23948sdkhjf

"Jeg har altid vidst, at jeg ville stå deroppe på broen"

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Troels André Larsen, 18 år, går i 3G på den nautiske linje på HF-Søfart i Nordjylland. Han har altid sejlet og satser på en karriere til søs med et handelsskib

Hvorfor har du valgt at tage en HF-Søfart?

- Jeg har sejlet lige siden jeg var seks-syv år gammel - bl.a. med optimistjoller - og er blevet rigtig dygtig til det. Derigennem lærte jeg, at jeg virkelig godt kan lide havet og at være på vandet. Og lige siden jeg begyndte at sejle, har jeg altid vidst, at jeg skulle et eller andet inden for det maritime. Så da jeg startede på efterskole, hvor min studievejleder fortalte, at der er noget, der hedder HF-Søfart i Frederikshavn, tog jeg på brobygning deroppe. Og dér blev jeg bare helt forelsket i det og syntes, det var det vildeste.

Du har valgt den nautiske linje. Hvorfor?

- Det første år på uddannelsen brugte vi rigtig meget krudt på at rejse rundt og se på skibe. Og dér overvejede jeg også en maskinmesteruddannelse. Men så tænkte jeg, at jeg hellere må holde mig til det, jeg virkelig brænder for. Jeg har altid vidst, at jeg ville stå deroppe på broen.

Hvad er det, du synes er så fedt ved at sejle?

- Jeg tror, det er fordi det er så stor en del af mit liv. Jeg er hele tiden på vandet og nyder virkelig at være ét med naturen og folk om bord. Det er ligetil, og der er ikke alt det der snakkeri i krogene.

Læs også: "Mega-fedt at komme ud og opleve verden"

Handler det også om, at alle har faste opgaver om bord, og alle ved, hvad de skal?

- Lige præcis. Der er jo et hierarki på skibet, og det må man bare rette ind efter, for du kan ikke nå op til toppen, hvis du ikke har prøvet at være i bunden. Det går ikke, hvis nogen er uvenner, for hvis dem i maskinen er sur på broen, kan skibet jo ikke sejle.

Hvad skal der ske, efter du er blevet student til næste sommer?

- Jeg har valgt at kigge på Simac (søfartsuddannelse i Svendborg, red.), fordi jeg synes de tilbyder noget rigtig godt dernede, og det hele er lagt på skinner. Når man starter på forløbet dér, så ved man, hvor det ender henne.

Når man ser på dansk søfart, så er der ikke så mange danske søfolk tilbage på langfarten. De bliver erstattet af filippinere og indere osv. Kan man ikke godt, når man er ung, blive bekymret for, om der er et job, når du engang er færdiguddannet?

- Vi har sådan en god og stærk uddannelse, og der er selvfølgelig nogle rederier, der bare vil have det bedste af det bedste, og det får man gennem de danske uddannelser. Så jeg tror, vi står rimelig stærkt, fordi vi har så godt en uddannelse.

Hvad drømmer du om at blive?

- Jeg er rimelig sikker på, at jeg tager med handelsflåden ud at sejle. Jeg har godt nok også overvejet Søværnet, og jeg synes, det er virkelig spændende. Men jeg tror, jeg er i en lidt anden boldgade. Jeg kan godt lide, at tingene er lidt mere planlagt - ligesom busplanen - så man ved, hvor man er hver dag.

Læs også: Maritime uddannelser i kamp om de unge

FAKTA: HF-Søfart på Martec

Hvad indeholder uddannelsen?
HF Søfart på søfartsskolen Martec i Frederikshavn og Skagen er en treårig, SU-berettiget gymnasial uddannelse, der veksler mellem teori, skumsprøjt og praksis. Kort fortalt indeholder uddannelsen:

- En hf-uddannelse
- Skibsassistentuddannelsens grundmodul
- Et togt med ’Skoleskibet Danmark’ eller et tilsvarende landmodul.

Der er to valglinjer: A. En maskinteknisk linje, som indeholder et fælles værkstedsmodul samt mulighed for at vælge mellem en maskinteknisk offshore-linje eller højniveaufag (matematik, fysik eller engelsk). B. En nautisk linje, som indeholder et fælles nautisk modul samt mulighed for at vælge mellem en nautisk offshorelinje eller en shippinglinje.

Den boglige del får du primært på Frederikshavn Gymnasium & HF-kursus. Her får du en hf-uddannelse, der desuden giver dig adgang til at søge optagelse på en videregående uddannelse (fag og niveau afgør, hvilke uddannelser du kan søge).

Den praktiske del af HF Søfart foregår på ’Skoleskibet Danmark’ samt Martecs afdelinger i Frederikshavn og Skagen. På togtet med ’Skoleskibet Danmark’ får du din grunduddannelse som sømand, og du lærer bl.a. om søvejsregler, skibsteknik, sundhedslære og søsikkerhed. Undervisningen i valglinjerne foregår på Martec i Frederikshavn og Skagen.

