23948sdkhjf

Torms topchef: Sådan slog vi konkurrenterne i første halvår

I modsætning til rivalerne i produkttank lykkedes det Torm at få sorte tal på bundlinjen i første halvår trods et vanskeligt marked. Topchef Jacob Meldgaard fortæller her hvordan

29 mio. dollars eller 192 mio. kroner. Så meget har Torm hentet i overskud før skat i første halvår 2019. Det er vel at mærke sket i et marked, hvor en række konkurrenter i produkttankmarkedet bløder.

I går måtte et andet dansk rederi, Norden, således melde ud om et tab på 3 mio. dollars i sin tankdivision alene i andet kvartal.

Produkttankmarkedet har ifølge Torm været negativt påvirket af en unormalt høj og lang vedligeholdelsesperiode hos verdens raffinaderier.

Læs også: Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

Når Torm i modsætning til konkurrenterne alligevel er lykkedes med at fået sorte tal på bundlinjen, skyldes det ifølge topchef Jacob Meldgaard rederiets forretningsmodel, som internt i virksomheden går under navnet 'One Torm'.

Vi har på One Torm platformen formået at leveret et positivt resultat i et udfordret marked også i andet kvartal, og det er jo meget tilfredsstillende, at det kan lade sig gøre. Når jeg ser på andre platforme, som laver det samme som os og har de samme markedsvilkår, så har de fået et resultat, som er negativt i den samme periode, siger Jacob Meldgaard til Søfart.

Integreret model

Han har stået i spidsen for Torm gennem de seneste 10 år. Det har været en særdeles turbulent periode for det 130 år gamle danske rederi, som i kølvandet på den økonomiske krise i 2009 var tæt på at synke.

Hvad har I gjort anderledes eller bedre end jeres konkurrenter, siden I kunne komme ud med sorte tal?

- Vi gør det, som vi har gjort hele tiden. Vi har en integreret model, og vi ejer alle vores skibe og kontrollerer dem. Vi kontrollerer hele værdikæden og vores organisation til søs og til lands og kan derigennem skabe det, vi kalder One Torm-platformen, hvor alle arbejder for det samme. Det er nok den vigtigste ingrediens til, at alle i organisationen er fokuserede på hele tiden at gøre det, der er rigtigst for Torm.

Har I bedre styr på jeres omkostninger end nogle af konkurrenterne?

- Ser man på den indtjening, vi har fra vores flåde, så er vi det, man kalder en price taker i det her marked, og det er alle andre også. Så vi opnår alt andet lige de samme fragtrater i et givet marked. Det kan vi ikke differentiere os på. Det vi kan differentiere os på, er vores beslutninger kommercielt, fx om hvor i verden vi lægger vores flåde, og hvordan vores skibe bliver drevet. Det gælder hele infrastrukturen, og det er det, jeg tror gør forskellen, siger Jacob Meldgaard og fortsætter:

- Vi kan jo ikke ændre ved markedsdynamikken. Men det vi selv er herre over – altså den måde vi går til markedet – det gør, at vi formår at tjene penge her i andet kvartal, hvor jeg kan konstatere, at de andre virksomheder, der har annonceret resultater i produkttank, alle sammen har tabt penge.

Under breakeven

Torm er dobbeltnoteret på børsen i København og New York og melder på grund af de amerikanske børsregler ikke sine forventninger til årets indtjening ud. 

Men i forbindelse med selskabets regnskab for første kvartal i maj, oplyste ledelsen, at Torm skal opnå TCE-rater (Time Charter Equivalent) på mindst 14.300 dollars for at nå breakeven i 2019.

Ved udgangen af andet kvartal lå raterne i gennemsnit på 15.197 dollars om dagen. Siden er raterne dog faldet tilbage igen og ligger nu omkring 13.700 dollars - dvs. under niveauet, der kræves for at Torm kan tjene penge.

Jacob Meldgaard understreger, at det er for tidligt at spå om, hvorvidt Torm ender med overskud i hele 2019. 

Men rederiets ledelse har store forhåbninger til IMO's svovlregler, der træder i kraft 1. januar 2020, fremgår det af kvartalsrapporten. De nye miljøkrav vil nemlig medføre, forudser Torm, at efterspørgslen på raffinerede olieprodukter vil stige kraftigt. Og effekten vil formentlig allerede begynde at indfinde sig i fjerde kvartal i år, vurderer Jacob Meldgaard.

- Det er for tidligt nu at vurdere det samlede års resultat. Men her i tredje kvartal har raterne været lige under det, der er vores breakeven, så raterne skal op herfra, for at vi igen viser et positivt nettoresultat for andet halvår, siger direktøren og tilføjer:

- Men vi kan se på forward raterne, at raterne er væsentligt højere i fjerde kvartal end lige nu og her i spotmarkedet. Det indikerer jo, at vil vi få højere fragtrater resten af året. 

Fokus på flådefornyelse

Torm forventer, at det globale produkttankmarked vil vokse med omkring 5 pct. årligt frem mod 2021. Samtidig lyder forventningen på en vækst i den globale flåde af produkttankskibe på omkring 3,3 pct. Dermed vil balancen mellem udbud og efterspørgsel på skibe tippe til fordel for skibsejerne, hvis Torms prognose holder stik.

Torm kontrollerer omkring 73 skibe. Skal I udvide flåden for at kunne følge med efterspørgslen?

- Nej, nu købte vi jo en lille håndfuld skibe i andet kvartal, og vi har også solgt et par ældre skibe fra efter kvartalets udløb. Så vi har konstant fokus på at have en løbende flådefornyelse. Torm har den største flåde, vi nogensinde har haft, og det er vi ganske tilfredse med. Men det er klart, at kommer der muligheder i markedet, som er attraktive, så vil vi vurdere det, lyder det fra Torm-chefen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.189