23948sdkhjf

Scandlines installerer Norsepowers rotorsejl på hybridfærge

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Scandlines investerer i teknologi, der udnytter vinden til fremdrift og reducerer dermed CO2-udledningen yderligere

Scandlines har underskrevet en aftale med Norsepower Oy Ltd, en førende cleantech- og ingeniørvirksomhed samt pioner inden for moderne vindkraftteknologi, om installation af rotorsejl om bord på hybridfærgen ’Copenhagen’.

Det oplyser rederiet i en netop udsendt pressemeddelelse.

’Copenhagen’, som betjener Scandlines’ rute fra Gedser til Rostock i Tyskland, er blandt verdens største hybridfærger, der kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Siden 2013 har Scandlines investeret mere end 2,3 mia. kr. i at bygge og ombygge konventionelle færger til hybridfærger.

Ved at installere et rotorsejl kan rederiet reducere hybridfærgens CO2-udledning yderligere.

Moderniseret udgave

Norsepowers rotorsejlløsning er en moderniseret udgave af Flettner rotoren – en roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Rotorsejlet er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Når rotorsejlet er i brug, kan motorkraften reduceres, hvilket nedsætter CO2- og partikeludledningen.

Ruten mellem Gedser i nord og Rostock i syd er næsten vinkelret på den fremherskende vind fra vest, og det giver Scandlines gunstige forhold til at bruge rotorsejl.

Forberedelserne til ombygningen vil finde sted i november 2019, mens installationen af selve rotorsejlet er planlagt til andet kvartal 2020. ’Copenhagen’ vil blive udstyret med et stort Norsepower rotorsejl, der er 30 meter højt og 5 meter i diameter.

Hilses velkommen fra grøn side

- Ved at installere et rotorsejl kan vi reducere CO2-udledningen på Gedser-Rostock ruten med fire til fem procent, siger Scandlines’ CEO Søren Poulsgaard Jensen.

Den tyske miljøorganisation NABU glæder sig over Scandlines’ beslutning om at investere i yderligere reduktion af CO2-udslip:

- NABU hilser Scandlines’ forskellige skridt mod bæredygtig skibsfart velkommen. Ved at sætte rotorsejl på en hybridfærge sætter virksomheden nye standarder for at integrere forskellige tekniske løsninger, der nedsætter luftforurenende udslip. For at leve op til de klimamål, der blev sat i Paris-aftalen, er det nødvendigt, at også andre rederier tager et ansvar, siger Malte Siegert, NABU’s Head of Environmental Policy.

I en kommentar til aftalen siger Norsepowers CEO, Tuomas Riski:

- Som en førende cleantech-virksomhed er vi stolte over samarbejdet med Scandlines på vejen mod nye tider, hvor vindkraft indgår som drivkraft i den maritime verden og dermed understøtter rederiernes omstilling til en bæredygtig fremtid.

Læs også: Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Læs også: Muligt gennembrud for rotorsejl

Mere om: Norsepower | Scandlines
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 1

Skibet som gik i stykker

Sea War Museum Jutland har opklaret et forlis, som skete i Nordsøen i 1954

Plus

’Gerda Toft’s forlis – efterspillet

Det dybt tragiske barndomsminde fra julen, hvor onklen gik ned med ’Gerda Toft’

Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Lodser i USA i krads kritik af forhold efter dødsfald ved Mærsk-skib

Efter et dødsfald fra 'Maersk Kensington' går 1200 lodser i USA nu sammen om at få rederier til at afskaffe såkaldte trapdoors, der ikke lever op til reglerne

Nyhedsbrev

8.551 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

10 kidnappet fra græsk tankskib

Online Avis Arkiv

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Mærsk: Corona-virus gør 2020 svært at forudsige

Fremtiden er særligt svær at spå om netop nu, lyder det fra Mærsk efter et 2019 med god fremgang i driftresultatet

Atomdrevet hangarskib kommer til Aarhus

Det bliver et tilløbsstykke af de større, når det fransk hangarskib Charles de Gaulle kommer til Aarhus i marts

Sydbank: Mærsks regnskab er svagt

To krydstogtpassagerer døde af corona-virus

'Max' får landstrøm i Rønne

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Rederikoncernen udvider nu på landjorden i USA med køb af logistikselskabet Performance Team

1

Samtlige søfolk fra kokain-skib ved Kalundborg er nu fængslet

Isbjerge og iskaffe set gennem linsen

Vinderbilledet i den nordiske fotokonkurrence for søfarende blev et motiv uden søfarende eller skibe

Plus

Ærgerlig Mærsk-topchef: ”Vi har installeret 30 scrubbere, og det er en drøngod forretning”

CEO Søren Skou forventer rekordlave tilbagebetalingstider på nye scrubbere

Container gemte på 1,5 millioner ulovlige cigaretter

Plus

Wärtsiläs nye danske direktør på partnerjagt: "Vi skal tage et kvantespring"

Morten Brandborg vil som ny topchef for den finske marine­gigants danske aktiviteter fokusere benhårdt på at indgå partnerskaber. Målet er at udvikle løsninger, som kan sætte turbo på skibsfartens grønne omstilling

Kul til vandpiber bag containerbrand på 'Yantian Express'

Værftsdirektør advarer om mangel på udenlandsk arbejdskraft

Raske passagerer begynder at forlade virusramt skib i Japan

Plus

Stema Shippings skibe var blandt de første med scrubbere

Erfaringer fra DFDS og Alfa Laval banede vejen for hybride scrubbere i Stema Shippings flåde, der stort set altid befinder sig i ECA-zonen

Plus

Nye skibe til Mibau Stemas danske shippingspecialister

Højt specialiserede Stema Shipping i Aabenraa får udvidet kapaciteten i supplykæden til store nordeuropæiske anlægsprojekter og vandbyggerier

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Summit Electronics forhandler MTS

Copenhagen Pump leverer centrifugalpumper i høj kvalitet

Tjek vores nye katalog!

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Har du et login til fyns-kran.dk?

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Dobbelt så stærk, dobbelte lameller for dobbelt styrke

Levering fra TESS Esbjerg: 8" Pumpeslanger på 61 meter

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Trådløs gasdetektion - KLINGER Danmark

Opdatering af nye regler for rent drikkevand om bord

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Vi har nyt katalog på gaden!

Send til en kollega

0.172