23948sdkhjf

Mærsk lander første kunde til fragt på madolie

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Tøjgiganten H&M blev den første kunde, der valgte at tage imod Mærsks tilbud om gøre transporten af containere CO2-neutral ved at lade containerskibet sejle på brugt madolie. 

Det oplyser Mærsk i en pressemeddelelse.

Nyheden kommer i forlængelse af et forsøg med madolie i en del af brændstoffet, som blev gennemført tidligere i år på 'Mette Mærsk'. Det 18.000 TEU store Triple E-skib sejlede fra Rotterdam til Shanghai og retur med 20 pct. biobrændsel i form af brugt madolie iblandet brændstoffet, som blev leveret af Shell. 

Læs mere: 'Mette Maersk' får madolie i tanken

- Forsøget med biobrændsel ombord på 'Mette Mærsk' har bevist, at CO2-frie løsninger til shipping allerede kan bruges i dag, både teknisk og operationelt, siger Mærsks COO Søren Toft i en pressemeddelelse og fortsætter:

Læs også: SF vil politianmelde Mærsk i ophugningssag

- Selvom det endnu ikke er den endelige løsning, er det så afgjort en del af løsningen, og det kan tjene som en midlertidig løsning på at reducere CO2-emissioner i dag. 

I H&M har man takket ja til at deltage i forsøget, fordi man har en målsætning om at blive CO2-positiv i 2040. 

- Vi vil gerne bruge vores størrelse til at være en drivkraft for innovative løsninger, siger Helena Helmersson, COO H&M Group, i pressemeddelelsen.

Over for Berlingske fortæller Søren Toft, at det kommer til at gøre transporten dyrere, når Mærsks kunder vælger biobrændsel frem for traditionel bunker. 

Læs også: Dom: Ophugning af Mærsks 'North Sea Producer' var ulovlig

- Dette bliver et premiumprodukt, og prisen bliver højere, men det er kunderne indforstået med. Vores kunder har også en meget stor interesse i at reducere deres påvirkning, og dette er en måde, hvorpå vi sammen kan hjælpe hinanden, siger han til Berlingske. 

Rent operationelt bliver der tale om, at Mærsk på tværs af flåden garanterer at ændre blandingsforholdet af biobrændsel og traditionel bunker i henhold til den CO2-neutrale transport, som bliver bestilt af kunder som H&M. Det bliver altså ikke nødvendigvis det skib, der transporterer de eksakte containere med H&M's tøj, som får madolie i tanken. 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Molslinjen sætter hold til 'Express 5'

Monjasa i strømlining af skibsnavne

Alle ejede skibe kommer nu til at bære Monjasas navn

Søfolk finder 16 personer bag i lastbil på 'Stena Horizon'

Danpilot døber Mike i Grenaa

Medie: Scandlines tvinger medarbejdere til at være i 3F

Plus

"I er i hård konkurrence om de kloge hoveder"

Ny analyse understreger, at det maritime miljø i Danmark skal åbne sig op og samarbejde, hvis branchen vil fastholde det grønne forspring

Nyhedsbrev

8.486 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kommer DIS-udvidelse endelig til endelig afstemning i Folketinget

Online Avis Arkiv

Hver femte sømand går med selvmordstanker

Vestlige søfolk er godt repræsenterede i nyt studie, som kaster et dunkelt lys over den mentale tilstand til søs

Plus

Orskov og Wärtsilä bag stor miljø-opgradering af fiskefartøj

Norsk reder sender sit fartøj til Frederikshavn, hvor Orskov Yard retrofitter nyt Wärtsilä-udstyr

1

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Maersk Tankers tager 11 nye skibe i management

Støttegruppe står fast på julesejlads med Næssund-færgen

Redningsskib i Middelhavet har 120 migranter ombord

SF vil politianmelde Mærsk i ophugningssag

Norsk bulk-skib forlader Benin uden kidnappet besætning

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

Nyt initiativ vil genåbne Korsør-Lohals

Færgerute mellem Sjælland og Langeland kan være på vej retur med lokale kræfter

Plus

Tørlastudbrydere i Hellerup satser stort

En ny tørlastoperatør har set dagens lys i shippingklyngen Hellerup. Den erfarne shippingmand Henrik Jeremiassen har sammen med to partnere grundlagt selskabet Delta Corp Europe. Sammen med et hold af tidligere nøglemedarbejdere fra konkurrenten Norvic Shipping satser de på at nå 50-100 skibe i en asset light-model inden for et par år

Tine Revsbech går til canadisk tørlast

CMP i nyt miljø-samarbejde med Los Angeles

Houthi-oprørere frigiver tre både efter kapring

25 migranter fundet i kølecontainer på 'Britannia Seaways'

DFDS bekræfter fundet af 25 blinde passagerer på et fragtskib i Holland. Alle meldes i live

Plus

Dom: Ophugning af Mærsks 'North Sea Producer' var ulovlig

Bangladesh's højesteret har afgjort, at ophugningen på stranden af den omstridte FPSO 'North Sea Producer' var ulovlig

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hos GEODIS er vi stolte af vores selvstændige elever

Stigende interesse for Ajos' semimobilkraner

CASE: Johannesen Kran & Maskintransport

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Siemens - Nye Simatic MindApp's

Gå ikke glip af Ajour messen! Besøg os på stand 3209.

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær økonomimodel?

Brug termografering rigtigt

Specialfremstillet coil løfter

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

Mangler dine batmanunderbukser lidt ekstra udstyr?

Bæredygtighed og verdensmålene

Lokaler udlejes af Olet Industrigummi A/ i Vejen

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Tryktest og Recertificering af Softwall Bunkerslanger

Forebyg maskinfejl med laseropretning og koblingsmåling

Kontraventiler i forskellige designs fra ProMetal

Maritimt Iværksætterhus i Marstal - alletiders mødested

Technoflex Hydraulikstationer

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

Lær Revit Architecture før jul

NOS A/S udfører tests og eftersyn

Prysmian sat til at nå en ny milepæl med IFA2 projekt

Konecranes Demag - Forbyggende service og vedligehold

Send til en kollega

0.204