Det Blå Danmark har svært ved at få kvinder til at arbejde til søs. I dag er blot 2 pct. af de søfarende kvinder. Det er et problem, mener Danske Rederier, som står bag arbejdsgruppen, som skal vende udviklingen.
- Diversitet er en del af opskriften til kommerciel succes. Rederierne risikerer derfor at blive ramt på konkurrenceevnen, når kvinder vælger skibsfarten fra. Vi bliver nødt til at tage det endnu mere alvorligt og arbejde målrettet for at ændre tallet, siger Anne Windfeldt Trolle, direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.
Læs også:Den såkaldte taskforce vil bestå af en række repræsentanter fra rederierne, de maritime uddannelsessteder og flere nuværende kvindelige rollemodeller fra branchen. Derudover er der planer om at invitere vigtige aktører med udenfor branchen, som kan hjælpe med at sætte tingene lidt i perspektiv. Danske Rederier erkender dog, at det kommer til at blive et langt og sejt træk at få hentet flere kvinder ind i branchen.
- Det er vigtigt at hele branchen står sammen, hvis vi skal have flere kvinder til søs. Det er svært at bryde mangeårige mønstre, og derfor er det ikke noget der kommer til at ske fra den ene dag til den anden. Men det bør være muligt at ændre kvindernes holdning omkring uddannelses- og karrierevalg, siger Anne Windfeldt Trolle og tilføjer:
- Taskforcen skal foreslå konkrete mål og aktiviteter, så vi kan arbejde målrettet på at ændret antallet af kvinder i branchen.
Læs også:Det blå Danmark efterlyser kvinderGruppens arbejde består af tre fokusområder. De skal for det første komme med anbefalinger til, hvordan rederierne kan tiltrække flere kvinder til de maritime uddannelser. Derudover skal de udarbejde løsninger til, hvordan man kan fastholde kvinderne i længere tid til søs. Endelige skal taskforcen se på, hvordan man bedre kan holde på kvinderne i branchen. En af løsningerne kan her være at gøre det nemmere at skifte mellem arbejde til søs og i land.
Læs også:I branchen har der fra flere sider været peget på sexchikane til søs som én af årsagerne til, at kvinderne fravælger det blå erhverv. Denne problemstilling nævnes dog ikke i Danske Rederiers pressemeddelelse.
har navigatørernes fagforbund, Lederne Søfart, forsøgt at samle opbakning til en indsats mod seksuelle krænkelser om bord. Men initiativet fik den kolde skulder af blandt andre Danske Rederier og CO-Søfart, da de mener, at indsatsen i stedet bør ligge hos SeaHealth & Welfare.
Læs også: Indsats mod sexchikane til søs deler vandene