23948sdkhjf

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Et fastmonteret landstrømanlæg med strøm fra den etablerede energiforsyning vil blive   alt for dyr og ufleksibel for Aarhus Havn.

Sådan lyder det fra havnens direktør Jakob Flyvbjerg Christensen, der nu løfter sløret for planer om en alternativ løsning, som skal skaffe bæredygtig energi til havnen. 

I stedet skal en mobil løsning både lagre og levere energi, som bliver produceret på havnen igennem solceller på havnens tage samt vindmøller og med andre miljøvenlige brændstofformer som supplement. 

- Den største udfordring er nok, at hvis man skulle have strømudtag over alt på de 13 km kaj, vi har, så bliver det ekstremt dyrt. Derfor skal vi have fundet nogle løsninger, så man kan flytte sine anlæg derhen, hvor skibene ligger til kaj, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Løsning ligger ikke fast

Udmeldingen kommer efter, at en analyse fra Cowi konkluderer, at det vil koste 42 mio. kroner at etablere et landstrømanlæg på havnen, som blot 20 krydstogtskibe ud af de 7000 årlige anløb i havnen vil kunne benytte. 

Læs også: VIDEO: Aarhus Havn sætter container-rekord

- I Aarhus har vi et mål om at være CO2-neturale i 2030. Derfor kan vi ikke investere 42 mio. kroner i et landstrømsanlæg, der kun ændrer CO2-udledningen marginalt, siger havnedirektøren og fortsætter:

Hvis vi etablerer energiforsyning her på havnen, vil vi også kunne levere strøm til fx mobile landstrømsenheder, der kan anvendes af de øvrige skibstyper. Det er et meget ambitiøst projekt, som kræver udvikling af ny teknologi, men vi mener, det er den rigtige vej at gå, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Han forklarer, at det på ingen måde ligger fast, hvad løsningen bliver. Blandt andet efterlyser han teknologi, der kan lagre tilstrækkelig meget energi til, at det bliver muligt at forsyne et krydstogtskib med 1 MW i 18 eller 24 timer fra et mobilt anlæg. Indtil den teknologi er på plads, kunne en løsning være at supplere med strøm fra LNG eller biobrændsel, som det for eksempel foregår i Hamborg Havn. 

Læs mere: Hamborg tilbyder landstrøm fra LNG til containerskibe

Læs også: Tab af kunde har kostet krydstogtgæster i Aarhus

- Der kan både være flere trin i det, og der kan være vekslende teknologier, siger han.

Vil ikke være energiselskab 

Jakob Flyvbjerg Christensen er dog ikke afvisende over for at udrulle fast landstrøm i dele af havnen. Forudsætning er bare, at det ikke må gå ud over fleksibiliteten i havnens operation, og at energien er 100 pct. grøn. 

Han pointerer, at der kan være regulatoriske hindringer for, at havnen kan agere som energiselskab. Det er da heller ikke afgørende, at den bæredygtige el bliver produceret af havneselskabet. 

- Men det skal være på vores arealer. Og så finder vi sikkert en model for, at nogle andre kan drive det, siger han. 

Læs også: CMP og DFDS etablerer landstrøm i København

På et mere overordnet plan havde han helst set, at løsningen på luftforurening fra skibe i havn var dikteret af staten eller EU. 

- En politisk regulering i forhold til krydstogtskibene ville stille alle havne lige. Men det kan vi ikke vente på, og derfor er det min vurdering, at den løsning, vi vælger nu, er langt den bedste for Aarhus og for byens borgere, siger havnedirektøren.

Han erkender, at det aktuelt kan være ganske svært at lovgive om landstrøm, fordi hver dag har sin nye historie om fremtidens brændstof til skibe. Således er der ifølge havnedirektøren en risiko for, at mens man bygger landstrømsanlæg, vil skibene gå over til andre typer brændstof som fx LNG, brint eller batteridrift.

