23948sdkhjf

DTU og Mærsk vil undersøge nyt grønt brændstof

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I et samarbejde med Mærsk og Kina vil DTU undersøge, om gasarter DME kan bruges som grønt skibsbrændstof

Med IMO's 2020-krav lurende om det første skarpe hjørne og krav markante reduktioner i shippings CO2-udslip lurende om det næste arbejder branchen på højtryk for at finde alternative ting at komme i tanken.

Et samarbejdsprojekt mellem Kina, Maersk Line og forskere på DTU vil i de kommende år undersøge, om gassen dimetylæter, forkortet DME, kan være løsningen på udfordringen.

Det oplyser DTU i en pressemeddelelse.

Læs også: Forsker: LNG er måske slet ikke en fordel for klimaet

Fakta - DME-projektet

  • Ledet af DTU Mekanik.
  • Delvist støttet af Udenrigsministeriet.
  • Administreret af Danida Fellowship Center.
  • Deltagelse af en række store kinesiske partnere er etableret sammen med China-Europe Productivity Center.
  • Derudover deltager Mærsk Line, Alfa Laval, Green Hydrogen og Danfoss i projektet.

DME kendes i vores del af verden bedst som det drivmiddel, der anvendes i eksempelvis hårspray. I Kina bliver DME produceret og anvendt i langt større udstrækning, bl.a. som flaskegas til de mange kinesiske køkkener uden elektricitet. 

Læs også: Alfa Laval sætter produktionsrekord for nicheløsning

- DME har mange fordele som brændstof. Det er først og fremmest enkelt at producere og med en høj virkningsgrad. Det er ikke en drivhusgas, er ikke giftigt og kan opbevares sikkert med høj energitæthed ved lavt tryk, helt ligesom campinggas, siger projektets leder, lektor Anders Ivarsson fra DTU Mekanik, i meddelelsen. 

- I modsætning til mange af de andre alternative brændstoffer til skibe såsom naturgas og metanol, så er DME også nemt at antænde i en dieselmotor, som typisk findes på et stort skib. Det betyder, at man bedre kan optimere motorens virkningsgrad uden at ofre dens pålidelighed. Samtidig soder DME ikke, ligesom udledningen af NOx er meget lav, når DME’s helt særlige forbrændingsegenskaber udnyttes optimalt, siger Anders Ivarsson. 

Grøn produktion 

Projektet vil i de kommende år undersøge, om det kan blive konkurrencedygtigt at producere grønt DME, ligesom det skal undersøges, hvordan marinemotorer kan indrettes til at anvende DME som brændstof. 

Den nuværende produktion af DME sker fortrinsvis i Kina ved hjælp af kul og naturgas. En del af projektet er derfor også at undersøge, om det i stedet er muligt at fremstille gassen ved brug af biomasse og brint hentet fra vindmøllernes el-produktion. Begge dele findes i rigt mål i Kina, hvor landbrugets affaldsprodukter kan indgå, og brintproduktionen kan ske af det overskydende el, når el-nettets behov er opfyldt. 

Læs også: To af Danmarks største rederier bakker op om et nyt brintanlæg

Kendskabet til DME’s forbrændingsegenskaber under højt tryk skal også udvides. Dets egenskaber skal både afdækkes teoretisk og eksperimentelt med samme type forsøg, som i de sidste 30 år har bidraget til en stor forståelse af forbrændingen af dieselspray. Forsøgene vil ske i DTU Mekaniks nyetablerede laboratorium til højtryksforbrænding for at få indsigt i, hvordan DME indsprøjtes optimalt under motorlignende forhold. 

Udnyttelse af spildvarmen 

- En del af forsøgene vil have fokus på, hvordan spildvarmen fra en motor, der drives af DME, kan anvendes. Fordi gassen ikke indeholder svol eller danner sod ved forbrænding, vil spildvarmen herfra kunne bruges direkte i varmevekslere, som via en turbine kan levere strøm til skibet. Det vil kunne erstatte de nuværende motorer, der bruges til eksempelvis at køle containere i lasten og dermed formindske CO2- udslippet yderligere, siger Anders Ivarsson. 

DTU har i forvejen erfaring med anvendelse af DME i dieselmotorer. I den forbindelse skal dieselmotor forstås som princippet for forbrænding, der er opfundet af Rudolf Diesel. I dieselmotorer selvantænder brændstoffet, når det under højt tryk sprøjtes ind i komprimeret varm luft. Modsætningen er Otto-princippet, der findes i benzinbiler, hvor en gnist antænder en forberedt blanding af luft og brændstof. 

Ifølge DTU vil dieselprincippet fortsat være det bedste valg til tung trafik, fordi det både giver et lavere brændstofforbrug og større holdbarhed end Otto-princippet. Med DME i tanken i stedet for dielsel vil man løse dieselmotorens største problem, som er udledningen af sod og NOx. I moderne dieselkøretøjer fjernes sod og NOx effektivt, men dyrt, med filter og katalysator. På skibe er den form for røggasrensning en særlig udfordring, fordi det optager meget plads, der ellers kunne være brugt til lasten. 

Læs også: Vindmøllestrøm fra Østersøen kan blive til grøn skibsbunker i København

Projektet afsluttes med en businesscase, der skal vise, om DME vil være et godt brændstofvalg for eksempelvis Maersk, når rederiet skal indkøbe nye skibe, der skal leve op til virksomhedens ambition om at blive CO2 neutral i 2050. 

Læs også: Her sandheden - måske - om LNG’s klimapåvirkning

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus 1

Danske rederier i fuld gang med maritim genåbning

De danske rederier har været hårdt ramt af coronakrisen. Men nu er rederierne igen begyndt at åbne for flere ruter. Læs og få overblikket her

Sydfynsk iværksætter-tilbud bliver landsdækkende

RAL og Eimskip klar til samsejling i næste uge

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

’Ellen’ hædret med Danish Design Award

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Container-kaptajn risikerer millionbøde efter tabte containere

Australske myndigheder ser med stor alvor på, at et antal containere røg overbord fra 'APL England'

Online Avis Arkiv

Hundested-Rørvig sejler millioner hjem igen

Lodser klager efter dobbelt grundstødning

Klimarådet anbefaler at droppe oliejagt i Nordsøen

2

DFDS opretter forbindelse fra Frederikshavn til Oslo

Stena Line har netop nedlagt ruten, men fra 25. juni tager DFDS over og tilbyder passagerer at komme til Oslo fra Frederikshavn

Plus

Så hurtigt betaler merprisen for el-færgen ‘Ellen’ sig hjem

Går et færgerederi hele vejen ligesom Ærøfærgerne, så kan merudgiften til en fuldstændig CO2-neutral færge være tjent hjem på højst otte år

Plus

Værftsdirektør fortryder intet

Bygningen af ’Ellen’ var langt fra uden problemer for Søby Værft, men direktøren har stor tiltro til projektets timing og potentiale

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Norden åbner i Dubai og lukker i Mumbai

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Danske Rederier håber på redning af færgerederiers højsæson

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Dialogspil mod chikane og mobning i søfart

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

HySense® QL 326 - test af pumper

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.203