23948sdkhjf

Scandlines-færge får overhaling af drivlinen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Hybrid-færgen 'Schleswig-Holstein' får pull-thrustere, nyt dieselmaskineri og optimeret skrog

I september forlod Scandlines-færgen 'Schleswig-Holstein' sine vante omgivelser på Rødby-Puttgarden og satte kursen mod værftet Remontowa i Gdansk i Polen for at få monteret fire nye thrustere.

De mere end 20 år gamle push-thrustere blev udskiftet med pull-thrustere fra Kongsberg Marine. Hver thruster har fire propelblade, vejer 25 ton og har en diameter på 3,2 meter.

På de gamle push-thrustere sidder propellerdrevet bagest, så vandet først skal forbi thrusteren, inden det når til selve propellerdrevet. Nu skifter Scandlines til pull-thrustere, hvor propellen sidder forrest på thrusteren, så der opnås et mere homogent flow gennem vandet.

Forbedring for havmiljø

På den måde reducerer Scandlines undervandsstøj og vibrationer betydeligt. En del havdyr bliver negativt påvirket af den støj, skibsfart forårsager under vandet. Derfor har både miljøorganisationer og Scandlines særligt fokus på netop undervandsstøj. På Rødby-Puttgardener det først og fremmest marsvin, det drejer sig om.

- Scandlines tænker på miljøet. Ved at udskifte alle 16 thrustere på vores hybridfærger på Rødby-Puttgarden-ruten kan vi nedsætte CO2-udledningen med yderligere 10 til 15 pct. og dermed formindske aftrykket på miljøet. De nye thrustere er et vigtigt skridt på vores vej mod en grønnere færgeflåde og i vores Zero Emission-strategi, siger Scandlines’ CEO, Søren Poulsgaard Jensen, i en pressemeddelelse.

Læs også: 'Berlin' tørnede sammen med H. Folmer-coaster i Rostock

Optimerer skrog

Samtidig med monteringen af de nye thrustere blev skibets skrog rundt om hver thruster ændret en smule for yderligere at optimere vandtilstrømningen til thrusterens propellerdrev. Thrusternes styresystem på broen blev desuden udskiftet til det nye MCON system, ligeledes fra Kongsberg Marine.

Under værftsopholdet blev et af skibets generatorer taget ud og erstattet med en større dieselgenerator på 4.950 kilowatt. Det gør det muligt at sejle på én dieselgenerator i stedet for to.

Mens skibet var på værft, blev en række vedligeholdelsesarbejder som renovering af besætningens badefaciliteter desuden udført.

I 2020 bliver thrusterne på de tre øvrige hybridfærger på Rødby-Puttgarden udskiftet.

Læs også: Scandlines installerer Norsepowers rotorsejl på hybridfærge

Mere om: Scandlines
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kronprinsen forlader Mærsk

Nye fartøjer får Marinehjemmeværnet hurtigere ud på opgaver

I går søndag 10. november blev Marinehjemmeværnets tre nye fartøjer navngivet og præsenteret for offentligheden i Nyborg. De nye fartøjers højere fart og mindre besætninger gør Marinehjemmeværnet bedre rustet til fremtiden

Derfor havde ØK sin storhedstid frem til halvfjerdserne

I anden del om ØK’s historie gennemgår Niels Storinggaard, hvordan ØK var et Kompagni med ’style’. Rederiets skibe førte splitflag som det eneste danske rederi, og ØK blev anset som Danmarks fornemste virksomhed

Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Monjasa udvider i Angola

Nyhedsbrev

Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Online Avis Arkiv

Holstebro lokker med heliport til Thorsminde Havn

Spritnye skibsførere fra Simac

Regeringen peger på Søren Skou som klimaformand

Plus

Rederier tror fortsat på dualofficeren

Dualofficeren har fortsat en fremtid - også i langfarten. Sådan lyder det fra Danske Rederier. Her mener man tværtimod, at uddannelsen indtil videre har været forud for sin tid

Plus

"Du skal betragte FN’s verdensmål som en fremtidssikring af din kerneforretning"

Som den første branche i Danmark har det maritime erhverv sat sig for at undersøge, hvordan et helt erhverv kan og bør arbejde systematisk med FN’s 17 verdensmål

Mærsk-chef til Grenaa Havn

Positionsbillede

Plus

Søfartsmuseum byder byens studerende gratis inden for

Studerende i Esbjerg får viden om den store sydvestjyske maritime klynge, de befinder sig i – og kan gratis komme på byens søfartsmuseum, hvor der er indrettet loungemiljø med havneudsigt og wi-fi til studiegrupper

Søfartsskole bliver til seniorboliger

Plus

Carsten Mortensen køber Norden-charterskib til Dee 4 Capital

Japansk MR-tanker bliver fjerde investeringsobjekt hos nyetableret investeringsfond

Krydstogtkaj sætter sindene i kog i Helsingør

Havnechef i Helsingør beklager mangelfuld kommunikation omkring et måske kommende krydstogtkaj-anlæg

Plus

Norden-topchef: Handelskrig kaster skygge over ellers lovende 2020

Norden har kørt sig selv i stilling til at drage nytte af bedre tørlast- som tankmarkeder. Men fortsatte handelsspændinger mellem USA og Kina vækker bekymring hos rederiets adm. direktør Jan Rindbo

Plus

GALLERI: Her er skibene fra Blue Star Line

Skibsreder Tom Hald nåede at købe 10 specialskibe inden rederiet gik konkurs. Her er en gennemgang

Forsea fejrer 1-års fødselsdag med el-drift

I morgen lørdag den 9. november fejrer Forsea det første år med batteridrift på færgerne ’Tycho Brahe’ og ’Aurora af Helsingborg’

Kina og USA vil rulle toldsatser tilbage

Første Mærsk-skib får batterier

Containerskibet ‘Maersk Cape Town’ udstyres nu med batteripakke svarende til seks Tesla-biler. Mærsk vil undersøge, hvorvidt batterier kan fungere som energikilde under ekstreme forhold på Det Indiske Ocean

Stena Line vil udrulle kunstig intelligens efter succes-forsøg

Et forsøg med kunstig intelligens til at planlægge overfarten har givet så stor brændstofbesparelse, at samtlige skibe nu skal have teknologien

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Danske Havne vælger ny formand

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

ADP ansætter ny udviklings-chef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Floatglas – Materialet der anvendes overalt

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Korrosionsbestandigt sejhærdet kromstål med mange muligheder

Brugte værktøjsmaskiner - kraner & udstyr købes kontant

Forskningsaftale giver 1,5 mia. til grøn forskning

POWERTEX Kædetalje forberedes til kunde

Nyhed: Dynello Accu Winder

Dobbelthejs øger effektiviteten på byggepladsen

Vidste du godt at NOS A/S har eget riggerværksted?

Tip: HMI Design Workbook fra Siemens

Kom og mød os på Ajour 2019 den 28-29 november

Mød os på Elmia Subcontractor 2019

Se priser på vores hjemmeside med dit personlige login!

Når rygning ikke skal være helt skod

Studerende hjælper den grønne omstilling på vej

Kursus om dynamisk indregulering af tekniske installationer

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Mød Eltronic Wind Solutions A/S på Wind Europe Offshore 2019

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

9 gode regler - når du bruger sjækler!

Send til en kollega

0.289