- Jeg tror, at mange kan nikke genkendende til, at det er svært at agere i feltet omkring bæredygtighed, fordi udviklingen går så stærkt, at det, vi ved i dag, er forældet viden og teknologi i morgen. Vi har derfor valgt at satse på en seriøs løsning, der kan skaffe 100 pct. grøn energi, og som kan bruges i bredere forstand end blot til krydstogtskibe.

Læs også: Miljøminister vil have grønnere krydstogtskibe i danske havne

Mere om: Aarhus Havn | landstrøm
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Containerskib vælter STS-kran i Antwerpen

Plus

Svendborg-rederi gør klar til generationsskifte

Lars Hjorth Simonsen vil inden længe at overdrage ledelsen af familierederiet M.H. Simonsen til næste generation - men arveafgiften er en udfordring

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

DFDS udvider på kanalen med hollandsk opkøb

Plus

Da en skibsbrand førte til konkurs i TP Offshore - DEL II

Nyhedsbrev

8.505 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Skibsbrand fører til konkurs i dansk offshore-rederi

En brand på CTV'en ‘Sea Comfort’ endte med, at TP Offshore gik konkurs. Her er fortællingen om, hvordan en brand i en eltavle endte med at koste en ildsjæl sit livsværk. Og hvordan han lever videre på den anden side

Online Avis Arkiv

Gidsler fra 'Bonita' frigivet i Nigeria

Søren Toft-Jensen køber delejere ud af A1 Offshore

Plus

Lindø-udvidelse afprøver solceller på havnestiger

Den store havneudvidelse som netop nu finder sted i Port of Lindø vil prøve kræfter med solceller på havnestigerne. Stigerne kan være oplyst hele natten med energi fra solen

Aalborg Havn bygger nye lagerhaller

Virksomhed får en halv million til at teste tovværk af plastfiber

Nye ansigter hos Uni-Tankers i Middelfart

Plus

Torm sælger 16 år gammel MR-tanker

Gammelt ud og nyt ind i Torms MR-flåde, der i øjeblikket fornyes med 54.000-tonnere fra Kina

Her er fremtidens maritime mekka i Esbjerg

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Plus

GALLERI: Syv skarpe skud fra indbakken

Plus

DFDS vil sende drone-hær i luften over terminaler

Odense-virksomhed har fået succes med at tilbyde rederier at effektivisere deres terminal-operationer ved hjælp af droner og kunstig intelligens

Plus

Norden sælger en af sine yngste handysize’ere til Ecuador

Kun fem år gammelt produkttankskib fra Nordens handysize-flåde er solgt til Oceanbat S.A.

'Ærøxpressen' forsinket 10 dage

Næste år vil APM Terminals i Gøteborg være CO2-neutral

Nationalmuseet klar med stor vikingeudstilling i 2021

I sommeren 2021 slår Nationalmuseet dørene op for en storslået udstilling om vikingerne, muliggjort af bl.a. A.P. Møller Fonden

Kolding sætter hold bag omlægning af erhvervshavnen

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Galleri: Installationsfartøjer skaber trængsel i Esbjerg Havn

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

ADP ansætter ny udviklings-chef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dykkerfirma tester undervandsprodukter

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

NOS A/S tilbyder lodslejder

Copenhagen Pump fører Allweiler slangepumper

Kundespecifikke ventiler til bl.a. regulering og afspærring - ProMetal

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Vindmølleindustrien bruger måtter fra Olet Industrigummi

Gravlund Industrigummi sætter omsætningsrekord

Vil du gøre 400+ erhvervsfolk selskab den 9. januar?

TAON Hydraulik har ny hjemmeside på vej!

Containernet sikrer din last i alt slags vejr!

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Specialfremstillet søjlesvingkran

Emner udføres

Sidste chance før jul

SEACAT-Schmeding står for et bredt udvalg og hurtig levering

Er du usikker på, hvordan du skal gribe kemisk APV an?

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Første hydrauliske Potain bomkran i Danmark leveret

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Copenhagen Pump forhandler kapselblæsere fra Pedro Gil

Transmitter til bl.a. Fugtmåling fra Summit

Prysmian lagerfører populære krankabler

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Send til en kollega

0.36