23948sdkhjf

Maritime uddannelser i kamp om de unge

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Flere af landets søfartsuddannelser har stadig vanskeligt ved at tiltrække flere studerende. Maskinmesterskolerne i København og Aarhus oplever nedgang eller stagnation, mens Simac og Martec kan notere fremgang i optaget efter sommer

Der er stadig hård kamp om at tiltrække studerende til landets søfartsskoler. Flere uddannelser til maskinmester og skibsofficer oplever stagnation eller nedgang i optaget efter sommer. Til gengæld Simac i Svendborg og Martec i Nordjylland notere pæn fremgang i antallet af studerende.

Det fremgår af tallene fra den koordinerede tilmelding (KOT) under Uddannelses- og Forskningsministeriet, der viser det samlede optag på de maritime professionsuddannelser. Tallene skal dog tages med et gran salt, idet de maritime uddannelsesinstitutioner typisk også optager studerende om vinteren uden om KOT.

Men tallene giver alligevel en strømpil for udviklingen, og ser man på det overordnede billede, er der indtil videre i år optaget 707 studerende på de klassiske maritime professionsuddannelser. Det er bare én mere end sidste år, hvor tallet var 706.

Mangel på arbejdskaft

Medregnes den akademiske uddannelse International Shipping and Trade fra CBS, når man op på 772 optagne studerende mod 761 i 2018 svarende til en stigning på 1,5 pct. I forhold til 2017, hvor 737 kom ind på en maritim uddannelse via KOT, er væksten knap 5 pct.

Det ser Danske Rederier som udtryk for, at drømmen om en karriere til søs ser ud til at fange flere og flere unge. Og det er positivt, mener brancheorganisationen, eftersom både rederierne og resten af den maritime sektor om få år vil mangle arbejdskraft.

Branchen har på den baggrund i en årrække forsøgt at synliggøre og brande Det Blå Danmark hos de unge via kampagnen World Careers.

- En karriere i Det Blå Danmark giver uanede muligheder både for mænd og kvinder. Det er jeg glad for, at flere og flere unge tilsyneladende har fået øjnene op for, siger Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier.

Læs også: Succes med blå bachelor på CBS

Svendborg International Maritime Academy, Simac, optager ifølge KOT-tallene 172 nye studerende, heraf 163 med start i august. Det svarer til en stigning på 31 pct. i forhold til 2018.

- Vi er meget tilfredse med, at den stigning, vi så i vinteroptaget på skibsføreruddannelsen, ser ud til at være udtryk for en tendens, der yderligere er styrket her ved sommeroptaget, udtaler studierektor Jan Askholm.

Simac forventer øget optag

Skibsfører- og maskinmesteruddannelserne hos Simac tiltrækker især unge, mens uddannelsen til skibsofficer (dual) i de seneste år har haft det svært. I de kommende år forventer Simac et øget optag af studerende, ikke mindst som følge af byggeriet af en helt ny skole på Svendborg Havn.

Mens flere har søgt ind som maskinmester i Svendborg, har Maskinmesterskolen København (MSK) haft færre ansøgere. I alt har MSK optaget 115 studerende via KOT mod 140 sidste år.

- MSK har efter en årrække med vækst i optaget oplevet en nedgang. I første omgang på vinteroptaget fra 2016 til 2017, der ikke har rettet sig op sidenhen, oplyser MSKs rektor Erik Andreassen. Han giver selv et bud på årsagen:

- Det er en kombination af mindre ungdomsårgange og skarp konkurrence fra ingeniøruddannelserne, der har været succesfulde med at brande ingeniørgerningen som en moderne og meningsfuld uddannelses- og karriereretning, siger Erik Andreassen.

- Desuden må vi nok konstatere, at maskinmesteruddannelsen i lighed med STEM-uddannelserne (naturvidenskabelige uddannelser: Science, Technology, Engineering and Mathematics, red.) har brug for et mere systemisk løft, hvis de skal blive den succes, man ønsker fra politisk hold, mener rektoren.

Fælles udfordring

Hos Aarhus Maskinmesterskole viser KOT-tallene også en nedgang i optaget, nemlig fra 240 i 2018 til 228 i år. Rektor Anders Hanberg Sørensen, som desuden er formand for rektorkollegiet på de maritime uddannelser, mener dog ikke, at KOT-tallene er retvisende.

- Vi er tæt på status quo i forhold til sidste sommer, men har lidt mindre vinteroptag, siger han og fortsætter:

- Vi vurderer ikke, at der er sket en ændring i unges interesse for at blive maskinmester. Det der er vores fælles udfordring er, at vi skal blive ved med at fortælle omverdenen, at en maskinmester ikke kun er én, der står nede på bunden af skibet med olie på tøjet. Der er mange andre karrieremuligheder.

Læs også: Fornyet skibsmontøruddannelse har fokus på klima

Anders Hanberg Sørensen peger blandt andet på, at maskinmestrene har en nøglerolle i forhold til bæredygtighed, bl.a. når det gælder energieffektivitet om bord på skibene og energiinfrastruktur i samfundet.

Rekordoptag hos Martec

På Martec i Nordjylland godtager direktør Pia Ankerstjerne heller ikke tallene i KOT’s opgørelse, der viser en nedgang i Martecs optag af maskinmesterstuderende på 10 - nemlig fra 98 i 2018 til 88 i år.

- Problemet er, at vinteroptaget ikke fremgår. Vi har det største optag nogensinde i år med 175 studerende på maskinmesteruddannelsen, siger hun.

Martec har åbnet for, at de studerende kan tage de første semestre på værkstedsskole i Aalborg. Det er ifølge Pia Ankerstjerne en af forklaringerne på fremgangen i optaget.

Martec melder også om rekordoptag på skibsmaskinistuddannelsen, efter det sidste år blev muligt at gennemføre uddannelsen som et e-læringsforløb. Søgningen og optaget på navigatøruddannelserne og uddannelsen til ubefaren skibsassistent ligger også på et højt niveau, oplyser Martec. Disse uddannelser indgår dog ikke i KOT-tallene.

Læs også: Lidt flere kvinder ind på de maritime uddannelser

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Ny krydstogtterminal i København udskydes på ubestemt tid

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Online Avis Arkiv

Aarhus Havn kontraherer ny slæbebåd i Tyrkiet

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Danske Rederier håber på redning af færgerederiers højsæson

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Norden åbner i Dubai og lukker i Mumbai

Plus

E-Fuels og PtX
Vindmøllestrøm fra Østersøen kan blive til grøn skibsbunker i København

Stort brintproduktionsanlæg med direkte opkobling til energiø har Mærsk og DFDS som partnere, og skal konkretisere dele af regeringens klimaplan allerede fra 2023

Plus

E-Fuels og PtX
To af Danmarks største rederier bakker op om et nyt brintanlæg

Mærsk ser det som et første vigtigt skridt, men påpeger, at der skal meget mere til. Hos DFDS hilses industrialiseringen af E-fuels velkommen

Alfa Laval sætter produktionsrekord for nicheløsning

Plus

Tragedien på Veststranden satte sig dybe spor på Fanø

BOGANMELDELSE: Otte unge søfolk måtte lade livet, da briggen ’Claus’ strandede på Fanø i 1897. Ny lokalhistorisk bogudgivelse følger nogle af de spor, tragedien satte i øsamfundet – ikke mindst hos familien Anthonisen

Plus 1

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Garanti for rene komponenter

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

Send til en kollega

0.219