23948sdkhjf

Marinehjemmeværnet får overdraget nye fartøjer

Hurtigere fartøjer med mindre besætninger kan blive fremtiden for Marinehjemmeværnet, hvis to års test falder positivt ud

Der er ny tonnage på vej til Marinehjemmeværnet, hvor frivillige besætninger over de næste to år skal teste tre maritime indsatsfartøjer (MIF-M). Afprøvningerne kommer til at finde sted tre forskellige steder i landet, og med højere fart og mindre besætninger er forhåbningen, at de nye fartøjer kan gøre Marinehjemmeværnet bedre rustet til fremtiden.

Det oplyser Marinehjemmeværnet i en pressemeddelelse. 

Læs også: Lodsbåde bliver ny fartøjsklasse i Marinehjemmeværnet

Testen af de tre MIF-M er en del af et forligsprojekt, som skal afklare, om man på sigt også skal satse på mindre, hurtige skibstyper i Marinehjemmeværnet. De nye fartøjer er næsten dobbelt så hurtige som Marinehjemmeværnets øvrige fartøjer, og chef for Marinehjemmeværnet, kommandør Henrik Holck Rasmussen, ser frem til, at besætningerne nu kommer i gang med at gøre sig erfaringer med den nye fartøjstype.

- Hastighed til søs er altafgørende – både i forhold til søredning, men også i forhold til de mere militære opgaver som eskortering af flådefartøjer og støtten til politiets opgaveløsning til søs. MIF-M kan sejle med højere fart og kræver en mindre besætning end vores øvrige fartøjer, og dermed kan de hurtigere komme af sted til opgaverne, siger Henrik Holck Rasmussen i pressemeddelelsen. 

Fartøjerne vil først og fremmest blive testet for deres evne til at løse samme opgaver, som Marinehjemmeværnets 30 grå fartøjer allerede løser. Derudover skal Søværnet også kunne bruge dem i den operative opgaveløsning.

Ivrige frivillige klar til at teste

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har købt de tre fartøjer af det statslige lodseri, Danpilot, og har sørget for, at de er klar til brug i Marinehjemmeværnet.

- Formålet med at købe lodsfartøjerne er, at de kan bruges uden den store tilpasning. De har fået nyt navigations- og kommunikationsudstyr, der er monteret et nyt søgelænder og en affutage til montering af let maskingevær, og så er de blevet malet grå, siger chef for Redersektionen, orlogskaptajn Klaus Rehkopff, der er projektofficer på MIF-projektet i Marinehjemmeværnet.

Interessen for projektet har været stor blandt de frivillige i Marinehjemmeværnet. 16 ud af Marinehjemmeværnets 31 sejlende flotiller (underafdelinger) har budt ind på at teste MIF-M.

- Den store opbakning er meget tilfredsstillende og vidner om, at de frivillige marinere er klar til at tænke nyt. Deres deltagelse er afgørende, og de flotiller, der nu er udvalgt, har været med til at udvikle testprogrammet, som skal vise, om vi med fordel kan bruge mindre, hurtiggående fartøjer i fremtiden, siger Henrik Holck Rasmussen.

MIF-M bliver testet i fire flotiller ved henholdsvis Nyborg, Hundested og Vejle/Horsens. Her skal det afdækkes, hvordan de tidligere lodsbåde fungere i farvandovervågning, eftersøgning og redning, havmiljøopgaver, forureningsbekæmpelse, og som assistance til politiet og til Toldstyrelsen.

Det vil også blive testet, hvor egnede fartøjerne er til eskorteopgaver, slæb af andet fartøj, skydning til søs, længerevarende sejladser, patienttransport, støtte til beredskab ved ø-samfund og sejlads i is.

Endelig skal de frivillige besætninger vurdere, hvad det kræver at sejle det lille, hurtige fartøj. Herunder om udstyret er tilstrækkeligt, om udstyret er monteret hensigtsmæssigt, om besætningen har den rigtige størrelse og uddannelse, hvordan det er at arbejde på dækket, om der er tilstrækkelig opbevaringsplads og meget mere.

Fartøjerne overdrages fra Forsvarets Materieltjeneste til Hjemmeværnet og navngives 10. november. Det sker fra kl. 12.00 – 14.00 ved Marinehjemmeværnssektion Slipshavn, der er Hjemmeværnets maritime skole. 

Læs også: Lodsbåde bliver ny fartøjsklasse i Marinehjemmeværnet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078