23948sdkhjf

"Jeg har altid vidst, at jeg ville stå deroppe på broen"

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Troels André Larsen, 18 år, går i 3G på den nautiske linje på HF-Søfart i Nordjylland. Han har altid sejlet og satser på en karriere til søs med et handelsskib

Hvorfor har du valgt at tage en HF-Søfart?

- Jeg har sejlet lige siden jeg var seks-syv år gammel - bl.a. med optimistjoller - og er blevet rigtig dygtig til det. Derigennem lærte jeg, at jeg virkelig godt kan lide havet og at være på vandet. Og lige siden jeg begyndte at sejle, har jeg altid vidst, at jeg skulle et eller andet inden for det maritime. Så da jeg startede på efterskole, hvor min studievejleder fortalte, at der er noget, der hedder HF-Søfart i Frederikshavn, tog jeg på brobygning deroppe. Og dér blev jeg bare helt forelsket i det og syntes, det var det vildeste.

Du har valgt den nautiske linje. Hvorfor?

- Det første år på uddannelsen brugte vi rigtig meget krudt på at rejse rundt og se på skibe. Og dér overvejede jeg også en maskinmesteruddannelse. Men så tænkte jeg, at jeg hellere må holde mig til det, jeg virkelig brænder for. Jeg har altid vidst, at jeg ville stå deroppe på broen.

Hvad er det, du synes er så fedt ved at sejle?

- Jeg tror, det er fordi det er så stor en del af mit liv. Jeg er hele tiden på vandet og nyder virkelig at være ét med naturen og folk om bord. Det er ligetil, og der er ikke alt det der snakkeri i krogene.

Læs også: "Mega-fedt at komme ud og opleve verden"

Handler det også om, at alle har faste opgaver om bord, og alle ved, hvad de skal?

- Lige præcis. Der er jo et hierarki på skibet, og det må man bare rette ind efter, for du kan ikke nå op til toppen, hvis du ikke har prøvet at være i bunden. Det går ikke, hvis nogen er uvenner, for hvis dem i maskinen er sur på broen, kan skibet jo ikke sejle.

Hvad skal der ske, efter du er blevet student til næste sommer?

- Jeg har valgt at kigge på Simac (søfartsuddannelse i Svendborg, red.), fordi jeg synes de tilbyder noget rigtig godt dernede, og det hele er lagt på skinner. Når man starter på forløbet dér, så ved man, hvor det ender henne.

Når man ser på dansk søfart, så er der ikke så mange danske søfolk tilbage på langfarten. De bliver erstattet af filippinere og indere osv. Kan man ikke godt, når man er ung, blive bekymret for, om der er et job, når du engang er færdiguddannet?

- Vi har sådan en god og stærk uddannelse, og der er selvfølgelig nogle rederier, der bare vil have det bedste af det bedste, og det får man gennem de danske uddannelser. Så jeg tror, vi står rimelig stærkt, fordi vi har så godt en uddannelse.

Hvad drømmer du om at blive?

- Jeg er rimelig sikker på, at jeg tager med handelsflåden ud at sejle. Jeg har godt nok også overvejet Søværnet, og jeg synes, det er virkelig spændende. Men jeg tror, jeg er i en lidt anden boldgade. Jeg kan godt lide, at tingene er lidt mere planlagt - ligesom busplanen - så man ved, hvor man er hver dag.

Læs også: Maritime uddannelser i kamp om de unge

FAKTA: HF-Søfart på Martec

Hvad indeholder uddannelsen?
HF Søfart på søfartsskolen Martec i Frederikshavn og Skagen er en treårig, SU-berettiget gymnasial uddannelse, der veksler mellem teori, skumsprøjt og praksis. Kort fortalt indeholder uddannelsen:

- En hf-uddannelse
- Skibsassistentuddannelsens grundmodul
- Et togt med ’Skoleskibet Danmark’ eller et tilsvarende landmodul.

Der er to valglinjer: A. En maskinteknisk linje, som indeholder et fælles værkstedsmodul samt mulighed for at vælge mellem en maskinteknisk offshore-linje eller højniveaufag (matematik, fysik eller engelsk). B. En nautisk linje, som indeholder et fælles nautisk modul samt mulighed for at vælge mellem en nautisk offshorelinje eller en shippinglinje.

Den boglige del får du primært på Frederikshavn Gymnasium & HF-kursus. Her får du en hf-uddannelse, der desuden giver dig adgang til at søge optagelse på en videregående uddannelse (fag og niveau afgør, hvilke uddannelser du kan søge).

