23948sdkhjf

Torms topchef: Sådan slog vi konkurrenterne i første halvår

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

I modsætning til rivalerne i produkttank lykkedes det Torm at få sorte tal på bundlinjen i første halvår trods et vanskeligt marked. Topchef Jacob Meldgaard fortæller her hvordan

29 mio. dollars eller 192 mio. kroner. Så meget har Torm hentet i overskud før skat i første halvår 2019. Det er vel at mærke sket i et marked, hvor en række konkurrenter i produkttankmarkedet bløder.

I går måtte et andet dansk rederi, Norden, således melde ud om et tab på 3 mio. dollars i sin tankdivision alene i andet kvartal.

Produkttankmarkedet har ifølge Torm været negativt påvirket af en unormalt høj og lang vedligeholdelsesperiode hos verdens raffinaderier.

Læs også: Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

Når Torm i modsætning til konkurrenterne alligevel er lykkedes med at fået sorte tal på bundlinjen, skyldes det ifølge topchef Jacob Meldgaard rederiets forretningsmodel, som internt i virksomheden går under navnet 'One Torm'.

Vi har på One Torm platformen formået at leveret et positivt resultat i et udfordret marked også i andet kvartal, og det er jo meget tilfredsstillende, at det kan lade sig gøre. Når jeg ser på andre platforme, som laver det samme som os og har de samme markedsvilkår, så har de fået et resultat, som er negativt i den samme periode, siger Jacob Meldgaard til Søfart.

Integreret model

Han har stået i spidsen for Torm gennem de seneste 10 år. Det har været en særdeles turbulent periode for det 130 år gamle danske rederi, som i kølvandet på den økonomiske krise i 2009 var tæt på at synke.

Hvad har I gjort anderledes eller bedre end jeres konkurrenter, siden I kunne komme ud med sorte tal?

Læs også: VLCC-festen ebber ud

- Vi gør det, som vi har gjort hele tiden. Vi har en integreret model, og vi ejer alle vores skibe og kontrollerer dem. Vi kontrollerer hele værdikæden og vores organisation til søs og til lands og kan derigennem skabe det, vi kalder One Torm-platformen, hvor alle arbejder for det samme. Det er nok den vigtigste ingrediens til, at alle i organisationen er fokuserede på hele tiden at gøre det, der er rigtigst for Torm.

Har I bedre styr på jeres omkostninger end nogle af konkurrenterne?

- Ser man på den indtjening, vi har fra vores flåde, så er vi det, man kalder en price taker i det her marked, og det er alle andre også. Så vi opnår alt andet lige de samme fragtrater i et givet marked. Det kan vi ikke differentiere os på. Det vi kan differentiere os på, er vores beslutninger kommercielt, fx om hvor i verden vi lægger vores flåde, og hvordan vores skibe bliver drevet. Det gælder hele infrastrukturen, og det er det, jeg tror gør forskellen, siger Jacob Meldgaard og fortsætter:

- Vi kan jo ikke ændre ved markedsdynamikken. Men det vi selv er herre over – altså den måde vi går til markedet – det gør, at vi formår at tjene penge her i andet kvartal, hvor jeg kan konstatere, at de andre virksomheder, der har annonceret resultater i produkttank, alle sammen har tabt penge.

Under breakeven

Torm er dobbeltnoteret på børsen i København og New York og melder på grund af de amerikanske børsregler ikke sine forventninger til årets indtjening ud. 

Læs også: Torm skovler penge ind

Men i forbindelse med selskabets regnskab for første kvartal i maj, oplyste ledelsen, at Torm skal opnå TCE-rater (Time Charter Equivalent) på mindst 14.300 dollars for at nå breakeven i 2019.

Ved udgangen af andet kvartal lå raterne i gennemsnit på 15.197 dollars om dagen. Siden er raterne dog faldet tilbage igen og ligger nu omkring 13.700 dollars - dvs. under niveauet, der kræves for at Torm kan tjene penge.

Jacob Meldgaard understreger, at det er for tidligt at spå om, hvorvidt Torm ender med overskud i hele 2019. 

Men rederiets ledelse har store forhåbninger til IMO's svovlregler, der træder i kraft 1. januar 2020, fremgår det af kvartalsrapporten. De nye miljøkrav vil nemlig medføre, forudser Torm, at efterspørgslen på raffinerede olieprodukter vil stige kraftigt. Og effekten vil formentlig allerede begynde at indfinde sig i fjerde kvartal i år, vurderer Jacob Meldgaard.

Læs også: Torm mindsker tab i tredje kvartal

- Det er for tidligt nu at vurdere det samlede års resultat. Men her i tredje kvartal har raterne været lige under det, der er vores breakeven, så raterne skal op herfra, for at vi igen viser et positivt nettoresultat for andet halvår, siger direktøren og tilføjer:

- Men vi kan se på forward raterne, at raterne er væsentligt højere i fjerde kvartal end lige nu og her i spotmarkedet. Det indikerer jo, at vil vi få højere fragtrater resten af året. 

