23948sdkhjf

Containerforretning sender Mærsk i trecifret overskud

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Bedre styring af omkostningerne skubber indtjeningen op i containerforretningen

Andet kvartal i indeværende år bød på fremgang i Mærsk-koncernens altoverskyggende forretningsområde – Ocean – hvor hovedparten af omsætningen kommer fra fragt af containere på verdenshavene. 

Det fremgår af Mærsks netop offentliggjorte regnskab for perioden. 

FAKTA – Ocean
2. kvartal 2019 (2. kvartal 2018)

Fragtede containere: 3.447.000 FEU (3.399.000)

Fragtrate: 1.868 USD pr. FEU (1.840)

Omkostning ved fast bunkerpris: 1.713 USD pr. FEU (1.776)

Bunkerpris: 436 USD pr. ton (401)

Bunkerforbrug: 2.777.000 ton (3.002.000)

Ejede skibe: 307 (298)

Chartrede skibe: 409 (444)

Samtidig med at fragtraterne steg en anelse, steg også mængden af fragtede containere en anelse. Eftersom netværket også er blevet fintunet efter integrationen af Hamburg Süd, blev effektiviteten også forbedret en anelse, så der kunne spares en anelse på bunkerforbruget. Alle disse anelser førte til, at driftsresultatet (ebitda) i forretningssegmentet Ocean steg til 1,068 mia. dollar fra 856 mio. dollar i andet kvartal 2018. 

Det var primært i den regionale transport samt de øst-vest-gående ruter, at volumen blev øget. De nord-syd-gående ruter lå overordnet set på niveau med samme periode sidste år, imens de intra-asiatiske ruter oplevede en vækst i mængden af containere på 14. pct. 

Øst-vest-ruterne så samlet set en vækst på 0,5 pct., som primært blev drevet af efterspørgsel i Europa samt en øget kinesisk efterspørgsel efter kølevarer. Omvendt blev efterspørgslen fra USA påvirket negativt af handelskrigen mellem USA og Kina. Til gengæld har en sjældent set disciplin fra containerrederierne betydet, at fragtraterne til særligt USA's østkyst har kunnet holdes på et niveau, hvor de har kompenseret for et lille fald i raterne til Europa. 

Dyr vækst i USA-terminaler

Også i forretningssegmentet Terminals & Towage, der består af en række APM-terminaler og Svitzer, gik det frem – i hvert fald målt på omsætningen. Den steg til 957 mio. dollar fra 847 mio. dollar i andet kvartal 2018, men eftersom omkostningerne steg til 731 mio. dollar fra 621 mio. dollar, endte driftsresultatet uændret på 226 mio. dollar. 

FAKTA – Terminals 
2. kvartal 2019 (2. kvartal 2018)

Håndterede containere: 3,0 mio. (2,8 mio)

Heraf for eksterne kunder: 2,0 mio. (1,8 mio.)

Omsætning pr. container: 257 USD (239 USD)

Omkostninger pr. container: 213 USD (203 USD)

Antal terminaler: 64 (65)

Omsætning: 791 mio. USD (670 mio. USD)

Driftsresultat: 180 mio. USD (162 mio. USD)

Tallene dækker over, at omsætningen fra terminalerne gik frem med 18 pct., imens Svitzers omsætning faldt med 4,4 pct. Førstnævnte hænger primært sammen med, at Mærsk tjente flere penge på sine lagerfaciliteter, og at der var en stigning i antallet af flyttede containere på 8,5 pct. 

Læs også: Norsk bilrederi skifter ud på chefposten

Åbningen af en ny terminal i Moin, Costa Rica, har været med til at øge volumen. Selv renset for håndterede containere i den nye terminal – samt i en række mindre og nu afhændede terminaler – er der dog tale om en stigning i volumen på 6,4 pct., hvor den generelle vækst i markedet ifølge Mærsk ligger på 2,5 pct. 

Hvor omsætning i Terminals steg med 18 pct., steg driftsresultatet dog kun med 11 pct. Det er fordi, at den øgede volumen primært har fundet sted i USA-terminalerne Los Angeles og Port Elizabeth, foruden Moin i Costa Rica, hvor omkostningerne er relativt høje. 

