23948sdkhjf

England vælger dansk design til nye fregatter

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Der bliver tale om et gennembrud for Odense Maritime Technology (OMT), når de sidste forhandlinger om fem nye fregatter til den britiske Royal Navy falder på plads. 

Ifølge BBC går ordren på de fem nye flådefartøjer til Babcock-konsortiet, som OMT er en del af. Konsortiets bud er baseret på Iver Huitfeldt-fregatterne, som blev bygget til den danske flåde i årene 2008-2011 på Odense Staalskibsværft.

https://www.soefart.dk/article/view/675925/dodsfald_pa_maersks_foretrukne_skrotvaerft_i_alang

Den designmæssige platform bag Iver Huitfeldt-serien er udviklet af OMT. Med udsigt til flådefornyelser i både England, USA, Australien og Canada har OMT kæmpet for at sælge platformen i udlandet, og det er de anstrengelser, som altså nu ser ud til at bære frugt. 

Søfart har forsøgt at få en kommentar fra OMT's CEO, Kåre Groes Christiansen. Han kan dog ikke udtale sig om sagen, så længe processen endnu ikke er endeligt afsluttet. 

Læs også: Tre OMT-serier aktuelle netop nu

Den første af de fem fregatter skal leveres i 2023. Babcock oplyser i en pressemeddelelse, at udviklingen af fregatterne kommer til at starte lige så snart, at de formelle kontraktforhandlinger er afsluttet senere i år. Selve opførelsen skal efter planen begynde i 2021 og være afsluttet i 2027.  

Fregatterne skal samles på det Babcock Maritime-ejede Rosyth Dockyard i den skotske by Fife, men konstruktionen af fartøjernes delelementer vil blive spredt ud over Storbrittanien, hvor den forventes at skabe 2500 job. Forhåbningen er, at det kan resultere i ordrer fra andre nationer, hvilket for alvor vil understøtte gennembruddet for OMT.

Ifølge BBC er de nye fregatter kendetegnede ved, at der er stor fleksibilitet i konceptet, hvor forskelligt udstyr kan opgraderes eller rekonfigureres for at opnå maksimale operationelle muligheder. 

Udbuddet har en finansiel ramme på 1,25 mia. pund, svarende til 250 mio. pund pr. skib (2,085 mia. kroner). Det er blot en fjerdedel af den gennemsnitlige pris på de seneste otte skibe, der blev bestilt til den britiske flåde i 2014, og ifølge BBC har de fem kommende fregatter da også fået øgenavnet "Lidl-skibene".

I Babcock-regi har skibenes design fået navnet "Arrowhead 140". Den samlede pakke blev udvalgt foran bud fra to andre konsortier, der var blevet udpeget. 

- Der har været hård konkurrence, og vi er enormt glade for, at Arrowhead 140 er blevet anset som den, der tilbyder den løsning for design, opførelse og levering af Royal Navy's Type 31-fregatter, siger Babcocks CEO Archie Bethel i en pressemeddelelse.

I et tidligere interwiev med Søfart har Kåre Groes Christiansen fra OMT sammenlignet fleksibiliteten i Iver Huitfeldt-designet med muligheden for at vælge apps til en smartphone. 

- Man kan sige, at vi har et design, hvor man som i en smartphone adskiller platform fra apps. Vi har designet en maritim platform i form af et flådefartøj. Flåden i de enkelte lande kan så vælge at fylde deres foretrukne teknologi-apps ned i den skibsplatform, som vi har udviklet, sagde Kåre Groes Christensen til Søfart. 

Læs hele artiklen her: Danskere i spil til Royal Navy's nye krigsskibe

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Hver femte sømand går med selvmordstanker

Vestlige søfolk er godt repræsenterede i nyt studie, som kaster et dunkelt lys over den mentale tilstand til søs

Maersk Tankers tager 11 nye skibe i management

Plus

Orkov og Wärtsilä bag stor miljø-opgradering af fiskefartøj

Norsk reder sender sit fartøj til Frederikshavn, hvor Orskov Yard retrofitter nyt Wärtsilä-udstyr

SF vil politianmelde Mærsk i ophugningssag

Norsk bulk-skib forlader Benin uden kidnappet besætning

Redningsskib i Middelhavet har 120 migranter ombord

Nyhedsbrev

8.486 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Støttegruppe står fast på julesejlads med Næssund-færgen

Online Avis Arkiv
1

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Nyt initiativ vil genåbne Korsør-Lohals

Færgerute mellem Sjælland og Langeland kan være på vej retur med lokale kræfter

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

Plus

Tørlastudbrydere i Hellerup satser stort

En ny tørlastoperatør har set dagens lys i shippingklyngen Hellerup. Den erfarne shippingmand Henrik Jeremiassen har sammen med to partnere grundlagt selskabet Delta Corp Europe. Sammen med et hold af tidligere nøglemedarbejdere fra konkurrenten Norvic Shipping satser de på at nå 50-100 skibe i en asset light-model inden for et par år

CMP i nyt miljø-samarbejde med Los Angeles

25 migranter fundet i kølecontainer på 'Britannia Seaways'

DFDS bekræfter fundet af 25 blinde passagerer på et fragtskib i Holland. Alle meldes i live

Tine Revsbech går til canadisk tørlast

Houthi-oprørere frigiver tre både efter kapring

Plus

Dom: Ophugning af Mærsks 'North Sea Producer' var ulovlig

Bangladesh's højesteret har afgjort, at ophugningen på stranden af den omstridte FPSO 'North Sea Producer' var ulovlig

Nu er det officielt: Søren Toft bliver CEO hos konkurrenten

Efter at Søren Toft i sidste uge tog afsked med Mærsk, er det nu bekræftet, at han bliver ny CEO hos konkurrenten MSC

Houthier tilbageholder 16 besætningsmedlemmer og tre fartøjer

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Medarbejdere hos Royal Artic Line i Aalborg er gået hjem

1

Sand i sejlrende sprænger budgettet i Agger

Plus

"Der er alt for meget spekulation i tørlastmarkedet lige nu"

Strejke slut: Medarbejderne på Royal Arctic Line arbejder igen

VIDEO: DFDS tester alu-sejl på 'Lysbris Seaways'

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Siemens - Nye Simatic MindApp's

Gå ikke glip af Ajour messen! Besøg os på stand 3209.

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær økonomimodel?

Brug termografering rigtigt

Specialfremstillet coil løfter

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

Mangler dine batmanunderbukser lidt ekstra udstyr?

Bæredygtighed og verdensmålene

Lokaler udlejes af Olet Industrigummi A/ i Vejen

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Tryktest og Recertificering af Softwall Bunkerslanger

Forebyg maskinfejl med laseropretning og koblingsmåling

Kontraventiler i forskellige designs fra ProMetal

Maritimt Iværksætterhus i Marstal - alletiders mødested

Technoflex Hydraulikstationer

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

Lær Revit Architecture før jul

NOS A/S udfører tests og eftersyn

Prysmian sat til at nå en ny milepæl med IFA2 projekt

Konecranes Demag - Forbyggende service og vedligehold

Projektleder - Kursus

Presenting the TRON TR30 AIR

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Arrrr… Er din virksomhed gået hen og blevet fuld af pirater?

Send til en kollega

0.205