23948sdkhjf

Scandlines har nu rotorsejl på begge sine Gedser – Rostock-færger

Den 16. maj 2022 installerede Scandlines Norsepower-rotorsejlet på ’Berlin’ i havnen i Rostock, mens færgen var ude af drift i nogle timer.

Det skriver Scandlines i en pressemeddelelse.

- Vi har gjort os positive erfaringer med rotorsejlet på Scandlines-hybridfærgen ’Copenhagen’ og har derfor forberedt søsterfærgen til også at få et rotorsejl. Det er glædeligt at se, at rotorsejlet blev installeret uden problemer, og at færgen kunne gå i drift igen her til morgen som planlagt, siger Michael Guldmann Petersen, COO i Scandlines.

Han suppleres af Tuomas Riski, som er CEO i Norsepower.

- Scandlines tager de internationale mål for reducering af drivhusgasser meget alvorligt og går forrest, når det drejer sig om at investere i alternative løsninger. Det, at Scandlines nu også monterer vores rotorsejlsteknologi på søsterskibet, viser med al tydelighed, hvor anvendelig vindkraft er, og hvilken betydning reduceringen af udledning har.

Løsningen, Scandlines har valgt, er fuldt automatiseret. Systemet måler således vindens hastighed og retning og beregner herefter, om rotorsejlet vil reducere udledningen. Når det er tilfældet, starter rotorsejlet automatisk. Der er defineret positioner, såkaldte ”red zones”, i områderne ud for Gedser og Rostock/Warnemünde, hvor rotorsejlet ikke aktiveres, da det vil gribe forstyrrende ind i skibets manøvre.

Scandlines har siden 2013 investeret over 2,2 mia. kr. i hybridteknologi og’ Berlin’s søsterfærge ’Copenhagen’ fik 2020 et lignende rotorsejl fra Norspower. Der har foreløbigt gjort det muligt for Scandlines at reducere CO2-udledningen fra ’Copenhagen’ med gennemsnitligt 4 pct. – og på de gode dage med helt op til 20 pct.

Baseret på Magnus-effekten

Rotorsejlet – en 30 m høj roterende søjle – er en moderne version af Flettner-rotoren, og teknologien er baseret på Magnus-effekten. Når vinden møder det roterende sejl, opstår der en trykforskel. På den ene side af sejlet aftager vinden i fart, mens den på den anden side tiltager i fart. Forskellen i vindhastigheden resulterer i en trykforskel, som presser skibet fremad i en vinkelret position til vindretningen.

Som følge heraf kan Scandlines skrue ned for brugen af dieselmotorer og reducerer således både brændstofforbruget og de dermed forbundne emissioner.

Teknologien fungerer optimalt, når vinden kommer ind fra siden vinkelret på sejlet med 20 m/s lidt agten for tværs. Ruten mellem Gedser i nord og Rostock i syd er næsten vinkelret på den fremherskende vind fra vest (eller lidt sjældnere fra øst), og betingelserne for brugen af rotorsejl er derfor gunstige på ruten.

Læs også: Scandlines er klar til at sætte rotorsejl på endnu en af rederiets færger

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.14