23948sdkhjf

Mærsk lander første kunde til fragt på madolie

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Tøjgiganten H&M blev den første kunde, der valgte at tage imod Mærsks tilbud om gøre transporten af containere CO2-neutral ved at lade containerskibet sejle på brugt madolie. 

Det oplyser Mærsk i en pressemeddelelse.

Nyheden kommer i forlængelse af et forsøg med madolie i en del af brændstoffet, som blev gennemført tidligere i år på 'Mette Mærsk'. Det 18.000 TEU store Triple E-skib sejlede fra Rotterdam til Shanghai og retur med 20 pct. biobrændsel i form af brugt madolie iblandet brændstoffet, som blev leveret af Shell. 

Læs mere: 'Mette Maersk' får madolie i tanken

- Forsøget med biobrændsel ombord på 'Mette Mærsk' har bevist, at CO2-frie løsninger til shipping allerede kan bruges i dag, både teknisk og operationelt, siger Mærsks COO Søren Toft i en pressemeddelelse og fortsætter:

Læs også: Mærsk-investorer i kras kritik af ny ambition

- Selvom det endnu ikke er den endelige løsning, er det så afgjort en del af løsningen, og det kan tjene som en midlertidig løsning på at reducere CO2-emissioner i dag. 

I H&M har man takket ja til at deltage i forsøget, fordi man har en målsætning om at blive CO2-positiv i 2040. 

- Vi vil gerne bruge vores størrelse til at være en drivkraft for innovative løsninger, siger Helena Helmersson, COO H&M Group, i pressemeddelelsen.

Over for Berlingske fortæller Søren Toft, at det kommer til at gøre transporten dyrere, når Mærsks kunder vælger biobrændsel frem for traditionel bunker. 

Læs også: HMM dropper Mærsk-alliance

- Dette bliver et premiumprodukt, og prisen bliver højere, men det er kunderne indforstået med. Vores kunder har også en meget stor interesse i at reducere deres påvirkning, og dette er en måde, hvorpå vi sammen kan hjælpe hinanden, siger han til Berlingske. 

Rent operationelt bliver der tale om, at Mærsk på tværs af flåden garanterer at ændre blandingsforholdet af biobrændsel og traditionel bunker i henhold til den CO2-neutrale transport, som bliver bestilt af kunder som H&M. Det bliver altså ikke nødvendigvis det skib, der transporterer de eksakte containere med H&M's tøj, som får madolie i tanken. 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Online Avis Arkiv

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Sommerferie på Søfart

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

Her er søfartens nye minister

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

Send til en kollega

0.191