Australsk afmatning rammer Svitzer

Svitzers fald i den samlede omsætning på 4,4 pct. svarer til otte mio. dollar. Eftersom Australien stadig er Svitzers største marked, rammer det hårdt, at den australske dollar er blevet mindre værd i sammenligning med samme kvartal sidste år. Det hjælper ikke på sagerne, at volumen også er faldet i Australien, fordi der ikke længere bliver eksporteret råvarer i de samme mængder som tidligere.

FAKTA – Svitzer 
2. kvartal 2019 (2. kvartal 2018)

Ejede slæbebåde: 349 (339)

Chartrede slæbebåde: 26 (26)

Antal slæb (havne): 33 mio. (32 mio.)

Årligt driftsresultat pr. båd på baggrund af kvartalet (terminaler): 952.000 USD (986.000 USD)

Samme historie gør sig til en vis grad gældene i Europa. Her er volumen også faldet, ligesom det engelske pund er faldet. Også euro'en har udviklet sig negativt i forhold til den amerikanske dollar.

Hvor omsætningen faldt med 12,2 pct. i Australien, faldt den med 9,3 pct. i Europa. Det blev delvist opvejet af en øget omsætning i de øvrige regioner, hvor særligt en øget aktivitet i de brasilianske havne Santos, Rio Grande og Paranagua førte til en stigning i Americas-regionens omsætning på 24,6 pct. 

A.P. Møller-Maersk A/S
mio. dollar 2. kvartal 2019 2. kvartal 2018
Nettoomsætning 9.627 9.568
Resultat af primær drift (ebitda) 1.357 1.162
Resultat før skat 246 -89
Årets resultat 153 -32
Underliggende resultat af fortsættende aktiviteter 134 15
Egenkapital 28.997 33.435
Regnskabsåret blev afsluttet 30. juni 2019.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Nyhedsbrev

Plus

Salg af to skibe fra konkursramte Blue Star Line

Hong Kong-selskab specialiseret i formidling af ophugning køber to af Blue Star Lines ankerhåndteringsskibe

Online Avis Arkiv

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

England vælger dansk design til nye fregatter

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Monjasa flytter til shipping-hub i København

Plus

Kina debuterer som skibsbygger på krydstogtområdet

Niels-Erik Lunds selskab har 24 dage forud for tidsplanen taget levering af verdens første kinesisk-byggede krydstogtskib til det internationale marked

Plus

Ugens leder: Ny havn bukker under for "byudvikling"

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

AP Møller vil skabe stærk vindmølle-underleverandør

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

Verdens eneste tilbageværende atomdrevne fragtskib kan blive en hyppig gæst i dansk farvand efter større renovering

Hurtigruten kom først med hybridskib gennem Nordvestpassagen

Danske Rederier laver nyt kursus i ledelse

Plus

Ændringer i kontrolsystem klar til at bringe ’Ellen’ tilbage i drift

Ærøfærgerne er i dag torsdag få godkendelser fra at få ny el-færge tilbage i drift i en uge, hvor også back-up-færgen blev ramt af uheld

Plus

Fuld fart i maritim digitalisering

KRONIKKEN: Den maritime digitalisering og automatisering er "alive and kicking". Og endda specielt i forhold til iværksætteri

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

OSK skal designe nye jernbanefærger til New Zealand

Kiwi Rail går efter dansk design, når de i 2024 indsætter en ny generation af færger på Cook-strædet

Flådefornyelse øger minus hos Royal Arctic Line

Det ventede underskud fra årets første seks måneder blev større efter merudgifter til nye bygdeskibe

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Teknisk Messe hos Teknidan

Palfinger Marine - en verdens omspændende organisation på 11.000 medarbejdere

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Optimér din energianvendelse med retvisende nøgletal

Beskyt dine plastikgennemføringer

FIFISH P3 Undervandsdrone

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-733...

Gode tilbud fra Stålspecialisten på værktøjsmaskiner - kraner - udstyr

Send til en kollega

0.42