23948sdkhjf

Torms topchef: Sådan slog vi konkurrenterne i første halvår

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

I modsætning til rivalerne i produkttank lykkedes det Torm at få sorte tal på bundlinjen i første halvår trods et vanskeligt marked. Topchef Jacob Meldgaard fortæller her hvordan

29 mio. dollars eller 192 mio. kroner. Så meget har Torm hentet i overskud før skat i første halvår 2019. Det er vel at mærke sket i et marked, hvor en række konkurrenter i produkttankmarkedet bløder.

I går måtte et andet dansk rederi, Norden, således melde ud om et tab på 3 mio. dollars i sin tankdivision alene i andet kvartal.

Produkttankmarkedet har ifølge Torm været negativt påvirket af en unormalt høj og lang vedligeholdelsesperiode hos verdens raffinaderier.

Læs også: Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

Når Torm i modsætning til konkurrenterne alligevel er lykkedes med at fået sorte tal på bundlinjen, skyldes det ifølge topchef Jacob Meldgaard rederiets forretningsmodel, som internt i virksomheden går under navnet 'One Torm'.

Vi har på One Torm platformen formået at leveret et positivt resultat i et udfordret marked også i andet kvartal, og det er jo meget tilfredsstillende, at det kan lade sig gøre. Når jeg ser på andre platforme, som laver det samme som os og har de samme markedsvilkår, så har de fået et resultat, som er negativt i den samme periode, siger Jacob Meldgaard til Søfart.

Integreret model

Han har stået i spidsen for Torm gennem de seneste 10 år. Det har været en særdeles turbulent periode for det 130 år gamle danske rederi, som i kølvandet på den økonomiske krise i 2009 var tæt på at synke.

Hvad har I gjort anderledes eller bedre end jeres konkurrenter, siden I kunne komme ud med sorte tal?

Læs også: 10 kidnappet fra græsk tankskib

- Vi gør det, som vi har gjort hele tiden. Vi har en integreret model, og vi ejer alle vores skibe og kontrollerer dem. Vi kontrollerer hele værdikæden og vores organisation til søs og til lands og kan derigennem skabe det, vi kalder One Torm-platformen, hvor alle arbejder for det samme. Det er nok den vigtigste ingrediens til, at alle i organisationen er fokuserede på hele tiden at gøre det, der er rigtigst for Torm.

Har I bedre styr på jeres omkostninger end nogle af konkurrenterne?

- Ser man på den indtjening, vi har fra vores flåde, så er vi det, man kalder en price taker i det her marked, og det er alle andre også. Så vi opnår alt andet lige de samme fragtrater i et givet marked. Det kan vi ikke differentiere os på. Det vi kan differentiere os på, er vores beslutninger kommercielt, fx om hvor i verden vi lægger vores flåde, og hvordan vores skibe bliver drevet. Det gælder hele infrastrukturen, og det er det, jeg tror gør forskellen, siger Jacob Meldgaard og fortsætter:

- Vi kan jo ikke ændre ved markedsdynamikken. Men det vi selv er herre over – altså den måde vi går til markedet – det gør, at vi formår at tjene penge her i andet kvartal, hvor jeg kan konstatere, at de andre virksomheder, der har annonceret resultater i produkttank, alle sammen har tabt penge.

Under breakeven

Torm er dobbeltnoteret på børsen i København og New York og melder på grund af de amerikanske børsregler ikke sine forventninger til årets indtjening ud. 

Læs også: Wärtsiläs nye danske direktør på partnerjagt: "Vi skal tage et kvantespring"

Men i forbindelse med selskabets regnskab for første kvartal i maj, oplyste ledelsen, at Torm skal opnå TCE-rater (Time Charter Equivalent) på mindst 14.300 dollars for at nå breakeven i 2019.

Ved udgangen af andet kvartal lå raterne i gennemsnit på 15.197 dollars om dagen. Siden er raterne dog faldet tilbage igen og ligger nu omkring 13.700 dollars - dvs. under niveauet, der kræves for at Torm kan tjene penge.

Jacob Meldgaard understreger, at det er for tidligt at spå om, hvorvidt Torm ender med overskud i hele 2019. 

Men rederiets ledelse har store forhåbninger til IMO's svovlregler, der træder i kraft 1. januar 2020, fremgår det af kvartalsrapporten. De nye miljøkrav vil nemlig medføre, forudser Torm, at efterspørgslen på raffinerede olieprodukter vil stige kraftigt. Og effekten vil formentlig allerede begynde at indfinde sig i fjerde kvartal i år, vurderer Jacob Meldgaard.

