23948sdkhjf

Rusland indrømmer: Forulykket ubåd var atomdrevet

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Flere dage efter en brand i et undervandsfartøj, som kostede 14 dødsofre, oplyser præsident Putin nu, at ubåden havde en atomreaktor om bord

Mandag udbrød der brand i et russisk militært undervandsfartøj under Barentshavets overflade. Ulykken kostede 14 søfolk livet, og nu oplyser Ruslands præsident Vladimir Putin, at ubåden var atomdrevet, skriver nyhedsbureauet Reuters.

De russiske myndigheder blev efter ulykken beskyldt for at forsøge at dække over detaljerne i ulykken, som angiveligt skete, mens fartøjet var i gang med undersøgelser af havbunden.

Efterfølgende oplyste Ruslands forsvarsministerium, at ofrene døde af røgforgiftning i kølvandet på branden, mens fartøjet befandt sig på havbunden nær Severomorsk-basen.

Selv om ulykken altså fandt sted mandag, var det først torsdag efter et møde mellem Putin og den russiske forsvarsminister Sergei Shoigu, det blev bekræftet, at ubåden havde en atomreaktor om bord. Forinden havde Norge presset hårdt på for at få svar på spørgsmålet.

- Fartøjets atomreaktor er fuldstændig isoleret og ubemandet. Besætningen tog alle de nødvendige forholdsregler for at beskytte reaktoren, som er fuldt funktionsdygtig, fortalte den russiske forsvarsminister ifølge en udskrift fra den russiske regering.

Forsvarsministeren oplyste, at branden var opstået i ubådens batterirum. Ifølge flere medier er der tale om en atomdrevet ubåd af typen AS-12 (også kendt som 'Losharik'), som blev designet i 1980'erne og lanceret i 2003.

Læs også: Danske Rederier: GPS-fusk er et alvorligt angreb

De russiske myndigheder har holdt detaljerne om designet tophemmelige, men fartøjet menes at være 70 meter langt og skulle være det russiske militærs mest avancerede undervandsfartøj.

Det særlige ved dette fartøj er angiveligt, at det kan operere på dybder op til 6.000 meter, og det skulle bl.a. være designet til at skære internetkabler over på dybt vand.

Nye ubådstyper

Den russiske regerings tøven med at fortælle borgerne om, hvad der faktisk skete om bord på ubåden, er blevet sammenlignet med den sovjetiske regerings tavshed efter den katastrofale ulykke på atomkraftværket Tjernobyl i Ukraine i 1986.

Rusland oplevede en anden voldsom ulykke i august 2000, da ubåden 'Kursk' sank ned på bunden af Barentshavet efter to eksplosioner om bord.

Læs også: Ukraine beslaglægger russisk tankskib

Alle 118 personer om bord på 'Kursk' blev dræbt.

Dødelige ulykker forekommer ind imellem i det russiske militær, der i de senere år har udviklet nye ubådstyper som led i en bredere forsvarsstrategi.

Den øgede aktivitet på området har vakt bekymring i det amerikanske forsvarsministerium, Pentagon, har flere amerikanske medier skrevet.

/ritzau/Reuters
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (3)
Forsiden lige nu

Ruslands eneste hangarskib står i flammer

Plus

VIDEO: Nu skal Tucos arbejdsbåde op at flyve

Hydrofoil er vejen frem, hvis eldrift skal få sit gennembrud på hurtigtgående både, lyder det fra Tucos adm. direktør Jonas Pedersen

Plus

Bjarne Cæsar stopper som formand for Lederne Søfart

Nu vil organisationens formand gennem tre år koncentrere sig om at være lods

111 havne får grønt lys til arealudvikling

VIDEO: Containerskib vælter STS-kran i Antwerpen

Nyhedsbrev

8.507 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Brugt tonnage hitter hos danske rederier

Online Avis Arkiv

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

Plus

Maritim iværksætter vil hjælpe rederier med bæredygtige løsninger

Efter 25 år i shippingbranchen sagde maskinmester Jan Rindebæk farvel til stabilitet og fast lønindkomst for at starte egen virksomhed. Ønsket er at hjælpe maritime virksomheder og besætninger med at implementere nye grønne teknologier

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Plus

Virksomheder på Kolding Havn: Nu skal vi have dialogen

Monjasa indtager Houston med to pramme

Plus 1

Svendborg-rederi gør klar til generationsskifte

Lars Hjorth Simonsen vil inden længe at overdrage ledelsen af familierederiet M.H. Simonsen til næste generation - men arveafgiften er en udfordring

Lindø tager nyt havneområde i brug

Plus

Skibsbrand fører til konkurs i dansk offshore-rederi

En brand på CTV'en ‘Sea Comfort’ endte med, at TP Offshore gik konkurs. Her er fortællingen om, hvordan en brand i en eltavle endte med at koste en ildsjæl sit livsværk. Og hvordan han lever videre på den anden side

Plus

Da en skibsbrand førte til konkurs i TP Offshore - DEL II

Plus

MAN B&W-motor til ammoniak under udvikling i København

MAN Energy Solutions er få år fra at kunne motorisere fremtidens CO2-neutrale skibe, der blandt andet skal sejle på ammoniak, produceret med vindmøllestrøm

DFDS udvider på kanalen med hollandsk opkøb

Gidsler fra 'Bonita' frigivet i Nigeria

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

Plus

Lindø-udvidelse afprøver solceller på havnestiger

Den store havneudvidelse som netop nu finder sted i Port of Lindø vil prøve kræfter med solceller på havnestigerne. Stigerne kan være oplyst hele natten med energi fra solen

Søren Toft-Jensen køber delejere ud af A1 Offshore

Aalborg Havn bygger nye lagerhaller

Virksomhed får en halv million til at teste tovværk af plastfiber

Nye ansigter hos Uni-Tankers i Middelfart

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GTS: Giver adgang til testfaciliteter inden for transport

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

SEACAT-Schmeding: 24 timer fra forespørgsel til levering

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Ny salgstilling i Jylland

Utætte aerosoldåser kan udgøre en risiko

Mirit Glas tilbyder Glasvarer efter opgave

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

Dykkerfirma tester undervandsprodukter

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

NOS A/S tilbyder lodslejder

Copenhagen Pump fører Allweiler slangepumper

Kundespecifikke ventiler til bl.a. regulering og afspærring - ProMetal

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Vindmølleindustrien bruger måtter fra Olet Industrigummi

Gravlund Industrigummi sætter omsætningsrekord

Vil du gøre 400+ erhvervsfolk selskab den 9. januar?

TAON Hydraulik har ny hjemmeside på vej!

Containernet sikrer din last i alt slags vejr!

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Specialfremstillet søjlesvingkran

Send til en kollega

0.224