Hvad kan jeg blive?
Med en HF Søfart får du - uanset hvilken linje (nautisk eller maskinteknisk) du vælger - først og fremmest den indledende uddannelse til skibsassistent og ender med at være "ubefaren skibsassistent". Det betyder bl.a., at du ved noget om brandbekæmpelse, sø- og arbejdssikkerhed samt førstehjælp. Denne uddannelse er obligatorisk for alle elever på HF Søfart.

Som "ubefaren skibsassistent" kan du komme ud at sejle som den praktiske medarbejder om bord på et handelsskib. Du er med helt fremme, når skibet skal fortøjes i havnen og bagefter losses. Du er med til at holde vagt på skibets bro, men er også med i maskinrummet hvor du fx assisterer maskinmesteren med at vedligeholde motorer.

Adgangskrav:
For at komme på togt med skoleskibet, skal du: Være mellem 17½ og 23 år. Kunne få et sundhedsbevis for søfarende. Kunne fremvises en ren straffeattest
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 1

Stærkt forynget færge sat til salg

Ny broforbindelse over Kertjstrædet sender 35 år forynget tidligere dansk færge ud på markedet

Plus

Norsk rederi overtager dansk slæber

Tidligere Svitzer-skib var forbi Struer-rederi inden det nu er på vej til Norge

Plus

Kampen om De danske Stræder – del II

Om tiden efter Den Anden Verdenskrig med (vest)tyske Schnellboote, om Hans-Helmut Kloses nye rolle og om Operation Jungle

Stena-rederi rykker til Danmark fra Sverige

Den danske tonnageskat lokker nu tankrederiet Concordia Maritime til Danmark, skriver Sjöfartstidningen

Plus

Nye MR- og LR1-skibe til Torm

Torm indledte året med overtagelse af nybygninger hos Guangzhou Shipyard

Nyhedsbrev

8.524 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Stort input af BP-skibe til Maersk Tankers

11 skibe fra BP Shipping er nu kommet under dansk flag efter managementaftale med Maersk Tankers sidste år

Online Avis Arkiv

Lærling hos MAN modtager Roblon Fondens Uddannelsespris

Plus

Royal Arctic tager levering af nyt flagskib

’Tukuma Arctica’ har premiereanløb af Aalborg og Aarhus i marts, inden første tur nordover mod Nuuk den 10. april

'Pacific Osprey' opdateret til ny hollandsk kontrakt

Der var færre piratangreb i 2019 – bare ikke i Guinea-bugten

Imens antallet af piratangreb globalt set faldt i 2019, blev dobbelt så mange søfolk kidnappet i Guinea-bugten som året før, viser tal fra IMB

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Regeringen udskyder beslutning om ny oliejagt i Nordsøen

Maersk Tankers øremærker barsel til mænd globalt

Plus

Dyre boreskibe tynger Stena

Dramatisk år for Stena-konglomeratet, hvor gigantiske nedskrivninger på milliarddyrt materiel tynger regnskabet. Men skibsreder Dan Sten Olsson nægter fortsat at sælge ud af de dyre boreskibe

Northern Offshore indtager Japan med ny alliance

En alliance med japanske NYK Line skal bane vejen for, at offshore vind-rederiet Northern Offshore Services kan indtage det voksende marked i øst

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Handelsaftale kan ramme dansk eksport til Kina

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Plus

Nordjyder henter stort overskud på at smøre skibsmotorer

Nordjysk virksomhed tjener stadig godt på at smøre skibsmotorer HJ Lubricators har tilsyneladende greb om et marked, som giver udfordringer på grund af handelskrig og shipping-krise

Plus

Torms CFO: Medarbejderne kan være stolte af ny bankaftale

En ny omlægning af gæld for 3,3 mia. kroner giver Torm ro til at fokusere på driften, siger finansdirektør til Søfart

Handelskrig nedtrappes med ny aftale mellem USA og Kina

Semco og Bladt vinder US-kontrakt sammen

Milliard-investeringer skal trække internationale kunder til Aalborg Havn

Plus

PROFIL: De røde skibes forretningsudvikler

Flemming Hjorth blev i fjor hentet til Esvagt, hvor han har fået til opgave at finde nye måder at udnytte offshorerederiets skibe og derved udvide porteføljen af services til kunderne

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos flytter øst-afdeling og udvider faciliteter

Germanium glas fra Mirit Glas

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

PLM-software partnerskab

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

Brugt grej købes kontant

Ny salgschef hos Klingspor

Har du fået REOLER på hjernen?

Sikker håndtering af papirsække med moderne vakuumteknologi

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Til Kloakmessen med splinternyt koncept

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Spidex kobling

Åbent hus HF-søfart Ærø

AutoCAD Grundlæggende

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Ny kran video > Funktioner som løfter din virksomhed

Helt elektrisk med strithår eller store mængder hårgelé?

Send til en kollega

0.222