23948sdkhjf

DTU og Mærsk vil undersøge nyt grønt brændstof

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I et samarbejde med Mærsk og Kina vil DTU undersøge, om gasarter DME kan bruges som grønt skibsbrændstof

Med IMO's 2020-krav lurende om det første skarpe hjørne og krav markante reduktioner i shippings CO2-udslip lurende om det næste arbejder branchen på højtryk for at finde alternative ting at komme i tanken.

Et samarbejdsprojekt mellem Kina, Maersk Line og forskere på DTU vil i de kommende år undersøge, om gassen dimetylæter, forkortet DME, kan være løsningen på udfordringen.

Det oplyser DTU i en pressemeddelelse.

Læs også: Forsker: LNG er måske slet ikke en fordel for klimaet

Fakta - DME-projektet

  • Ledet af DTU Mekanik.
  • Delvist støttet af Udenrigsministeriet.
  • Administreret af Danida Fellowship Center.
  • Deltagelse af en række store kinesiske partnere er etableret sammen med China-Europe Productivity Center.
  • Derudover deltager Mærsk Line, Alfa Laval, Green Hydrogen og Danfoss i projektet.

DME kendes i vores del af verden bedst som det drivmiddel, der anvendes i eksempelvis hårspray. I Kina bliver DME produceret og anvendt i langt større udstrækning, bl.a. som flaskegas til de mange kinesiske køkkener uden elektricitet. 

Læs også: Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

- DME har mange fordele som brændstof. Det er først og fremmest enkelt at producere og med en høj virkningsgrad. Det er ikke en drivhusgas, er ikke giftigt og kan opbevares sikkert med høj energitæthed ved lavt tryk, helt ligesom campinggas, siger projektets leder, lektor Anders Ivarsson fra DTU Mekanik, i meddelelsen. 

- I modsætning til mange af de andre alternative brændstoffer til skibe såsom naturgas og metanol, så er DME også nemt at antænde i en dieselmotor, som typisk findes på et stort skib. Det betyder, at man bedre kan optimere motorens virkningsgrad uden at ofre dens pålidelighed. Samtidig soder DME ikke, ligesom udledningen af NOx er meget lav, når DME’s helt særlige forbrændingsegenskaber udnyttes optimalt, siger Anders Ivarsson. 

Grøn produktion 

Projektet vil i de kommende år undersøge, om det kan blive konkurrencedygtigt at producere grønt DME, ligesom det skal undersøges, hvordan marinemotorer kan indrettes til at anvende DME som brændstof. 

Den nuværende produktion af DME sker fortrinsvis i Kina ved hjælp af kul og naturgas. En del af projektet er derfor også at undersøge, om det i stedet er muligt at fremstille gassen ved brug af biomasse og brint hentet fra vindmøllernes el-produktion. Begge dele findes i rigt mål i Kina, hvor landbrugets affaldsprodukter kan indgå, og brintproduktionen kan ske af det overskydende el, når el-nettets behov er opfyldt. 

Læs også: Mærsk har standset indtaget af dual-kadetter

Kendskabet til DME’s forbrændingsegenskaber under højt tryk skal også udvides. Dets egenskaber skal både afdækkes teoretisk og eksperimentelt med samme type forsøg, som i de sidste 30 år har bidraget til en stor forståelse af forbrændingen af dieselspray. Forsøgene vil ske i DTU Mekaniks nyetablerede laboratorium til højtryksforbrænding for at få indsigt i, hvordan DME indsprøjtes optimalt under motorlignende forhold. 

Udnyttelse af spildvarmen 

- En del af forsøgene vil have fokus på, hvordan spildvarmen fra en motor, der drives af DME, kan anvendes. Fordi gassen ikke indeholder svol eller danner sod ved forbrænding, vil spildvarmen herfra kunne bruges direkte i varmevekslere, som via en turbine kan levere strøm til skibet. Det vil kunne erstatte de nuværende motorer, der bruges til eksempelvis at køle containere i lasten og dermed formindske CO2- udslippet yderligere, siger Anders Ivarsson. 

DTU har i forvejen erfaring med anvendelse af DME i dieselmotorer. I den forbindelse skal dieselmotor forstås som princippet for forbrænding, der er opfundet af Rudolf Diesel. I dieselmotorer selvantænder brændstoffet, når det under højt tryk sprøjtes ind i komprimeret varm luft. Modsætningen er Otto-princippet, der findes i benzinbiler, hvor en gnist antænder en forberedt blanding af luft og brændstof. 

