskonsulent Dennis Bo Bank er tilbage hos Fyns Kran Udstyr

Displayglas til skærme og touch screens fra Mirit Glas

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Deltager du på DanFish International denne uge?

Tilbud fra Siemens - Simatic Field PG M6 i ekstrem udgave

Send til en kollega

0.275