23948sdkhjf

DFDS fortsætter på lukrativ brexit-kontrakt trods udskydelse

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Enkelte afgange er blevet aflyst på gund af manglende bookinger, men ellers er DFDS godt i gang med sin no deal-kontrakt med den britiske regering

På trods af, at EU nu har givet Storbritannien helt indtil udgangen af oktober til at blive enige om en brexit-aftale, er DFDS og Brittany Ferries allerede begyndt at sejle de ture, som den britiske regering hyrede dem til i slutningen af 2018.

- Vi er startet på turene. Men vi har også løbende samtaler med Departement of Transport, og det er svært at sige, hvordan det kommer til at fortsætte, siger Gert Jakobsen, kommunikationsdirektør i DFDS, til Søfart. 

Han bekræfter, at den engelske regering har chartret hele afgange og nu sælger ud af kapaciteten på skibene. Han afviser dog at gå nærmere i detaljer, da der er tale om fortrolige kontrakter, og det derfor er op til kunden at afgøre, hvad der skal offentliggøres. 

Startdato lå fast

Kontrakterne blev indgået i slutningen af 2018 for at sikre, at englænderne også kunne få forsyninger af fx. fødevarer og medicin på trods af, at udtrædelsen af EU ville ske uden en handelsaftale. Den britiske transportminister sikrede sig bare ikke, at startdatoen kunne ændres, så sejladserne begyndte den 29. marts og varer ifølge kontrakten indtil udgangen af september i år.

Som Søfart tidligere har skrevet, udgør kontrakten i DFDS' tilfælde 353 mio. kroner og vedrører ruterne Cuxhaven-Immingham, Rotterdem-Immingham samt Rotterdam-Felixstowe. For Brittany Ferries har kontrakten en værdi af omtrent 400 mio. kroner på ruterne Portsmouth-Le Havre, Poole-Cherbourg og Plymouth-Roscoff.

Læs også: 75 år: Ole Frie brænder for logistikken

Det vil dog koste briterne en kompensation på 245 mio. kroner til de to rederier, hvis man vælger at ophæve kontrakten i stedet.

Må selv sælge kapacitet videre

Gert Jakobsen fortæller i dag til Søfart, at enkelte afgange er blevet aflyst, da der ikke var bookinger nok. Over for mediet The Loadstar forholder Drewry-konsulent Chantal McRoberts sig kritisk til, at DFDS og Brittany Ferries skulle have interesse i at gøre nogen særlig indsats for at sælge den kapacitet, som det britiske Departement of Justice alligevel ikke får brug for.

Til det svarer Brittany Ferries til The Loadstar, at rederiet er dedikeret til at gøre sit bedste for at sælge så meget af den uudnyttede kapacitet som muligt, og at der allerede er blevet solgt kapacitet videre på markedsvilkår. 

I DFDS forholder man sig angiveligt lidt anderledes til den del af sagen. Ifølge Gert Jakobsen bliver kapacitet solgt videre, men han afviser at gå i detaljer. 

Læs også: DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

- Det er deres (kundens, red.) kapacitet, det er deres skibe, det er deres forretning. Vi leverer kun sejladsen for dem, siger han til Søfart og afviser at kommentere på, hvorvidt en forlængelse af aftalen er på bordet. 

Det er en del af den seneste aftale mellem Storbritannien og EU, at førstnævnte skal udtræde af unionen hurtigst muligt. Hvis ikke begge parter har godkendt en aftale for udtrædelsen senest den 31. oktober, forlader Storbritannien EU uden en aftale den 1. november. 

Læs mere: Brexit udskudt til efteråret 2019

Mere om: Brexit | DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Fiskeri baner vej til handelsflåden

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Svendborg-iværksættere pitchede sig ind hos erfarne erhvervsfolk

Efter nervepirrende pitch foran et panel af erfarne erhvervsfolk blev to maritime iværksættervirksomheder optaget i Maritim Startup Hub i Svendborg

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Chef for våben og 22 mand på flådefartøj

Er du tekniknørd med en mellemlang uddannelse, kan du blive våben- og elektronikteknisk officer i Søværnet. Holder du ud, kan du ende som Anders Leed Sommer, der som 28-årig er chef for våben, teknik og 22 mand på fregatten ’Iver Huitfeldt’

Nyt dansk tankrederi har fået første skib i flåden

Den indbefragtede 'Ierax' kommer til Cornerstone Maritime i maj

1

DFDS holder hånden under Lauritzen Fonden - igen

Mærsk advarer om statsstøtte til nybygninger

Nyhedsbrev

8.294 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Lindø's overskud rundbarberet i 2018

Online Avis Arkiv
Plus

Fire gutter under uddannelse på 'Peter Willemoes'

Plus

Speciel karriere i ’det grå rederi’

Søfart gik om bord på fregatten ’Peter Willemoes’ for at møde dem, der skal sejle de store krigere i fremtiden.

CMP i Malmø del af ny containerrute

Ingen ny havnelov før valget

Så meget tjente Mærsk-familien i 2018

Svitzer-mandskab strejker i Holland

Det er slut med at arbejde gratis, lyder det fra de ansatte i Svitzer-selskabet Euromed

Forsea halverer CO2-udledning i første kvartal

Niels Smedegaard kandidat til formandspost i Norwegian

EU-lande giver grønt lys til handelsforhandlinger med USA

Sydfynsk rederi konkurs

Sable Express ApS med et skib i flåden er gået konkurs, skriver Fyens Amtsavis

Viking Sky - Lavt olietryk var årsag til black-out

Krydstogtskibet Viking Sky, der havde 1373 personer om bord, gik i stå på grund af lavt olietryk

ADP havde store udsving i kerneprodukterne i 2018

Ny containerterminal i Island rettet mod nordøstpassagen

Maersk Supply køber nyt system til energistyring

Rejsegilde hos Rolls-Royce Marine i Aalborg

"Vores sidste coaster under Dannebrog"

Venus Shipping solgte sin sidste coaster under dansk flag i 2018 efter 14 år på dansk flag - i dag foretrækker skibsreder Tom Kristensen St. Vincents-flag

Plus

Hop ud i den mekaniske verden

23-årig maskinmesterstuderende fortæller om livet som kadet på et containerskib og som studerende i Svendborg

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

80 år: Jan Erlund

Ny formand i Kolding Havn

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Plus

DNV GL klar med online inspektioner

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny svingkran efter påske?

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Gates er ny leverandør hos Hoyer Transmissions

Skadet propeller aksel fra Læsøfærgen Margrete Læsø er sendt til MarineShaft for opretning

Grumsen Equipment A/S har fået ny hjemmeside!

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Technoflex Koblinger

We took the best from NAVADAN HPC Series and made it even better!

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sikkerhed i polarområderne.

Jysk Emballage Rens vælger også Envotherm.

Brug regnvandet til noget fornuftigt

Ajos vokser ved at være på Bauma

Process Engineering A/S inviterede de studerende indenfor

Digitalinstrumenter

Super stretch

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dette er blot én af de seneste kranløsninger vi har leveret

Spidex kobling

Klar til Industri 4.0: ny lamelvakuumpumpe med trykregulering

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Test af beskyttelse mod vandindtrængning

Er dit produkt cybersikkert?

Send til en kollega

0.171