Den praktiske del af HF Søfart foregår på ’Skoleskibet Danmark’ samt Martecs afdelinger i Frederikshavn og Skagen. På togtet med ’Skoleskibet Danmark’ får du din grunduddannelse som sømand, og du lærer bl.a. om søvejsregler, skibsteknik, sundhedslære og søsikkerhed. Undervisningen i valglinjerne foregår på Martec i Frederikshavn og Skagen.

Hvad kan jeg blive?
Med en HF Søfart får du - uanset hvilken linje (nautisk eller maskinteknisk) du vælger - først og fremmest den indledende uddannelse til skibsassistent og ender med at være "ubefaren skibsassistent". Det betyder bl.a., at du ved noget om brandbekæmpelse, sø- og arbejdssikkerhed samt førstehjælp. Denne uddannelse er obligatorisk for alle elever på HF Søfart.

Som "ubefaren skibsassistent" kan du komme ud at sejle som den praktiske medarbejder om bord på et handelsskib. Du er med helt fremme, når skibet skal fortøjes i havnen og bagefter losses. Du er med til at holde vagt på skibets bro, men er også med i maskinrummet hvor du fx assisterer maskinmesteren med at vedligeholde motorer.

Adgangskrav:
For at komme på togt med skoleskibet, skal du: Være mellem 17½ og 23 år. Kunne få et sundhedsbevis for søfarende. Kunne fremvises en ren straffeattest
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Dansk lov: "Der skal oprejses Galger langs Strandene"

Er det virkelig sandt, at barske fiskere i kystsamfund langs fjernt beliggende kyster tjente penge på at lokke skibe ind på grund i hårdt vejr? En dansk lovtekst fra 1521 giver et fingerpeg

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

Første af DFDS’ mega-ro/ro’er har nu kurs mod Nordeuropa

’Hollandia Seaways’ er lige nu undervejs mod Nordeuropa og forbliver som det første af de nye skibe under dansk flag

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Plus 1

Mærsk har standset indtaget af dual-kadetter

Mærsk er holdt op med at optage såkaldte dual-kadetter på sine skibe. Dualofficeren har den længste og mest krævende søfartsuddannelse i Danmark og er maskinmester og navigatør på samme tid. Men i langfarten foretrækker rederierne stadigvæk at ansætte deres officerer som enten maskinmestre eller navigatører

Nyhedsbrev

Plus

Onego Shipping åbner kontor i Danmark

Online Avis Arkiv
Plus

Afrejse fra Gabet mod genforening i Middelhavet

DFDS holder snart byttedag med Moby Line, der samler på gamle færger fra det danske rederi

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Plus

Derfor skulle Middelfart sælges

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Positionsbillede

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Plus 1

Nyt Esbjerg-eventyr i at genopbygge Tyra-feltet

Esbjerg Havn kom aldrig i spil som skrothavn for Tyra-feltet, og Frederikshavn løb med det USA-baserede skrotværft MARS. Men virksomheder fra Esbjerg skal nu bygge Tyra-feltet op igen, og de fleste af de nye 2.000 arbejdspladser vil gå til Esbjerg

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

LA-boss om syltet havnelov: "Helt uforståeligt"

Plus 1

Kommende måneder bliver afgørende for nyt forskningsskib

Ny ’Dana’ skal på den næste finanslov, hvis Danmark ikke skal stå uden et oceangående havforskningsskib i 2023

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Rubjerg Knude Fyr flyttes tirsdag

Det ikoniske fyrtårn i Nordjylland er sat på ”rulleskøjter”, der skal fragte fyret væk fra kystlinjen og dermed sikre fyret for fremtiden. Hvis vejrudsigten holder, bliver flytningen sat i gang på tirsdag

Plus

Dansk-tysk rederisamarbejde i offshore vind har base i Esbjerg

FOGA i Esbjerg er kernen i O.S. Energys danske base, hvor en serviceminded flagstat også er en afgørende faktor hos det Glückstadt-baserede rederi for at se mod nord

Plus

"Dem, der vil rejse længst væk, skal altid have ret"

Den store udstilling om Troels Kløvedal på M/S Museet for Søfart giver et enestående indblik i en kaptajn, der vendte op og ned på befolkningens syn på Søfart

Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

ITF kræver fortsat eftersøgning efter 'Bourbon Rhode'

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

HF Jensen præsenterer nye motorsensorer på KORMARINE

Reguleringsventiler til manuel eller automatisk regulering - ProMetal

Siemens sætter nye standarder med lanceringen af Simatic PCS neo

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Original Char-Lynn motor

Har du styr på din dunk?

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Send til en kollega

0.222