23948sdkhjf

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

Selv om trafikken af containergods var mindre i tredje kvartal, lykkedes det for danske Mærsk at øge sit overskud på driften – stærkt hjulpet på vej af en mere lønsom transport til havs og travlhed i de store terminaler. 

Det viser koncernens regnskab for tredje kvartal.

- Tredje kvartals driftsresultat er forbedret til trods for lavere vækst i verdensøkonomien, der førte til en lavere efterspørgsel på containerfragt, siger topchef Søren Skou i forbindelse med regnskabet.

I alt løftede Mærsk sit overskud på driften (ebitda) til 1,66 mia. dollar (over 11 mia. kroner) fra 1,46 mia. dollar (ca. 7,7 mia. kroner) i samme kvartal sidste år.

Tallene dækker over fremgang i både koncernenes suverænt største forretningsområde, Ocean, og i det næststørste, Terminals & Towage. 

Læs også: Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

I Ocean har årets tredje kvartal været præget af fragtrater, der set i et globalt perspektiv lå 1,5 pct. under niveauet i samme kvartal sidste år. Alligevel formåede Mærsk at øge mængden af fragtede containere på rederiets 703 skibe med 2,1 pct. til 3,405 mio. fyrrefodsekvivalenter (FFE) fra 3,334 mio. FFE i samme periode sidste år.

Forøgelsen var primært drevet af det intra-asiatiske marked, imens ruterne Asien-USA fortsat er hæmmet af handelsspændinger, og Asien-Europa holdt status kvo.

I år blev de mange containerne dog fragtet til rater, der i gennemsnit lå 3,6 pct. under niveauet i tredje kvartal 2018. På nær raterne på Stillehavet, der holdt niveauet, var der fald over hele linjen, og dermed gav fyrrefodsekvivalenterne i gennemsnit 1859 dollar pr. styk i år, hvor de gav 1929 dollar stykket i samme kvartal sidste år. 

Den udslagsgivende effekt for det forbedrede driftresultat var dog bunkerpriserne. Mærsk skriver i regnskabet, at priserne for HFO i Singapore og Rotterdam i år har været svingende som aldrig før, og for de to store bunkerdestinationer faldt priserne med henholdsvis seks pct. og 16 pct. i forhold til andet kvartal 2019. Dermed endte den gennemsnitlige pris pr. ton på 399 dollar.

Læs også: Mærsk køber svensk logistikselskab for milliardbeløb

Fordi bunkerforbruget samtidig faldt med 3,8 pct. – primært på grund af mere effektive skibe – betyder det, at bunkerregningen for Mærsks containerskibe i dette års tredje kvartal var 15,2 pct. lavere end samme periode sidste år. Det har alene udløst en besparelse på 200 mio. dollar (1,35 mia. kroner). 

Det samlede driftresultat i Ocean endte på 1,268 mia. dollar kontra 1,126 mia. dollar i samme periode sidste år.

Svitzer ramt på valutaen

Hvor Ocean gik en anelse tilbage på omsætningen, udviklede omsætningen sig anderledes positivt i Towage & Terminals. Her blev der solgt ydelser for 986 mio. dollar i kvartalet, hvilket er en stigning på 5,8 pct. fra de 932 mio. dollar, omsætningen landede på i tredje kvartal sidste år. 

Driftresultatet landede på 313 mio. dollar, hvoraf terminalerne isoleret set tegnede sig for et driftresultat på 261 mio. dollar. Det svarer til en stigning på 33 pct., som primært hænger sammen med, at der for alvor er kommet gang i den store, nye Moin-terminal i Costa Rica. 

Læs også: Mr. Triple-E i spidsen for nyt Mærsk-institut for klimaneutral skibsfart

I Towage – det vil sige Svitzer – steg omstæningen med en enkelt mio. dollar til 172 mio. dollar, imens driftresultatet faldt med seks mio. dollar til 152 mio. dollar. Her er øgede omkostninger til drift og administration den bærende faktor sammen med uheldige valutaudsving i særligt den australske dollar. 

Alt i alt har Mærsk tjent 3,5 mia. kroner i tredje kvartal.

Fremgangen var ventet, da Mærsk 21. oktober opjusterede sine forventninger til driftsresultat for 2019. I samme meddelelse kom selskabet med nogle af tallene for tredje kvartal.

A.P. Møller-Maersk
mio. dollar 3. kvartal 2019 3. kvartal 2018
Nettoomsætning 10.055 10.149
Resultat af primær drift (ebitda) 1.656 1.456
Resultat før skat 589 -110
Kvartalets resultat 520 350
Kvartalets underliggende resultat 452 188
Egenkapital 28.879 33.959
Regnskabsåret blev afsluttet 31. september 2019.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Kontrakten er underskrevet på Sif og Frigg

Faaborg Værft har alle nødvendige tilladelser, forsikrer Miljøstyrelsen

Plus

Blue Future
Danske Rederier: Vigtigt at rekruttere og fastholde flere kvinder i søfartsbranchen

For organisationen Danske Rederier er det positivt, at flere kvinder søger ind på de maritime uddannelser på Simac. Og der er brug for øget fokus på kvinder i branchen, mener organisationen

Plus

Eimskip-nybygningen 'Dettifoss' havde sin første tur fredag

1

Dansk handelsflåde holder sin femteplads

Den danske handelsflåde holder sin femteplads på verdensplan og den samlede tonnage, som danske rederier har opereret med, er på samme niveau som for et år siden

Plus

Blue Future
Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Søredning får flere opkald end normalt

Nyhedsbrev

8.596 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Blue Future
Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Online Avis Arkiv

Kæmpe interesse for danske gratis-færger

83.000 gående og cyklister har i løbet af de I løbet af de første fem dage i juli benyttet sig af muligheden for at sejle gratis i Danmark. Det viser en foreløbig opgørelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

21 personer kvæstet under eksplosion på amerikansk krigsskib

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Passagertal i danske færger fordoblet

Sommergæster er vilde med gratis færger

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Atomdrevet russisk ubåd passerede Storebælt torsdag

En russisk ubåd fra Oscar-klassen, der har kapacitet til atomvåben, befinder sig fredag i Østersøen

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Stabil udvikling på Kolding Havn i første halvår

Med syv pct. større godsmængde i første halvår lægger Kolding Havn godt fra land i 2020. Det er vækst i byggebranchen og fortsat levering til landbruget, som især bidrager til resultatet

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Gigantfærge sat i produktion

Byggeriet af Molslinjens største hurtigfærge nogensinde er nu begyndt hos Austal Philippines

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Markant kapacitets udvidelse hos Grumsen Equipment i Esbjerg

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Send til en kollega

0.222