23948sdkhjf

Maritime uddannelser i kamp om de unge

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Flere af landets søfartsuddannelser har stadig vanskeligt ved at tiltrække flere studerende. Maskinmesterskolerne i København og Aarhus oplever nedgang eller stagnation, mens Simac og Martec kan notere fremgang i optaget efter sommer

Der er stadig hård kamp om at tiltrække studerende til landets søfartsskoler. Flere uddannelser til maskinmester og skibsofficer oplever stagnation eller nedgang i optaget efter sommer. Til gengæld Simac i Svendborg og Martec i Nordjylland notere pæn fremgang i antallet af studerende.

Det fremgår af tallene fra den koordinerede tilmelding (KOT) under Uddannelses- og Forskningsministeriet, der viser det samlede optag på de maritime professionsuddannelser. Tallene skal dog tages med et gran salt, idet de maritime uddannelsesinstitutioner typisk også optager studerende om vinteren uden om KOT.

Men tallene giver alligevel en strømpil for udviklingen, og ser man på det overordnede billede, er der indtil videre i år optaget 707 studerende på de klassiske maritime professionsuddannelser. Det er bare én mere end sidste år, hvor tallet var 706.

Mangel på arbejdskaft

Medregnes den akademiske uddannelse International Shipping and Trade fra CBS, når man op på 772 optagne studerende mod 761 i 2018 svarende til en stigning på 1,5 pct. I forhold til 2017, hvor 737 kom ind på en maritim uddannelse via KOT, er væksten knap 5 pct.

Det ser Danske Rederier som udtryk for, at drømmen om en karriere til søs ser ud til at fange flere og flere unge. Og det er positivt, mener brancheorganisationen, eftersom både rederierne og resten af den maritime sektor om få år vil mangle arbejdskraft.

Branchen har på den baggrund i en årrække forsøgt at synliggøre og brande Det Blå Danmark hos de unge via kampagnen World Careers.

- En karriere i Det Blå Danmark giver uanede muligheder både for mænd og kvinder. Det er jeg glad for, at flere og flere unge tilsyneladende har fået øjnene op for, siger Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier.

Læs også: Succes med blå bachelor på CBS

Svendborg International Maritime Academy, Simac, optager ifølge KOT-tallene 172 nye studerende, heraf 163 med start i august. Det svarer til en stigning på 31 pct. i forhold til 2018.

- Vi er meget tilfredse med, at den stigning, vi så i vinteroptaget på skibsføreruddannelsen, ser ud til at være udtryk for en tendens, der yderligere er styrket her ved sommeroptaget, udtaler studierektor Jan Askholm.

Simac forventer øget optag

Skibsfører- og maskinmesteruddannelserne hos Simac tiltrækker især unge, mens uddannelsen til skibsofficer (dual) i de seneste år har haft det svært. I de kommende år forventer Simac et øget optag af studerende, ikke mindst som følge af byggeriet af en helt ny skole på Svendborg Havn.

Mens flere har søgt ind som maskinmester i Svendborg, har Maskinmesterskolen København (MSK) haft færre ansøgere. I alt har MSK optaget 115 studerende via KOT mod 140 sidste år.

- MSK har efter en årrække med vækst i optaget oplevet en nedgang. I første omgang på vinteroptaget fra 2016 til 2017, der ikke har rettet sig op sidenhen, oplyser MSKs rektor Erik Andreassen. Han giver selv et bud på årsagen:

- Det er en kombination af mindre ungdomsårgange og skarp konkurrence fra ingeniøruddannelserne, der har været succesfulde med at brande ingeniørgerningen som en moderne og meningsfuld uddannelses- og karriereretning, siger Erik Andreassen.

- Desuden må vi nok konstatere, at maskinmesteruddannelsen i lighed med STEM-uddannelserne (naturvidenskabelige uddannelser: Science, Technology, Engineering and Mathematics, red.) har brug for et mere systemisk løft, hvis de skal blive den succes, man ønsker fra politisk hold, mener rektoren.

Fælles udfordring

Hos Aarhus Maskinmesterskole viser KOT-tallene også en nedgang i optaget, nemlig fra 240 i 2018 til 228 i år. Rektor Anders Hanberg Sørensen, som desuden er formand for rektorkollegiet på de maritime uddannelser, mener dog ikke, at KOT-tallene er retvisende.

- Vi er tæt på status quo i forhold til sidste sommer, men har lidt mindre vinteroptag, siger han og fortsætter:

- Vi vurderer ikke, at der er sket en ændring i unges interesse for at blive maskinmester. Det der er vores fælles udfordring er, at vi skal blive ved med at fortælle omverdenen, at en maskinmester ikke kun er én, der står nede på bunden af skibet med olie på tøjet. Der er mange andre karrieremuligheder.

Læs også: Fornyet skibsmontøruddannelse har fokus på klima

Anders Hanberg Sørensen peger blandt andet på, at maskinmestrene har en nøglerolle i forhold til bæredygtighed, bl.a. når det gælder energieffektivitet om bord på skibene og energiinfrastruktur i samfundet.

Rekordoptag hos Martec

På Martec i Nordjylland godtager direktør Pia Ankerstjerne heller ikke tallene i KOT’s opgørelse, der viser en nedgang i Martecs optag af maskinmesterstuderende på 10 - nemlig fra 98 i 2018 til 88 i år.

