23948sdkhjf

Frankrig foreslår hastighedsgrænser for handelsflåden

For at reducere shippings CO2-udledning bør man tvinge skibe til slowsteaming, lyder det i fransk forslag til IMO

Som et led i bestræbelserne på at sænke shippings bidrag til den globale opvarmning bør IMO sætte en grænse for skibenes hastighed. 

Sådan lyder det ifølge flere medier i et forslag, som Frankrig har indsendt til IMO forud for et topmøde i FN's maritime organ.

Ifølge Frankrig vil en reduktion af handelsskibenes hastighed være et glimrende middel til en hurtig nedbringelse sektorens udledning af CO2 i en overgangsfase. Det fremgår dog også af forslaget, at en hastighedsgrænse dels vil være en midlertidig løsning, og at det ikke vil fungere for alle skibtyper. 

For eksempel kan det have en negativ effekt for passagerskibe og skibe, der fragter tidsfølsomme varer, da lasterne ellers kan ende på hurtigere transportmidler, der er endnu værre for klimaet end skibe er i dag. 

Frankrig har ikke specificeret i sit forslag, hvor meget hastigheden bør sænkes, men lægger i stedet op til at diskutere de nærmere detaljer med de andre medlemmer af IMO. 

Den franske rederiforening Armateurs de France bakker ifølge Splash op om forslaget.

Læs også: Maersk-konkurrent vil bygge 22.500 TEU-skibe uden bulb

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095