Fokus på flådefornyelse

Torm forventer, at det globale produkttankmarked vil vokse med omkring 5 pct. årligt frem mod 2021. Samtidig lyder forventningen på en vækst i den globale flåde af produkttankskibe på omkring 3,3 pct. Dermed vil balancen mellem udbud og efterspørgsel på skibe tippe til fordel for skibsejerne, hvis Torms prognose holder stik.

Torm kontrollerer omkring 73 skibe. Skal I udvide flåden for at kunne følge med efterspørgslen?

- Nej, nu købte vi jo en lille håndfuld skibe i andet kvartal, og vi har også solgt et par ældre skibe fra efter kvartalets udløb. Så vi har konstant fokus på at have en løbende flådefornyelse. Torm har den største flåde, vi nogensinde har haft, og det er vi ganske tilfredse med. Men det er klart, at kommer der muligheder i markedet, som er attraktive, så vil vi vurdere det, lyder det fra Torm-chefen.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dom: Ophugning af Mærsks 'North Sea Producer' var ulovlig

Bangladesh's højesteret har afgjort, at ophugningen på stranden af den omstridte FPSO 'North Sea Producer' var ulovlig

Plus

Tørlastudbrydere i Hellerup satser stort

En ny tørlastoperatør har set dagens lys i shippingklyngen Hellerup. Den erfarne shippingmand Henrik Jeremiassen har sammen med to partnere grundlagt selskabet Delta Corp Europe. Sammen med et hold af tidligere nøglemedarbejdere fra konkurrenten Norvic Shipping satser de på at nå 50-100 skibe i en asset light-model inden for et par år

Plus 1

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Nu er det officielt: Søren Toft bliver CEO hos konkurrenten

Efter at Søren Toft i sidste uge tog afsked med Mærsk, er det nu bekræftet, at han bliver ny CEO hos konkurrenten MSC

Medarbejdere hos Royal Artic Line i Aalborg er gået hjem

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

Nyhedsbrev

8.486 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Houthier tilbageholder 16 besætningsmedlemmer og tre fartøjer

Online Avis Arkiv

Sand i sejlrende sprænger budgettet i Agger

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

"Der er alt for meget spekulation i tørlastmarkedet lige nu"

VIDEO: DFDS tester alu-sejl på 'Lysbris Seaways'

Strejke slut: Medarbejderne på Royal Arctic Line arbejder igen

Søren Skou åbner for ny struktur efter direktør-afgang

Rusland returnerer tre beslaglagte skibe til Ukraine

Konflikten mellem Ukraine og Rusland har stået på i årevis. De seneste måneder har vist tegn på opblødning.

Plus

Uni-Tankers-skib skifter ejer

Plus

Endnu en handysize-bulker solgt fra J. Lauritzen

Endnu en af Lauritzen Bulkers ældste handysize-skibe har forladt flåden efter salg af tre skibe til Clipper Group tilbage i september

Plus

Norsk offshore-skib til Rohde Nielsen

Efter second hand-køb fra Østensø Rederi for knapt tre år siden, henter Rohde Nielsen nu atter et platform supply-skib i Norge

1

Store vidtforgrenede globale ØK sang svanesang i halvfemserne

Begyndelsen på enden for ØK var containeriseringen, hvor selskabet blev agterudsejlet af Mærsk. Sidste skib blev solgt i 1998, men navnet ØK levede frem til 2015. Tredje og sidste del af ØK’s historie

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

Plus

Søværnets nyeste fartøj er taget i brug ved Sjællands Odde

Nybygningen Y347 ’Lunden’ er Søværnets Center for Våbens nye praktiske gris

Plus

Nordjyder vil have et søfarts-gymnasium

Frederikshavn Gymnasium og Martec søger om at udbyde en gymnasieuddannelse med maritim overbygning. Regionspolitikere er positive, mens nabogymnasierne er mere forbeholdne

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

1

Million-donation til Aalborgs havnefront

Hedegaard Agro og Aalborg Havn donerer nu en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront. Pengene skal blandt andet anvendes til at udbygge konceptet for Aalborg Regatta

Plus

Sådan forløb den værste nærved-katastrofe til søs i nyere tid

Havarirapport om det potentielt ekstremt farlige black-out på ’Viking Sky’ i marts er klar. Lavt smøreolieniveau var årsagen

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kontraventiler i forskellige designs fra ProMetal

Maritimt Iværksætterhus i Marstal - alletiders mødested

Technoflex Hydraulikstationer

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

Lær Revit Architecture før jul

NOS A/S udfører tests og eftersyn

Prysmian sat til at nå en ny milepæl med IFA2 projekt

Konecranes Demag - Forbyggende service og vedligehold

Projektleder - Kursus

Presenting the TRON TR30 AIR

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Arrrr… Er din virksomhed gået hen og blevet fuld af pirater?

Fokus på hydraulik! Få rådgivning på Ajour d. 28.-29. nov.

Technoflex Koblinger

VIDEO: NAVADAN event by the Opera!

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Sikkerhed på skibe

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Emner udføres

Skal i løfte non-stop?

Er du klar til at tage dine lederevner til næste niveau?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Siemens hjælper dig med at tjekke din virksomheds security-niveau

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Send til en kollega

0.233