- Problemet er, at vinteroptaget ikke fremgår. Vi har det største optag nogensinde i år med 175 studerende på maskinmesteruddannelsen, siger hun.

Martec har åbnet for, at de studerende kan tage de første semestre på værkstedsskole i Aalborg. Det er ifølge Pia Ankerstjerne en af forklaringerne på fremgangen i optaget.

Martec melder også om rekordoptag på skibsmaskinistuddannelsen, efter det sidste år blev muligt at gennemføre uddannelsen som et e-læringsforløb. Søgningen og optaget på navigatøruddannelserne og uddannelsen til ubefaren skibsassistent ligger også på et højt niveau, oplyser Martec. Disse uddannelser indgår dog ikke i KOT-tallene.

Læs også: Lidt flere kvinder ind på de maritime uddannelser

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu
Plus

Mr. Triple-E vender tilbage til Mærsk – skal udvikle det CO2-neutrale skib

Mærsk har været på rov i krydstogtindustrien i Miami for at finde en ekspert, der kan gøre ambitionen om et CO2-neutralt containerskib til virkelighed

Superstudent står til søs

Bimco: 2020 bliver et svært år for tørlast

Flåden kommer til at vokse, og corona-udbrud kommer til at koste. Sådan lyder Bimcos forudsigelse for tørlast i 2020

Plus

KOMMENTAR: Skabelsen af større partnerskaber kræver vedholdenhed og åbenhed

I december måned blev der afholdt workshop i Det Blå Danmarks klimapartnerskab. Dermed startede processen med at skabe et nyt, stort tværgående samarbejde i Det Blå Danmark og formentlig i samarbejde med aktører fra andre industrier

Plus

Skibsreparation og vedligehold
North Sea Yard rammes af kvotehalvering og Brexit – men tager det hele i stiv arm

Værftet North Sea Yard i Hanstholm forventer nedgang i omsætningen i 2020 på grund af brexit og fiskekvoter, men værftets direktør bekymrer sig ikke over udviklingen

Nyhedsbrev

8.548 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Stor rift om specialiseret værft fra træskibsmiljøet

Der er nok at se til for den familieejede virksomhed J. Ring-Andersen Skibsværft i Svendborg. Dokken og beddingen er fyldt op de næste to måneder, og der er først ledige pladser igen til maj

Online Avis Arkiv

Mærsk-ansatte sendes hjem efter rejser til Norditalien og Sydkorea

VIDEO: Ny Samsø-færge søsat

Trods udbruddet af corona-virus er det lykkedes det kinesiske værft at få 'Lilleøre' i vandet

23 søfolk løslades i sag om kæmpe kokainfund

Mærsks nye milliard-lån afhænger af CO2-reduktion

Mærsk giver formand det største honorar i dansk erhvervstop

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Grønlandsk værft opruster maskiner og værktøj

Nuuk Værft håber, at nye investeringer kan øge aktiviteten på værftet og hjælpe selskabet med at gentage succesen fra et tilfredsstillende 2019, siger direktør

Dansk millionaftale med rumagentur kan gavne skibsfarten

Nørresundby-virksomheden Gate House Telecom skal hjælpe det europæiske rumagentur med bedre satellitkommunikation, som dermed kan være hovedvej for Internet-of-Things til søs

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Korsør-værft venter på flere skibsopgaver

HRS Korsør laver både skibe og stålkonstruktioner, men mens det går fremad for ståldelen, så står skibsdelen mere stille

Bunker Holding udfordrer Monjasa i Vestafrika

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Hafnia hev en halv milliard hjem sidste år

Særligt fjerde kvartal bidrog til, at Hafnias første efter sammenlægning med BW Tankers gav gode resultater

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

VIDEO: Katamaran rammer ro/pax ved Tenerife

Totals danske direktør bliver afløst til april

Ti danske havne kan se frem til længere sæson for krydstogt

Erstatter kemikalier med kokosprodukter

ME Production er kandidat i den nordjyske bæredygtighedskonkurrence Tag Fat. Scrubber-producenten erstatter kemikalier med kokos ved rens af gear

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Plus 1

DEBAT: Stop piraterne ud for Vestafrika, før de angriber danske skibe

I årevis har det været forbundet med risiko for søfolk at sejle ind i Guineabugten ud for Vestafrika. Mens piraterne er inddæmmet ved Somalia, er kidnapninger blevet dagligdag på den anden side af Afrika

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Estimator søges for support til Intern Salg

NOS A/S tilbyder manuelle RHINO Taljer!

Er du træt af vand i kælderen?

Ny Fjordline færge med levering fra Nordhavn A/S

16 nordjyske kunstnere udstiller hos DMT i Sæby fra 21/3

Fugtresistent Cyanoacrylat Lim

Se hvorfor et kursus i Sikker Anhugning kan være en god ide

Iltning af biofiltre indenfor Aqua kulter

Mangler du et stationært tankanlæg?

Siemens frigiver Simatic PCS neo V3.0 til salg og levering

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

AAG leverer koniske propper til scrubbere

Intern sælger med lyst til at arbejde med kraner

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hastelevering af dit glas fra Mirit Glas

ABB leverer strøm til skibe i havn

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

Meldgaard Silikat A/S gør klar til Vestfyn Trækker 2020

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Se video: Skrot falder, plader stiger - corona spøger

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Send til en kollega

0.234