23948sdkhjf

England vælger dansk design til nye fregatter

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Der bliver tale om et gennembrud for Odense Maritime Technology (OMT), når de sidste forhandlinger om fem nye fregatter til den britiske Royal Navy falder på plads. 

Ifølge BBC går ordren på de fem nye flådefartøjer til Babcock-konsortiet, som OMT er en del af. Konsortiets bud er baseret på Iver Huitfeldt-fregatterne, som blev bygget til den danske flåde i årene 2008-2011 på Odense Staalskibsværft.

https://www.soefart.dk/article/view/675925/dodsfald_pa_maersks_foretrukne_skrotvaerft_i_alang

Den designmæssige platform bag Iver Huitfeldt-serien er udviklet af OMT. Med udsigt til flådefornyelser i både England, USA, Australien og Canada har OMT kæmpet for at sælge platformen i udlandet, og det er de anstrengelser, som altså nu ser ud til at bære frugt. 

Søfart har forsøgt at få en kommentar fra OMT's CEO, Kåre Groes Christiansen. Han kan dog ikke udtale sig om sagen, så længe processen endnu ikke er endeligt afsluttet. 

Læs også: MAN og Novenco vinder kontrakt til britiske fregatter

Den første af de fem fregatter skal leveres i 2023. Babcock oplyser i en pressemeddelelse, at udviklingen af fregatterne kommer til at starte lige så snart, at de formelle kontraktforhandlinger er afsluttet senere i år. Selve opførelsen skal efter planen begynde i 2021 og være afsluttet i 2027.  

Fregatterne skal samles på det Babcock Maritime-ejede Rosyth Dockyard i den skotske by Fife, men konstruktionen af fartøjernes delelementer vil blive spredt ud over Storbrittanien, hvor den forventes at skabe 2500 job. Forhåbningen er, at det kan resultere i ordrer fra andre nationer, hvilket for alvor vil understøtte gennembruddet for OMT.

Ifølge BBC er de nye fregatter kendetegnede ved, at der er stor fleksibilitet i konceptet, hvor forskelligt udstyr kan opgraderes eller rekonfigureres for at opnå maksimale operationelle muligheder. 

Udbuddet har en finansiel ramme på 1,25 mia. pund, svarende til 250 mio. pund pr. skib (2,085 mia. kroner). Det er blot en fjerdedel af den gennemsnitlige pris på de seneste otte skibe, der blev bestilt til den britiske flåde i 2014, og ifølge BBC har de fem kommende fregatter da også fået øgenavnet "Lidl-skibene".

Læs også: Tre OMT-serier aktuelle netop nu

I Babcock-regi har skibenes design fået navnet "Arrowhead 140". Den samlede pakke blev udvalgt foran bud fra to andre konsortier, der var blevet udpeget. 

- Der har været hård konkurrence, og vi er enormt glade for, at Arrowhead 140 er blevet anset som den, der tilbyder den løsning for design, opførelse og levering af Royal Navy's Type 31-fregatter, siger Babcocks CEO Archie Bethel i en pressemeddelelse.

I et tidligere interwiev med Søfart har Kåre Groes Christiansen fra OMT sammenlignet fleksibiliteten i Iver Huitfeldt-designet med muligheden for at vælge apps til en smartphone. 

- Man kan sige, at vi har et design, hvor man som i en smartphone adskiller platform fra apps. Vi har designet en maritim platform i form af et flådefartøj. Flåden i de enkelte lande kan så vælge at fylde deres foretrukne teknologi-apps ned i den skibsplatform, som vi har udviklet, sagde Kåre Groes Christensen til Søfart. 

Læs hele artiklen her: Danskere i spil til Royal Navy's nye krigsskibe

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

40 containere røg overbord fra APL-skib

Online Avis Arkiv

Strandede fragtbreve forsinker containere

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

E-Fuels og PtX
Grøn brint skal drive olieboringer

Nyt innovationsprojekt vil reducere CO2-udledningen fra offshore olie- og gasproduktion

1

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

VIDEO: Her er de fem nye maritime stjerner

Dacoma, der netop har gennemført første prøvesejlads med sin bevægelige køl, er blandt fem håbefulde iværksættervirksomheder udpeget af Maritime Stars

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Technoflex Koblinger

Carsten Holm A/S udvider sortimentet med vibrationsdæmpere

Undgå væske eller dampslag

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Send til en kollega

0.188