Ifølge DTU vil dieselprincippet fortsat være det bedste valg til tung trafik, fordi det både giver et lavere brændstofforbrug og større holdbarhed end Otto-princippet. Med DME i tanken i stedet for dielsel vil man løse dieselmotorens største problem, som er udledningen af sod og NOx. I moderne dieselkøretøjer fjernes sod og NOx effektivt, men dyrt, med filter og katalysator. På skibe er den form for røggasrensning en særlig udfordring, fordi det optager meget plads, der ellers kunne være brugt til lasten. 

Læs også: Kommende måneder bliver afgørende for nyt forskningsskib

Projektet afsluttes med en businesscase, der skal vise, om DME vil være et godt brændstofvalg for eksempelvis Maersk, når rederiet skal indkøbe nye skibe, der skal leve op til virksomhedens ambition om at blive CO2 neutral i 2050. 

Læs også: Her sandheden - måske - om LNG’s klimapåvirkning

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

'Broen' rykker ét skridt nærmere Korsør

Danpilots fartøjer: Her er overblikket

Plus

Nu kan brexit gå i fem retninger

Plus

Tab af kunde har kostet krydstogtgæster i Aarhus

Trods ratefald: Værdistigninger i vente for VLCC'ere

Nyhedsbrev

Flytning af fyr gik hurtigere end murermester havde drømt om

Nul uforudsete problemer og topprofessionelle folk er ifølge murermester årsag til vellykket flytning af fyr

Online Avis Arkiv

Scandlines-færge får overhaling af drivlinen

Hybrid-færgen 'Schleswig-Holstein' får pull-thrustere, nyt dieselmaskineri og optimeret skrog

Danske Havne vælger ny formand

Plus

Krydstogt boomer i Danmark trods miljøkritik

Antallet af krydstogtskibe og -gæster i Danmark vil ifølge turismenetværket Cruise Copenhagen fortsætte med at stige - også selv om debatten om skibenes forurening kaster et negativt lys over branchen

Plus

Tidligere Mærsk-chef skal effektivisere Danpilot

Hos Mærsk og Seaspan har han været fast kunde hos Danpilot. Nu har Erik Merkes Nielsen indtaget hjørnekontoret i den danske lodsgigant og vil gøre den mere kundevenlig. For i fremtiden kommer kunderne ikke af sig selv

Plus

Krydstogtchef: Vi er nødt til at tage borgernes bekymringer alvorligt

5 SPØRGSMÅL til Claus Bødker, direktør, Cruise Copenhagen

Russisk isbryder ud for Norge sendte nødsignaler ved en fejl

2

Semco skal vedligeholde den norske flåde

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Rektor forlader Marstal Navigationsskole

Efter tre år på posten har Jeppe Carstensen valgt at søge nye udfordringer

Næstveds økonomiudvalg vil have havn ud af byen

Flyttedag for fyrtårn forbi kritisk fase

Plus

Vindmølle-skrot kræver nye løsninger og nye partnerskaber

Mange af de mere end 200 virksomheder i Esbjerg Havn er i fuld gang med at udvikle nye og mere rentable forretningsmodeller, der kan tage over efter de fede år i offshore-sektoren. Dekommissionering af vindmøller er en af de oplagte muligheder

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus 1

SF: "DIS er en urimelighed"

SF tilslutter sig Enhedslistens kritik af DIS-registeret

Plus

"Dualofficererne har været en succes - bare ikke i den funktion, som var formålet"

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Simaris Design gør det nemmere at opfylde installationskrav

Er du vores nye Technical Sales Manager?

Kursus om ventilation i industrivirksomheder og laboratorier

Seminar: Sæt turbo på trætte fiberkabler

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

Heavy-Lift HMPE Sling

Hvad er fordelene ved Palfinger Marines udlejningsservice?

Sikkerhedsventiler til tryksikring - fra ProMetal

kykkelikyyy… Sagde dine tappeHANER aldrig

Dykkere med malerpensel

LINDØ port of ODENSE bryder med den traditionelle navigation

Er du vores nye General Manager, Operations?

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

De største save i Danmark

Sådan opnår I styrke og holdbarhed med indkapslede magneter

Maskinmestre i høj kurs

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Beskyttelsesglas til lasersvejsning fra Mirit Glas

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Siemens Solution Partnere

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

Send til en kollega

0.274