23948sdkhjf

Rusland indrømmer: Forulykket ubåd var atomdrevet

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Flere dage efter en brand i et undervandsfartøj, som kostede 14 dødsofre, oplyser præsident Putin nu, at ubåden havde en atomreaktor om bord

Mandag udbrød der brand i et russisk militært undervandsfartøj under Barentshavets overflade. Ulykken kostede 14 søfolk livet, og nu oplyser Ruslands præsident Vladimir Putin, at ubåden var atomdrevet, skriver nyhedsbureauet Reuters.

De russiske myndigheder blev efter ulykken beskyldt for at forsøge at dække over detaljerne i ulykken, som angiveligt skete, mens fartøjet var i gang med undersøgelser af havbunden.

Efterfølgende oplyste Ruslands forsvarsministerium, at ofrene døde af røgforgiftning i kølvandet på branden, mens fartøjet befandt sig på havbunden nær Severomorsk-basen.

Selv om ulykken altså fandt sted mandag, var det først torsdag efter et møde mellem Putin og den russiske forsvarsminister Sergei Shoigu, det blev bekræftet, at ubåden havde en atomreaktor om bord. Forinden havde Norge presset hårdt på for at få svar på spørgsmålet.

- Fartøjets atomreaktor er fuldstændig isoleret og ubemandet. Besætningen tog alle de nødvendige forholdsregler for at beskytte reaktoren, som er fuldt funktionsdygtig, fortalte den russiske forsvarsminister ifølge en udskrift fra den russiske regering.

Forsvarsministeren oplyste, at branden var opstået i ubådens batterirum. Ifølge flere medier er der tale om en atomdrevet ubåd af typen AS-12 (også kendt som 'Losharik'), som blev designet i 1980'erne og lanceret i 2003.

Læs også: Danske Rederier: GPS-fusk er et alvorligt angreb

De russiske myndigheder har holdt detaljerne om designet tophemmelige, men fartøjet menes at være 70 meter langt og skulle være det russiske militærs mest avancerede undervandsfartøj.

Det særlige ved dette fartøj er angiveligt, at det kan operere på dybder op til 6.000 meter, og det skulle bl.a. være designet til at skære internetkabler over på dybt vand.

Nye ubådstyper

Den russiske regerings tøven med at fortælle borgerne om, hvad der faktisk skete om bord på ubåden, er blevet sammenlignet med den sovjetiske regerings tavshed efter den katastrofale ulykke på atomkraftværket Tjernobyl i Ukraine i 1986.

Rusland oplevede en anden voldsom ulykke i august 2000, da ubåden 'Kursk' sank ned på bunden af Barentshavet efter to eksplosioner om bord.

Læs også: Ukraines flåde: Rusland åbner ild mod vores skibe

Alle 118 personer om bord på 'Kursk' blev dræbt.

Dødelige ulykker forekommer ind imellem i det russiske militær, der i de senere år har udviklet nye ubådstyper som led i en bredere forsvarsstrategi.

Den øgede aktivitet på området har vakt bekymring i det amerikanske forsvarsministerium, Pentagon, har flere amerikanske medier skrevet.

/ritzau/Reuters
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (3)
Forsiden lige nu
Plus

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Nyhedsbrev

Plus

Salg af to skibe fra konkursramte Blue Star Line

Hong Kong-selskab specialiseret i formidling af ophugning køber to af Blue Star Lines ankerhåndteringsskibe

Online Avis Arkiv

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

England vælger dansk design til nye fregatter

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Monjasa flytter til shipping-hub i København

Plus

Kina debuterer som skibsbygger på krydstogtområdet

Niels-Erik Lunds selskab har 24 dage forud for tidsplanen taget levering af verdens første kinesisk-byggede krydstogtskib til det internationale marked

Plus

Ugens leder: Ny havn bukker under for "byudvikling"

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

AP Møller vil skabe stærk vindmølle-underleverandør

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

Verdens eneste tilbageværende atomdrevne fragtskib kan blive en hyppig gæst i dansk farvand efter større renovering

Hurtigruten kom først med hybridskib gennem Nordvestpassagen

Danske Rederier laver nyt kursus i ledelse

Plus

Ændringer i kontrolsystem klar til at bringe ’Ellen’ tilbage i drift

Ærøfærgerne er i dag torsdag få godkendelser fra at få ny el-færge tilbage i drift i en uge, hvor også back-up-færgen blev ramt af uheld

Plus

Fuld fart i maritim digitalisering

KRONIKKEN: Den maritime digitalisering og automatisering er "alive and kicking". Og endda specielt i forhold til iværksætteri

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

OSK skal designe nye jernbanefærger til New Zealand

Kiwi Rail går efter dansk design, når de i 2024 indsætter en ny generation af færger på Cook-strædet

Flådefornyelse øger minus hos Royal Arctic Line

Det ventede underskud fra årets første seks måneder blev større efter merudgifter til nye bygdeskibe

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Teknisk Messe hos Teknidan

Palfinger Marine - en verdens omspændende organisation på 11.000 medarbejdere

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Optimér din energianvendelse med retvisende nøgletal

Beskyt dine plastikgennemføringer

FIFISH P3 Undervandsdrone

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-733...

Gode tilbud fra Stålspecialisten på værktøjsmaskiner - kraner - udstyr

Send til en kollega

0.191