Læs også: Torm sat i forbindelse med Mærsks Petrobras-sag

- Det er for tidligt nu at vurdere det samlede års resultat. Men her i tredje kvartal har raterne været lige under det, der er vores breakeven, så raterne skal op herfra, for at vi igen viser et positivt nettoresultat for andet halvår, siger direktøren og tilføjer:

- Men vi kan se på forward raterne, at raterne er væsentligt højere i fjerde kvartal end lige nu og her i spotmarkedet. Det indikerer jo, at vil vi få højere fragtrater resten af året. 

Fokus på flådefornyelse

Torm forventer, at det globale produkttankmarked vil vokse med omkring 5 pct. årligt frem mod 2021. Samtidig lyder forventningen på en vækst i den globale flåde af produkttankskibe på omkring 3,3 pct. Dermed vil balancen mellem udbud og efterspørgsel på skibe tippe til fordel for skibsejerne, hvis Torms prognose holder stik.

Torm kontrollerer omkring 73 skibe. Skal I udvide flåden for at kunne følge med efterspørgslen?

- Nej, nu købte vi jo en lille håndfuld skibe i andet kvartal, og vi har også solgt et par ældre skibe fra efter kvartalets udløb. Så vi har konstant fokus på at have en løbende flådefornyelse. Torm har den største flåde, vi nogensinde har haft, og det er vi ganske tilfredse med. Men det er klart, at kommer der muligheder i markedet, som er attraktive, så vil vi vurdere det, lyder det fra Torm-chefen.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 1

Skibet som gik i stykker

Sea War Museum Jutland har opklaret et forlis, som skete i Nordsøen i 1954

Positionsbillede

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Plus

Droner skal gøre Nordvest­passagen sikker

Den globale opvarmning gør det muligt at sejle smutvejen nord om Canada. Nu skal droner hjælpe med at gøre sejlruten sikker

Plus

Nu sejler containerskibe næsten tomme fra Kina

Imens containere har svært ved at nå frem til afskibning fra de kinesiske havne, kan der vente høje rater til rederierne på den anden side af virusudbruddet

Nyhedsbrev

8.550 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Lodser i USA i krads kritik af forhold efter dødsfald ved Mærsk-skib

Efter et dødsfald fra 'Maersk Kensington' går 1200 lodser i USA nu sammen om at få rederier til at afskaffe såkaldte trapdoors, der ikke lever op til reglerne

Online Avis Arkiv
Plus

’Gerda Toft’s forlis – efterspillet

Det dybt tragiske barndomsminde fra julen, hvor onklen gik ned med ’Gerda Toft’

Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Så meget tjener Mærsk-cheferne

10 kidnappet fra græsk tankskib

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Mærsk: Corona-virus gør 2020 svært at forudsige

Fremtiden er særligt svær at spå om netop nu, lyder det fra Mærsk efter et 2019 med god fremgang i driftresultatet

Atomdrevet hangarskib kommer til Aarhus

Det bliver et tilløbsstykke af de større, når det fransk hangarskib Charles de Gaulle kommer til Aarhus i marts

1

Samtlige søfolk fra kokain-skib ved Kalundborg er nu fængslet

Sydbank: Mærsks regnskab er svagt

To krydstogtpassagerer døde af corona-virus

'Max' får landstrøm i Rønne

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Rederikoncernen udvider nu på landjorden i USA med køb af logistikselskabet Performance Team

Isbjerge og iskaffe set gennem linsen

Vinderbilledet i den nordiske fotokonkurrence for søfarende blev et motiv uden søfarende eller skibe

Plus

Ærgerlig Mærsk-topchef: ”Vi har installeret 30 scrubbere, og det er en drøngod forretning”

CEO Søren Skou forventer rekordlave tilbagebetalingstider på nye scrubbere

Værftsdirektør advarer om mangel på udenlandsk arbejdskraft

Raske passagerer begynder at forlade virusramt skib i Japan

Plus

Wärtsiläs nye danske direktør på partnerjagt: "Vi skal tage et kvantespring"

Morten Brandborg vil som ny topchef for den finske marine­gigants danske aktiviteter fokusere benhårdt på at indgå partnerskaber. Målet er at udvikle løsninger, som kan sætte turbo på skibsfartens grønne omstilling

Container gemte på 1,5 millioner ulovlige cigaretter

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Summit Electronics forhandler MTS

Copenhagen Pump leverer centrifugalpumper i høj kvalitet

Tjek vores nye katalog!

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Har du et login til fyns-kran.dk?

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Dobbelt så stærk, dobbelte lameller for dobbelt styrke

Levering fra TESS Esbjerg: 8" Pumpeslanger på 61 meter

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Trådløs gasdetektion - KLINGER Danmark

Opdatering af nye regler for rent drikkevand om bord

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Vi har nyt katalog på gaden!

Send til en kollega

0.228