23948sdkhjf

Rederier søsætter taskforce for at tiltrække kvinder

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Jobbet som maskinmester, skibsassistent eller kaptajn er alt for ofte besat af en mand. Derfor etablerer Danske Rederier nu en ny taskforce, som skal arbejde for at tiltrække og fastholde kvinder til søs

Det Blå Danmark har svært ved at få kvinder til at arbejde til søs. I dag er blot 2 pct. af de søfarende kvinder. Det er et problem, mener Danske Rederier, som står bag arbejdsgruppen, som skal vende udviklingen.

- Diversitet er en del af opskriften til kommerciel succes. Rederierne risikerer derfor at blive ramt på konkurrenceevnen, når kvinder vælger skibsfarten fra. Vi bliver nødt til at tage det endnu mere alvorligt og arbejde målrettet for at ændre tallet, siger Anne Windfeldt Trolle, direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

Læs også: Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

Den såkaldte taskforce vil bestå af en række repræsentanter fra rederierne, de maritime uddannelsessteder og flere nuværende kvindelige rollemodeller fra branchen. Derudover er der planer om at invitere vigtige aktører med udenfor branchen, som kan hjælpe med at sætte tingene lidt i perspektiv. Danske Rederier erkender dog, at det kommer til at blive et langt og sejt træk at få hentet flere kvinder ind i branchen.

- Det er vigtigt at hele branchen står sammen, hvis vi skal have flere kvinder til søs. Det er svært at bryde mangeårige mønstre, og derfor er det ikke noget der kommer til at ske fra den ene dag til den anden. Men det bør være muligt at ændre kvindernes holdning omkring uddannelses- og karrierevalg, siger Anne Windfeldt Trolle og tilføjer:

- Taskforcen skal foreslå konkrete mål og aktiviteter, så vi kan arbejde målrettet på at ændret antallet af kvinder i branchen.

Læs også: Det blå Danmark efterlyser kvinder

Gruppens arbejde består af tre fokusområder. De skal for det første komme med anbefalinger til, hvordan rederierne kan tiltrække flere kvinder til de maritime uddannelser. Derudover skal de udarbejde løsninger til, hvordan man kan fastholde kvinderne i længere tid til søs. Endelige skal taskforcen se på, hvordan man bedre kan holde på kvinderne i branchen. En af løsningerne kan her være at gøre det nemmere at skifte mellem arbejde til søs og i land.

Læs også: Rektor: Sexchikane til søs er et stort problem

I branchen har der fra flere sider været peget på sexchikane til søs som én af årsagerne til, at kvinderne fravælger det blå erhverv. Denne problemstilling nævnes dog ikke i Danske Rederiers pressemeddelelse.

Som tidligere beskrevet i Søfart har navigatørernes fagforbund, Lederne Søfart, forsøgt at samle opbakning til en indsats mod seksuelle krænkelser om bord. Men initiativet fik den kolde skulder af blandt andre Danske Rederier og CO-Søfart, da de mener, at indsatsen i stedet bør ligge hos SeaHealth & Welfare.

Læs også: Indsats mod sexchikane til søs deler vandene
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu
Plus

Så skete det endelig: Danmark har fået et nyt ophugningsværft

200 nye arbejdspladser og verdens første skræddersyede recyclingværft slår efter syv års forberedelse dørene op på Frederikshavn Havn

Svitzer sælger anpart i bjærgnings-selskab

Maersk Drillings hybrid-rig forlænget i Norge

Dårligt vejr koster Bornholm en million krydstogt-kroner

Plus 1

København får nyt ship management selskab

Synergy Group, som har overtaget den tekniske management af Nordens tørlastskibe, åbner europæisk kontor i Danmark

Nyhedsbrev

Advarsel mod at blæse på nye svovlregler

Indien er blandt de lande, som ikke har tænkt sig at følge IMO’s nye svovlkrav fra årsskiftet. Det vækker bekymring hos globale shippingorganisationer

Online Avis Arkiv
Plus

Rederier er for alvor gået i gang med rensning af ballastvand

De store rederier bestiller nu i stor stil nye ballastvandanlæg til deres skibe, når disse skal igennem den obligatoriske klassedokning. Det mærker man hos Orskov Yard i Frederikshavn

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Maersk Drilling’s COO stopper

Ledelsesændringer hos Maersk Drilling som følge af, at operation integreres i teknisk organisation

Plus

2020-reglerne kan give motorskader til rederierne - og ekstra travlhed hos værfterne

Det er vanskeligt at forudsige, men nye brændstoffer vil muligvis øge behovet for motorreparationer hos værfterne

Pres på minister for at droppe olieudvinding i Danmark

Miljøminister vil undersøge Mærsk-forurening i Nordsøen

Total-chef beroliger underleverandører i Esbjerg

1

VIDEO: Vaskevand fra scrubber fosser ind i maskinrum

Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb på olieanlæg

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

'Stena Spirit' ramt af formodet blackout i Karlskrona

Cargill sender 20 MR-skibe i Maersk Tankers-pool

Bagmandspolitiet sigter Dan-Bunkering i sag om jetbrændstof

Maersk Tankers forhandler om køb af syv kemikalieskibe

Prisen på olie dykker efter melding fra Saudi-Arabien

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

Plus

Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

En partnerskabsaftale mellem havn og kommune skal give hurtig klarhed for, hvilke lejemål der kan forlænges

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

Hydra-Comp tilbage på HI-messen

Technoflex Koblinger

Ajos øger fleksibiliteten på kranområdet gennem efteruddannelse

TAON Hydraulik tilbyder ENERPAC lufthydrauliske pumper

Spændende jobs hos MARPRO

Nyt Safety kort til det barske miljø

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

HI 2019 messenyhed - Elma X One revolutionerer lovpligtig spændingstest

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Trænger du til nye kæder

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Trimble SiteVision Augmented Reality system

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Klimavenlige ventilatorer og verdensmål nr. 13

Ser dine kæder også sådan ud? Så er det nok tid til at få dem efterset!

Technoflex Koblinger

Du er ved at blive snydt!

Veluddannede medarbejdere i TESS

Send til en kollega

0.222